Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Behöver man verkligen vara störd (läs: psykopat) för att begå brott som detta? Hur konstigt det än låter så tror jag inte det. Hatar man någon tillräckligt mycket så tror jag inte det behövs speciellt mycket för att utlösa ett raseri inom sig som skulle leda till just brottet i sig.
Detta var personer CS inte träffat och inte kände, så det fanns inte tid för att odla något personligt hat. Det fanns inte heller tid för att skapa en direkt konfliktsituation som kunde utlösa morden.
Jag läste - för länge sedan - en intressant undersökning av amerikansk militär om vilka av deras män som begår 'atrocities'. Den visade att sociopater ofta tar kommandot och är aktiva i krig, men att de sällan eller aldrig tar initiativ till folkmord och liknande (men gärna är med på noterna om överordnade sätter igång eländet). Den typiska kandidaten för detta är en överstressad och frustrerad person i de lägre graderna, av 'normal' personlighetstyp. Det är en sådan person som sannolikt går genom ett helt krig utan att skjuta någon, om det kan undvikas. Under extrema förhållanden kan alltså normala människor begå de värsta saker. Men det passar inte in här.
Alltså var det en mer abstrakt relation som fanns, med ett hat som odlats genom tankar, en kall och lång planering... Det tycker jag pekar på att CS är störd. Dessutom: har vi inte en diagnos, så är det ändå inte så att vi vill ha sådana som gör sådant här i samhället eller kan betrakta dem som ansvarstagande.
Citat:
CS ska nog inte underskattas, tror det är en ganska smart tjej trots allt och därav problemet. Beter sig precis som man kan förvänta sig av någon som är skyldig och vill komma undan. Inbillar man sig själv tillräckligt mycket att man är oskyldig så blir man det också, i hennes egna ögon vill säga. Hon vet precis vilka frågor som ligger henne till last och anpassar sig därefter.
Jag kunde inte hålla med dig mindre! CS ljuger på ett klumpigt sätt, kommer med klumpiga undanflykter och undanhåller information på ett irrationellt sätt. CS beter sig inte som en slipad skyldig person. CS motarbetar aktivt sina egna intressen. 'Pippi Långstrump' !
Citat:
Visst ändrar hon sig men när gör hon det? Jo hon börjar ofta förhöret med att ändra saker i föregående förhör som hon blivit överbevisad om.
CS gör detta så klumpigt att det är uppenbart att hon ljuger. Det kom också fram tydligt i rätten. Det finns en planering där - man kan se en taktik. Men denna är barnslig och genomskådad, och visar på en störd personlighet.