Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tycker du inte att det finns något i själva texten som pekar väldigt tydligt mot tolkning 1? Går det verkligen att överhuvudtaget använda "må bra" om någon har avslutat sitt lidande genom att dö ifrån det? För mig är det alldeles självklart att man man bara kan "må bra" som levande. Döda kan inte må alls, varken bra eller illa. Och om man bara kan må bra som levande människa, då är inte den andra tolkningen legitim, för då är satsen "sluta sina dagar så att hon får må bra" nonsens.
Är du med på det resonemanget?
Jag förstår hur du tänker och jag försöker bara förklara hur en tolkning som någon i forumet gör, kan göras. Läste upp texten från T´s blogg för min mor, som inte är så jättesmart (ursäkta!), och frågade vad texten sa. Och t o m hon svarade "Men det kan man ju tolka på olika sätt!" Det hon i första hand tänkte på, var nr. 2 (tyvärr!) För mig finns det dock ingenting som gör att jag gör den tolkningen, vilket jag hoppas att jag förklarat...
Och - skämt å sido - om man mår bra endast som levande och inte som död, kan jag inte kommentera, eftersom jag aldrig provat på det senare

Därför kan jag inte svara på om den andra tolkningen är legitim eller inte och kan inte med säkerhet påstå att satsen "sluta sina dagar så att hon får må bra" är nonsens.