2008-08-20, 16:47
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Jag har svårt för att tro att hon är medicinerad. Hon avbröt ju själv sin medicinering tidigare. Kan ju vara hennes haschrökande som hindrar henne från att känna? visa nåt.

Vilket svammel, varför ska hon gråta åt det egentligen, hon kände inte barnen, sitter häktad för barnamord, hennes mamma har precis dött.
Hon har nog en del att tänka på nu.
2008-08-20, 16:56
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Han tänker att vi övriga har dålig empati när det gäller att försöka sätta oss in i CS situation.

1 Man kan tycka att CS är skyldig och samtidigt vara empatisk med henne och på sätt och vis även se henne som ett offer, inte för de nuvarande omständigheterna, då jag inte tänker varken försvara eller bortförklara hennes brott, men för att hon som människa verkar vara så dåligt rustad för motgångar, att hon har haft en jobbig uppväxt, plus det faktum att hon är psykiskt instabil. en irrande själ, det känns som om livet aldrig har gett henne en ärlig chans.

2 Jag tror att många som agerar som reservadvokater för CS i den här tråden, uppfattar sig själva som empatiska då de infrågasätter varje indicie som läggs fram, men har de funderat över att om CS är skyldig och blir frikänd, då är risken mycket stor att hon tar livet av sig, kanske inte direkt, men en tid efter frikännadet, när hon har fått perspektiv på alltihopa.

Hon kanske anser att hon har fått sin hämd och någon försoning med T finns inte på dagordningen, kurragömmaleken med åklagaren är över och om hon nu blir frikänd, då har hon vunnit och förlorat allt på samma gång.

Därför är det faktiskt lika viktigt, i just det här fallet, att fastställa om CS verkligen är oskyldig, annars måste hon få vård.
Senast redigerad av DeBaly 2008-08-20 kl. 16:59.
2008-08-20, 16:57
Bannlyst
Citat:
Jag har svårt för att tro att hon är medicinerad. Hon avbröt ju själv sin medicinering tidigare. Kan ju vara hennes haschrökande som hindrar henne från att känna? visa nåt.

Om hon blivit undersökt av häktesläkaren har han sett i journaler att hon tidigare stått på medicinering av Zoloft, då är det faktiskt praxis att han erbjuder henne att sättas in på denna igen. Hon har dock troligtvis avböjt.

Sedan vill jag tillägga att moderna antidepressiva (Zoloft, Cipramil och liknande) inte gör att man blir helt apatisk och känslokall, så släpp det direkt. Syftet med denna medicinering är snarare att "jämna ut" och normalisera den emotionella berg-och dalbanan. Man adresserar alltså svängningarna i känslorna, inte själva känslorna.
Jag träffar patienter med denna medicinering dagligen, och ingen av dem tror jag skulle uppföra sig som CS i rätten. Snarare tycker jag att allt tyder på att CS är medicinskt obehandlad, och befinner sig mer eller mindre i någonslags gränspsykotisk värld.
2008-08-20, 17:04
Medlem
Denna människa har under hela tiden, med eventuellt undantag för när hon var på psyket i Tyskland efter att ha släppts första gången, inte en enda gång uttalat att hon är oskyldig.
När hennes kompis frågade henne, efter psyket, svarade hon nej.
Annars har hon varken i förhör av polis eller åklagare uttryckligen hävdat sin oskuld. Hon har inte med ett enda ord uttryckt att hon är oskyldigt anklagad.
Vi får inte glömma att hon satt i förvar en ganska ansenlig tid i Tyskland, då hon vägrade låta sig förhöras överhuvudtaget.
I Sverige har hon pratat - det vet vi. Men vi vet också, att då hon kom till Sverige, stod det ganska klart att det inte fanns några tekniska bevis. Och hon pratade och pratade, väldigt detaljerat, och visade att hon har ett väldigt bra detaljminne.
Och vi vet att hon, när hon ställdes inför fakta om uppenbara lögner, slutade svara, alternativt svarade "Vet inte" etc.
Och vi vet att hon inte visat någon som helst empati för offren, eller dess anhöriga.

Hon har heller inte gjort så allvarliga självmorsförsök. Hon har vid varje tillfälle bett om hjälp. Hon har inte på något sätt gjort ett allvarligt försök att lyckas. Hennes försök har varit ett uppmärksamhetsspektakel, men dö har hon inte velat.
Då hade hon agerat annorlunda: Verkligen sett till att inte bli hittad t ex.
men vid två tillfällen har hon bett sina vänner om hjälp, och det påstådda i bilen; är enbart hennes egna ord. Ingen vet att hon verkligen hällt i sig flytande valium. Just detta tillfälle har hon ljugit, enligt hennes vänner. Till någon har hon påstått ligga där i två dygn, till T ett dygn. Och åter igen har hon blivit av med sin plånbok...

Det finns ingen medicin som gör att man på en rättegång fnissar åt offren och gråter över sina kläder. Och har någon läkare gett henne slikt, borde denne prickas hos socialstyrelsen, för då har hon fått helt fel piller.
2008-08-20, 17:10
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nog för att jag tror att den nu åtalade är den skyldiga, men rätt ska vara rätt. CS har nu fått en massa kritik för att ha agerat känslokallt i rätten, när känsliga delar gås igenom.

Det skulle kunna vara så att hon "stänger av" när hon inte vill höra obehagliga detaljer. Ser ut att lyssna, men hör inte.

Inte för att det påverkar min tro om hennes skuld, men allt hon gör/inte gör behöver inte alltid betyda det värsta, eller utgöra någon sorts bevis.

Hm, vad är det då hon skrattar åt eller fnittrar åt om hon inte hör nåt?
Sin egen inre värld eller fnittrar hon åt att hon LYCKADES med sin "masterplan".
Nope, tror inte alls hon stänger av. Då skulle hennes beteende vara ett helt annat.
2008-08-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
Om hon blivit undersökt av häktesläkaren har han sett i journaler att hon tidigare stått på medicinering av Zoloft, då är det faktiskt praxis att han erbjuder henne att sättas in på denna igen. Hon har dock troligtvis avböjt.

Sedan vill jag tillägga att moderna antidepressiva (Zoloft, Cipramil och liknande) inte gör att man blir helt apatisk och känslokall, så släpp det direkt. Syftet med denna medicinering är snarare att "jämna ut" och normalisera den emotionella berg-och dalbanan. Man adresserar alltså svängningarna i känslorna, inte själva känslorna.
Jag träffar patienter med denna medicinering dagligen, och ingen av dem tror jag skulle uppföra sig som CS i rätten. Snarare tycker jag att allt tyder på att CS är medicinskt obehandlad, och befinner sig mer eller mindre i någonslags gränspsykotisk värld.

Ja, det tror jag med, undantaget att hon skulle befinna sig i någon slags gränspsykotisk värld.
Som jag har förstått det, så har hon ju heller aldrig varit helt inkörd på Zoloft. Vad jag kunnat utläsa, har hon ju slutat efter typ tre veckor, och Zoloft har ju en inkörningsperiod på en månad.
Jag tror inte heller hon tar någon medicin, kanske sovpiller till natten, men även det tvivlar jag på.
Jag tror att hon mår bättre än på länge...
2008-08-20, 17:19
Bannlyst
Citat:

Intressant åsikt du har om röka, sen undrar jag menar du att hon fått röka på häktet?
2008-08-20, 17:21
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Intressant åsikt du har om röka, sen undrar jag menar du att hon fått röka på häktet?
Bra fråga!
Jag har en till dig:

Står du fast vid detta inlägg, där du pekar ut T som mördare?
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Den enda som bevisligen varit på brottsplatsen när brottet skedde är T.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12367720&postcount=2700
2008-08-20, 17:26
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag håller inte med dig här. CS har riktat allting mot sig själv tidigare. Hon har skurit sig flertal gånger och gjort ganska allvarliga suicidförsök. Hennes ätstörningar kan också tolkas som ett sätt att straffa sig själv osv..
Enligt hennes sjukhuspapper i FUN så är hon, eller har varit deprimerad och har fått hjälp för detta. Ingenting psykotiskt har noterats alls.

I övrigt tänker jag inte spekulera vad hon kan ha för störningar (som alla psykiska problem kallas för idag) då jag inte har den kompetensen och att det är totalt omöjligt att ställa diagnos på en person man inte ens träffat eller pratat med.

Jag tror att ätstörningarna, självmordsförsöken etc är ett sätt att rikta skuld mot andra människor. Och psykotisk tror jag inte heller att hon är/har varit.
2008-08-20, 17:28
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Vilket svammel, varför ska hon gråta åt det egentligen, hon kände inte barnen, sitter häktad för barnamord, hennes mamma har precis dött.
Hon har nog en del att tänka på nu.

Vilken märklig åsikt. Det är klart att en hyfsat normal människa i den situationen _också_ ska kunna lida med två små barn som så brutalt dödats och fått lida på ett ohyggligt sätt.
2008-08-20, 17:30
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Bra fråga!
Jag har en till dig:

Står du fast vid detta inlägg, där du pekar ut T som mördare?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12367720&postcount=2700

Jag är imponerad av dig! Dom flesta andra hade gett upp, men du kämpar på! Hoppas att ditt tålamod lönar sig!
2008-08-20, 17:35
Medlem
msmss avatar
Citat:
Hon grät när hon fick se sina kläder. Så uppfattade jag det.
Så visst kan frau Schürrer visa känlsor och gråta, iaf när det gäller egna klädesplagg.

Hon kanske saknar sin tröja den nobla fröken C.S

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in