Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tycker att du har rätt i dina resonemang, men passar de in i sammanhanget? Låt mig ge ett exempel, och säg om du tycker att det handlar om den form av givande diskussion kring tolkningar du talar om, eller om det handlar om ren desinformation. Hittar du något utrymme för kvalificerad läsförståelse av något slag eller medveten förfalskning? Exemplet är representativt för den typen av 'läsförståelse' som Hamilkar är mycket kritisk till, så det blir intressant om du tycker att det är ett bra exempel som motiverar dina förmanande ord och kloka föreläsning om att människor har olika tolkningar... eller om du inte visste vad du talade om?
Till saken. Signaturen beaver_se har återkommit flera gånger till samma påstående om T, i sin argumentation för att T kunde vara gm.
T ex
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12367746&postcount=2703 :
"Om man skall gå efter vad T sagt så finner man i hans blogg att han anser att det sjuka barnet bör dö."
Trots mycket argumenterande kring detta så återkommer beaver_se till samma påstående, idag skriver han t ex:
"Han har i sin blogg talat om att "hennes tid är nu", han pratar om att hon skulle slippa lida om hon inte fanns... barmhärtighetsmord finns, eller gör de inte det."
källan, T's blog:
"Ni ska se hans tillgivenhet till sin syster när de kommer hem, vad de kramades och var glada saga var hemma igen.
Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det snart är över för saga, att hon får må bra. Det är hennes tur nu."
Det är ett intressant exempel du tar. Jag har själv läst detta i T´s blogg tidigare.
T´s text går att tolka på olika sätt och jag fetmarkerar det som jag menar är de olika tolkningarna (ur T´s blogg):
1. "Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det [
sjukdomseländet] snart är över för saga, att hon får må bra. Det är hennes tur nu
att bli frisk och må bra."
2. "Men jag tror och hoppas och skulle jag vara kristen så skulle jag be om att det snart är över för saga, att hon får
sluta sina dagar så att hon får må bra. Det är hennes tur nu
att dö och få slippa lida."
Min kommentar: Personligen gjorde jag tolkning utifrån det första exemplet. Det kan bero på att jag, när jag läste texten, inte tyckte att det syntes mig som om T verkade vara en person som ville önska livet ur sina bonusbarn, speciellt med tanke på allt positivt och gott han skrivit om dem eller så kan det bero på att jag ville se det som han skrev på så vis att han gjorde det för att han önskade att S skulle bli frisk.
Man kan ju också tolka det som tolkning nr. 2. Man kan spekulera i varför man gör den tolkningen, men det lämnar jag därhän, eftersom jag inte vill "lägga ord i mun" på den som hävdar detta här i forumet.
Att göra tolkning nr. 2 UTAN att skriva till t ex "enligt hur jag tolkar texten", måste man väl se som antingen slarvigt uttryck eller felaktigt (kalla det desinformation, om du vill), för det är ju INTE så som T skriver. Han skriver ju
inte att han "önskar att S ska dö, så hon slipper lida". Gör man en sådan tolkning, bör man vara noga med att skriva till att det är så man tolkar texten själv och skilja på sin tolkning och det som de facto står i texten.
Som jag tolkar det, finns det
ingenting i T´s blogg som säger att han önskar att S skulle dö. Men det är min tolkning.