2008-08-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Sök bland hans inlägg, i ett av dem talar han om vem han är. Sök i de tidiga inläggen, i den första tråden tror jag att det är.

Är det hemligt eller?
2008-08-17, 22:23
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Djazair
Är det hemligt eller?

Man får inte outa folk här så det är bara att leta själv. Som sagt, leta bland hans inlägg tillbaka i tiden.
2008-08-17, 22:29
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Man kan ju hoppas men tyvärr tror jag det är lika stor chans att dessa upphittas som att Mållgan och c/o från Köping skulle komma intravandes i Tingsrätten, hand i hand med Thomas Emmrich och en liten adoptivson.
Jag vet... men jag kan väl få hoppas!
2008-08-17, 22:46
Medlem
Hittar ingen som heter wildone69, kan nån länka till denna profil? tack på förhand.
2008-08-17, 22:48
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Hittar ingen som heter wildone69, kan nån länka till denna profil? tack på förhand.
https://www.flashback.org/member.php?u=193494
2008-08-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
https://www.flashback.org/member.php?u=193494

tack så mkt
2008-08-17, 23:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tycker att du har rätt i dina resonemang, men passar de in i sammanhanget? Låt mig ge ett exempel, och säg om du tycker att det handlar om den form av givande diskussion kring tolkningar du talar om, eller om det handlar om ren desinformation. Hittar du något utrymme för kvalificerad läsförståelse av något slag eller medveten förfalskning? Exemplet är representativt för den typen av 'läsförståelse' som Hamilkar är mycket kritisk till, så det blir intressant om du tycker att det är ett bra exempel som motiverar dina förmanande ord och kloka föreläsning om att människor har olika tolkningar... eller om du inte visste vad du talade om?

Till saken. Signaturen beaver_se har återkommit flera gånger till samma påstående om T, i sin argumentation för att T kunde vara gm.

T ex https://www.flashback.org/showpost.php?p=12367746&postcount=2703 :
"Om man skall gå efter vad T sagt så finner man i hans blogg att han anser att det sjuka barnet bör dö."

Trots mycket argumenterande kring detta så återkommer beaver_se till samma påstående, idag skriver han t ex:

"Han har i sin blogg talat om att "hennes tid är nu", han pratar om att hon skulle slippa lida om hon inte fanns... barmhärtighetsmord finns, eller gör de inte det."

källan, T's blog:
"Ni ska se hans tillgivenhet till sin syster när de kommer hem, vad de kramades och var glada saga var hemma igen.
Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det snart är över för saga, att hon får må bra. Det är hennes tur nu."

Det är ett intressant exempel du tar. Jag har själv läst detta i T´s blogg tidigare.

T´s text går att tolka på olika sätt och jag fetmarkerar det som jag menar är de olika tolkningarna (ur T´s blogg):

1. "Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det [sjukdomseländet] snart är över för saga, att hon får må bra. Det är hennes tur nu att bli frisk och må bra."

2. "Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det snart är över för saga, att hon får sluta sina dagar så att hon får må bra. Det är hennes tur nu att dö och få slippa lida."

Min kommentar: Personligen gjorde jag tolkning utifrån det första exemplet. Det kan bero på att jag, när jag läste texten, inte tyckte att det syntes mig som om T verkade vara en person som ville önska livet ur sina bonusbarn, speciellt med tanke på allt positivt och gott han skrivit om dem eller så kan det bero på att jag ville se det som han skrev på så vis att han gjorde det för att han önskade att S skulle bli frisk.

Man kan ju också tolka det som tolkning nr. 2. Man kan spekulera i varför man gör den tolkningen, men det lämnar jag därhän, eftersom jag inte vill "lägga ord i mun" på den som hävdar detta här i forumet.

Att göra tolkning nr. 2 UTAN att skriva till t ex "enligt hur jag tolkar texten", måste man väl se som antingen slarvigt uttryck eller felaktigt (kalla det desinformation, om du vill), för det är ju INTE så som T skriver. Han skriver ju inte att han "önskar att S ska dö, så hon slipper lida". Gör man en sådan tolkning, bör man vara noga med att skriva till att det är så man tolkar texten själv och skilja på sin tolkning och det som de facto står i texten.

Som jag tolkar det, finns det ingenting i T´s blogg som säger att han önskar att S skulle dö. Men det är min tolkning.
2008-08-17, 23:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är ett intressant exempel du tar. Jag har själv läst detta i T´s blogg tidigare.

T´s text går att tolka på olika sätt och jag fetmarkerar det som jag menar är de olika tolkningarna (ur T´s blogg):

1. "Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det [sjukdomseländet] snart är över för saga, att hon får må bra. Det är hennes tur nu att bli frisk och må bra."

2. "Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det snart är över för saga, att hon får sluta sina dagar så att hon får må bra. Det är hennes tur nu att dö och få slippa lida."

Min kommentar: Personligen gjorde jag tolkning utifrån det första exemplet. Det kan bero på att jag, när jag läste texten, inte tyckte att det syntes mig som om T verkade vara en person som ville önska livet ur sina bonusbarn, speciellt med tanke på allt positivt och gott han skrivit om dem eller så kan det bero på att jag ville se det som han skrev på så vis att han gjorde det för att han önskade att S skulle bli frisk.

Man kan ju också tolka det som tolkning nr. 2. Man kan spekulera i varför man gör den tolkningen, men det lämnar jag därhän, eftersom jag inte vill "lägga ord i mun" på den som hävdar detta här i forumet.
Tycker du inte att det finns något i själva texten som pekar väldigt tydligt mot tolkning 1? Går det verkligen att överhuvudtaget använda "må bra" om någon har avslutat sitt lidande genom att dö ifrån det? För mig är det alldeles självklart att man man bara kan "må bra" som levande. Döda kan inte må alls, varken bra eller illa. Och om man bara kan må bra som levande människa, då är inte den andra tolkningen legitim, för då är satsen "sluta sina dagar så att hon får må bra" nonsens.

Är du med på det resonemanget?
2008-08-17, 23:17
Medlem
airbags avatar
Citat:

Att göra tolkning nr. 2 UTAN att skriva till t ex "enligt hur jag tolkar texten", måste man väl se som antingen slarvigt uttryck eller felaktigt (kalla det desinformation, om du vill), för det är ju INTE så som T skriver. Han skriver ju inte att han "önskar att S ska dö, så hon slipper lida". Gör man en sådan tolkning, bör man vara noga med att skriva till att det är så man tolkar texten själv och skilja på sin tolkning och det som de facto står i texten.

Som jag tolkar det, finns det ingenting i T´s blogg som säger att han önskar att S skulle dö. Men det är min tolkning.

Du är lite väl generös när det gäller att tillåta olika tolkningar tycker jag. Alt 2 är en ren förvanskning av det som egentligen skrevs. Det finns absolut ingen anledning att läsa in orden "sluta sina dagar" och "hennes tur att dö" i det T skrev. Möjligen om man har hjärntvättat sig själv.
2008-08-17, 23:23
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Om du ger så stor frihet för en rimlig tolkning, så förstår jag din relativism. Jag är betydligt strängare med rimligheten när det gäller att tolka det direkta innehållet i en text.

Ibland kan man söka efter undermeningar och ofrivillig information. I ett sådant läge skulle man kunna spekulera om den andra tolkningen, men den är mycket vansklig. Alltför mycket extern information tillförs.
2008-08-17, 23:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad jag menar är att i just det fallet finns det fakta som sätter gränser för vad man kan spekulera om. Det faktum att han fortfarande var inom valskogsmastens täckningsområde 19:11, kombinerat med att den tid han tog på sig inom det täckningsområdet inte är förenlig med någon anmärkningsvärt snabb hastiget, gör att det legitima området att spekulera inom går från ungefär 19:17 till 19:20. Det är däremot inte förenligt med tillgängliga fakta att spekulera om 19:12, och heller inte om 19:15.

Nja. Det är väldigt viktigt att i det sammanhanget komma ihåg att bara för att flera saker kan vara rätt i vetenskapen, så betyder det inte att inte saker och ting kan vara fel. Att det finns flera rimliga tolkningar gör inte att alla tolkningar är rimliga.

Jag vill nog ganska starkt hävda att många tolkningsarter som är fullt rimliga vid läsningen av en litterär text, är helt illegitima när det gäller att tolka ett förhörsprotokoll. Det är också intressant att se att i just de aspekter där jag anser att det är legitimt med något friare tolkningssystem, dvs när det gäller psykologiska tolkningar, så ifrågasätter de som gärna vill ha obegränsad rätt att tolka bort positiva fakta ad libitum att det överhuvudtaget ska få tolkas alls.

Dvs man säger "Vi ska ha rätt att påstå att T kom hem 19:12, i den heliga tolkningsfrihetens namn, fast det är en orimlig tolkning, medan ni får inte tolka CS personlighet alls."

Och det förhållningssättet accepterar jag inte. Det kan jag inte betrakta som något annat än intellektuellt ohederligt.

Hej igen!

Jag anser att du har fel i när du påstår att tolkningsarter som är fullt rimliga vid läsningen av en litterär text är helt illegitima vid tolkningen av ett förhörsprotokoll. Jag ska tala om hur jag menar.

Jag håller just nu på att skriva min kandidatuppsats i psykologi och jag använder mig av kvalitativ analysmetod. Det som ska analyseras är intervjuer, som gjorts med flera intervjudeltagare. Texten transkripteras (hela texten, med mina frågor, deltagarnas svar, pauser osv) och tolkas (i mitt fall) med hjälp av diskursanalys med perspektivet diskurspsykologi. Vid diskursanalys (men även vid hermeneutiska, fenomenologiska m.m. analysmetoder) ses transkriptionen av samtalet (intervjuen) som likvärdigt med litterär text, mediatext osv. Hela denna text, inkl. mina frågor, deras svar, pauser, hostningar m.m. ska tolkas och analyseras.

Jag har även kunskap i att tolka rent litterära texter, vilket jag har givit prov på i min magisteruppsats i litteraturvetenskap (hermeneutisk analysmetod).

När det gäller psykologiska tolkningar av olika personligheter, tolkar man dessa utifrån den kunskap man har om personens egenskaper, beteenden osv. Har man tillräckligt mycket information om en individ, kan man göra en tolkning. Har man mindre info, kan man spekulera i om en person har en viss typ av personlighet. Har du tillräckligt med kunskaper om C som person, så visst kan väl du spekulera i hur hon fungerar och vilken typ av personlighet (-sdrag/störning) hon ev. kan ha. Ingen kan väl ifrågasätta det! I ditt exempel av T´s tiden menar jag att det är rena spekulationer om när T kom hem, eftersom det inte finns fakta, som talar om när han de facto kom hem.

Bara ett P.S. Vid en kvalitativ analysmodell krävs minst lika hårda krav på validitet och reliabilitet, som i en kvantitativ analys (om inte ännu högre, då man inte kan mäta exempelvis individers upplevelser och föreställningar i siffror och beräkningar på samma sätt).
2008-08-17, 23:32
Medlem
BoISarens avatar
Citat:

T skriver:
Citat:
Ni ska se hans tillgivenhet till sin syster när de kommer hem, vad de kramades och var glada saga var hemma igen.
Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det snart är över för saga, att hon får må bra. Det är hennes tur nu.
Där finns, enligt mig inget utrymme att tolka det som att han inte vill att hon ska leva mer. Plockar man bort dom där viktiga orden så är det en annan sak. Då skulle man, med bra vilja, kunna tolka det som i ditt exempel nummer 2.
Citat:
Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det snart är över för saga. Det är hennes tur nu.
Orden "att hon får må bra" kan man inte bara utelämna eller tolka det som om att hon skulle må bra efter döden. Inte ens med bästa vilja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in