2008-08-21, 11:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Hur är det nu?
Ibland släpps de häktade innan dom faller (och man kan räkna ut att det förmodligen blir ett friande). Kan detta ske innan slutpläderingarna?

Kan CS släppas redan innan helgen, eller får inte rätten börja överlägga innan slutpläderingar?
2008-08-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag har läst förundersökningen och är helt övertygad om att man inte hinner med detta på 1-2 minuter...

Som sagt, ni kan ha rätt och jag fel. Torde ha gått ganska fort iaf.
2008-08-21, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur är det nu?
Ibland släpps de häktade innan dom faller (och man kan räkna ut att det förmodligen blir ett friande). Kan detta ske innan slutpläderingarna?

Kan CS släppas redan innan helgen, eller får inte rätten börja överlägga innan slutpläderingar?

Slutplädering på måndag, rätten överlägger och beslutar därefter om hon ska släppas fri eller inte, (om inte - blir det psykundersökning) om hon släpps ur häktet kommer hon garanterat frias, dom faller inom 2 veckor (~7-8 veckor om det blir psykundersökning)
2008-08-21, 11:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Som sagt, ni kan ha rätt och jag fel. Torde ha gått ganska fort iaf.
Har inte FUP:n tillgänglig, men jag har för mig att experterna pratar om 5-7 minuter. Någon med FUP:n tillgänglig får gärna rätta mig om det är fel.
2008-08-21, 11:50
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Genom T:s blogg fick CS reda på det mesta om E och kunde i princip följa familjens förehavanden dag för dag. Bloggen torde ha varit CS:s förnämsta källa när det gäller att inhämta information om E.
Jag förstår mig verkligen inte på människor som fläker upp hela sitt privatliv på bloggar och dylikt. Det känns nästan som att de vill bli stalkade för att få bekräftelse på att någon tänker på dem.
2008-08-21, 11:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Slutplädering på måndag, rätten överlägger och beslutar därefter om hon ska släppas fri eller inte, (om inte - blir det psykundersökning) om hon släpps ur häktet kommer hon garanterat frias, dom faller inom 2 veckor (~7-8 veckor om det blir psykundersökning)

Ok, tack för svar.
2008-08-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag kan tycka många saker är obehagliga och rentutav vidriga, men jag gråter inte för det. Jag är ingen fena på att visa känslor och kan t o m tycka det är obehagligt att krama folk. Felknullad,kanske.
Nej, du kanske inte hade gråtit. Men hade du suttit och skrattat och flinat tror du?
2008-08-21, 11:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Har inte FUP:n tillgänglig, men jag har för mig att experterna pratar om 5-7 minuter. Någon med FUP:n tillgänglig får gärna rätta mig om det är fel.

Jag har heller inte FUP:n här, men 5-7 min låter rimligt utifrån hur rättsläkaren svarade i tisdagens förhör, angående en av barnen:

"Frieda Gummesson undrar hur lång tid Lars Eriksson anser att det bör ha tagit för gärningsmannen att åsamka skadorna.
- Det rör sig om ett 15-tal slag. Kanske någonstans kring en minut eller därunder. Sedan vet ju inte jag, det kan ju ha tagit längre tid."

(enl. VLT:s rapportering:
http://194.68.65.41/artikelmall.asp?version=800886)
2008-08-21, 12:07
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Nej, du kanske inte hade gråtit. Men hade du suttit och skrattat och flinat tror du?

Satt hon och skrattade och flinade när SOS-samtalet spelades upp? Vad har du för källa till det? VLT nämnde ingenting om något sådant vid det tillfället.
2008-08-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Satt hon och skrattade och flinade när SOS-samtalet spelades upp? Vad har du för källa till det? VLT nämnde ingenting om något sådant vid det tillfället.
En sökning på sos-samtal +tyskan +log gav en hel del träffar men du kan få en länk om du vill http://www.expressen.se/nyheter/1.1248559/emmas-vanner-tyskan-log-i-ratten
2008-08-21, 12:33
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Behöver man verkligen vara störd (läs: psykopat) för att begå brott som detta? Hur konstigt det än låter så tror jag inte det. Hatar man någon tillräckligt mycket så tror jag inte det behövs speciellt mycket för att utlösa ett raseri inom sig som skulle leda till just brottet i sig.

Detta var personer CS inte träffat och inte kände, så det fanns inte tid för att odla något personligt hat. Det fanns inte heller tid för att skapa en direkt konfliktsituation som kunde utlösa morden.

Jag läste - för länge sedan - en intressant undersökning av amerikansk militär om vilka av deras män som begår 'atrocities'. Den visade att sociopater ofta tar kommandot och är aktiva i krig, men att de sällan eller aldrig tar initiativ till folkmord och liknande (men gärna är med på noterna om överordnade sätter igång eländet). Den typiska kandidaten för detta är en överstressad och frustrerad person i de lägre graderna, av 'normal' personlighetstyp. Det är en sådan person som sannolikt går genom ett helt krig utan att skjuta någon, om det kan undvikas. Under extrema förhållanden kan alltså normala människor begå de värsta saker. Men det passar inte in här.

Alltså var det en mer abstrakt relation som fanns, med ett hat som odlats genom tankar, en kall och lång planering... Det tycker jag pekar på att CS är störd. Dessutom: har vi inte en diagnos, så är det ändå inte så att vi vill ha sådana som gör sådant här i samhället eller kan betrakta dem som ansvarstagande.

Citat:
CS ska nog inte underskattas, tror det är en ganska smart tjej trots allt och därav problemet. Beter sig precis som man kan förvänta sig av någon som är skyldig och vill komma undan. Inbillar man sig själv tillräckligt mycket att man är oskyldig så blir man det också, i hennes egna ögon vill säga. Hon vet precis vilka frågor som ligger henne till last och anpassar sig därefter.

Jag kunde inte hålla med dig mindre! CS ljuger på ett klumpigt sätt, kommer med klumpiga undanflykter och undanhåller information på ett irrationellt sätt. CS beter sig inte som en slipad skyldig person. CS motarbetar aktivt sina egna intressen. 'Pippi Långstrump' !

Citat:
Visst ändrar hon sig men när gör hon det? Jo hon börjar ofta förhöret med att ändra saker i föregående förhör som hon blivit överbevisad om.

CS gör detta så klumpigt att det är uppenbart att hon ljuger. Det kom också fram tydligt i rätten. Det finns en planering där - man kan se en taktik. Men denna är barnslig och genomskådad, och visar på en störd personlighet.
2008-08-21, 12:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Det var Maarios nya infallsvinkel jag tycker är intressant.

Den om CS är sjuk eller störd och detta kan förklara hennes märkliga beteende även om hon är oskyldig.

Läs gärna igen. https://www.flashback.org/showpost.php?p=12520129&postcount=5716

Jämför https://www.flashback.org/showpost.php?p=12512757&postcount=5617 där jag tar upp detsamma. Har också diskuterats tidigare av andra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in