2008-08-21, 08:22
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag tycker fan inte att CS är tillförlitlig,
hon borde förbjudas...
Nu är det ju inte CS sak att bevisa att hon är oskyldig, så din jämförelse haltar en aning.
2008-08-21, 08:28
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Nu är det ju inte CS sak att bevisa att hon är oskyldig, så din jämförelse haltar en aning.

En aning?
Jo, jag vet ju det...
Det var ett rent önsketänkande!
2008-08-21, 08:36
Bannlyst
Jag blir lite förvånad när en del beskriver CS som totalt störd, psykopat, borderline mm mm...och samtidigt analyserar samma personer hennes beteende i rätten som "det där var inte normalt" "hon måste vara skyldig för så där gör man inte".
Kan inte detta "udda beteende i rätten bero på att hon kanske lider av något av dessa störningar och inte kan bete sig "normalt" i pressade situationer?
Hon kanske inte kan redogöra allting korrekt fast hon egentligen vill?
Det var bara en tanke..Varför ska någon som anses som väldigt störd bete sig vettigt helt plötsligt?
2008-08-21, 08:46
Medlem
[quote=siggehitz]
Citat:

Som Herr Sliskbersky brukar säga: -"Det ska vara ställt utom allt rimligt tvivel" (hans favorit citat fö verkar det).

Det pratas mycket om minnes-experten osv, borde man då inte kunna vända på det isåfall, att det ska vara utom allt rimligt tvivel att E inte kan minnas dessa saker?

Är personligen väldigt intresserad av kroppsspråk, ponera att man videofilmat CS under förhören med en kamera som visar hela kroppen och en kamera som är zoomad i ansikte-ögon. Sedan låtit ett flertal experter analyserat kroppspråket och ögonen/ansiktsuttrycken. Det är lätt att ljuga med tal och skrift med kroppsspåket avslöjar dig i regel alltid, man kan nämligen inte styra över kroppens autonoma nervsystem som skickar ut signalerna. Misstänker man att någon ljuger koncentrerar man sig ännu mer på det som sägs, istället för att göra tvärt om dvs koncentrera sig på vilka signaler kroppen sänder ut.

Lite offtopic kanske men intressant......

Det är just de som är grejjen med mytomaner. Dom fungerar inte som en frisk person med kroppsspråk som avslöjar dem när dom ljuger. Dom ljuger ohejdat och tror på sina lögner. Råkar man ut för en mytoman kan det dröja år innan du börjar reagera på historier som inte stämmer med vad som sagts innan.
2008-08-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag blir lite förvånad när en del beskriver CS som totalt störd, psykopat, borderline mm mm...och samtidigt analyserar samma personer hennes beteende i rätten som "det där var inte normalt" "hon måste vara skyldig för så där gör man inte".
Kan inte detta "udda beteende i rätten bero på att hon kanske lider av något av dessa störningar och inte kan bete sig "normalt" i pressade situationer?
Hon kanske inte kan redogöra allting korrekt fast hon egentligen vill?
Det var bara en tanke..Varför ska någon som anses som väldigt störd bete sig vettigt helt plötsligt?

Nej, det kan dom inte...bete sig vettigt.
2008-08-21, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lupine
Nej, det kan dom inte...bete sig vettigt.

Då är frågan..sitter en störd person oskyldigt häktad och blir ännu mer misstänkt på grund av sin oförmåga att agera "normalt" och ge vettiga svar på varför hon betett sig något annorlunda innan och efter morden samt under polisförhör mm?
2008-08-21, 09:29
Medlem
Citat:
Det är just de som är grejjen med mytomaner. Dom fungerar inte som en frisk person med kroppsspråk som avslöjar dem när dom ljuger. Dom ljuger ohejdat och tror på sina lögner. Råkar man ut för en mytoman kan det dröja år innan du börjar reagera på historier som inte stämmer med vad som sagts innan.
Det är iofs sant, finns ett fåtal som inte avslöjar sig alls. Dessa personer kallas (tro det eller ej) psykopater. Dessa finns det lyckligtvis få av i samhället och det går säkerligen knäcka deras "kod" också på ngt sätt.

Citat:
miapetter
Ja, det var intressant! Hur är det? Har förhören med CS videofilmats?
Däremot undrar jag om det skulle hålla som "bevis", o i så fall "bevis" på vad?
Att hon ljuger? Om man kan konstatera att hon via kroppsspråket ljuger på en direkt fråga om hon är gm är väl det farligt nära ett lögndetektortest vilket väl inte är tillåtet i Sverige? (varför inte förresten?)
F ö skulle väl en lögndetektor skena ihop m CS...

Ja det skulle nog vara ganska likt ett lögndetektortest vilket inte är tillåtet nej. En lögndetektor är ju egentligen inte opålitlig i den bemärkelsen, problemet är ju att någon ska tolka vad "pingen" betyder.

Anledningen att jag tog upp det med kroppspråket var egentligen baserat på det där med minnesexperten och hur denna person med säkerhet kan säga vad E kan komma ihåg och inte, känns isåfall som det där med kroppspråket verkar tillförlitligare. Min åsikt och jag är tyvärr ingen expert, tycker likväl att det är intressant...
Senast redigerad av siggehitz 2008-08-21 kl. 09:31.
2008-08-21, 09:30
Medlem
Citat:
Då är frågan..sitter en störd person oskyldigt häktad och blir ännu mer misstänkt på grund av sin oförmåga att agera "normalt" och ge vettiga svar på varför hon betett sig något annorlunda innan och efter morden samt under polisförhör mm?

Det var faktiskt svårt att svara på....vet inte vad jag ska svara....hmmm
2008-08-21, 09:36
Bannlyst
Citat:
Det var faktiskt svårt att svara på....vet inte vad jag ska svara....hmmm

Det är ganska intressant att fundera kring det här. Och det är väl därför jag önskar att det skulle komma ett erkännande eller något starkt bevis som visar att hon var på brottsplatsen.
2008-08-21, 09:45
Medlem
Citat:

Alltså narzissister och psykopater är ju ganska smarta personer som agerar för egen vinnings skull. Allt utgår från dem själva och deras egna behov. Tror inte CS skulle svamla bort sig själv, inte veta vad som står på spel. Däremot försöker hon slingra sig med sina lögner för att dölja sanningen. Och när hon blir överbevisad kommer nästa lögn . Om hon varit i frihet och snärjt in sig i samma nät hade hon garanterat försvunnit, sagt upp bekantskapen med den som ifrågasatte hennes förklaringar, och fått den personen att tro att det var den som gjorde fel.
Nu sitter hon ju där hon sitter och kan bara snärja in sig mer och mer.Det finns ingen väg ut. JAg för min del....tror faktiskt inte hon skulle suttit där hon sitter om hon var oskyldig, hur störd hon än är.

Edit: Smart med modifikation.....
Senast redigerad av Lupine 2008-08-21 kl. 09:52.
2008-08-21, 10:04
Medlem
nackepas avatar
Citat:

Detta är en av de mest intressanta frågor jag sett i tråden.
Om hon är oskyldig så kanske det du skriver förklarar en hel del.
2008-08-21, 10:06
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Detta är en av de mest intressanta frågor jag sett i tråden.
Om hon är oskyldig så kanske det du skriver förklarar en hel del.
Om hon var oskyldig tycker jag exempelvis att hennes hemliga vänner i Köping borde rycka ut till hennes försvar för att intyga att hon talar sanning...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in