2008-08-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Vet vi att personerna ifråga anmälde just Nj för att det var han, eller gjorde de det för att de såg två man med gevär? Om man ser två personer med gevär mitt i en stad känns det inte helt orimligt att man ringer polisen. Alla känner kanske inte igen ett soft-airgevär...
Ja jag skulle nog iaf fundera på att ringa polisen om jag såg 2 personer "stå och vifta" med ett vapen oavsett om de personerna tidigare suttit häktade för barnamord eller ej.
2008-08-20, 13:42
Medlem
StorMammas avatar
Ett av de största misstagen under hela cirkusen är det som försvarsadvokaterna gjort.

Så snart de noterat Christines beteende så borde de akut kallat in en beteendevetare/terapeut som skulle gett henne en kraschkurs i ämnet:

Hur Du Förväntas Reagera När Två Småbarn Slaktats.

tror saker och ting hade gått lite bättre då.
2008-08-20, 13:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Under 80-talet så befann sig två småtjuvar vid ett tillfälle på en ö som ingen annan besökte under tiden de var där. En av småtjuvarna befanns mördad på ön, och trots att ingen annan än den andre tjuven varit på ön frikändes denna i HD. Det var dessutom bevisat att mordoffret hade misshandlats av den andra tjuven. Argumentationen gick att negativ bevisföring inte kan användas som grund för fällande dom.
Man får vara försiktig med hur man använder NJA 1991 s 56. Argumentationen då gick att enbart negativ bevisföring inte kan användas som grund för en fällande dom. Domen uteslöt inte att negativ bevisning kan vara ett väsentligt element en fällande dom. Som jag skrev tidigare i tråden - länk följer efter stycket - så var det i det fallet kritiskt för HD:s utslag att den misstänktes berättelse inte var uppenbart osannolik, och domstolen beymrade sig vidare över den oklara motivbilden.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12402507&postcount=3616 (berör huvudsakligen ett annat rättsfall, hoppa över det)

I och med att den misstänktas berättelse i det här fallet inte bara är djupt osannolik, utan på många sätt bevisat felaktig, och motivbilden dessutom är synnerligen klar, tycker jag att man ska akta sig för att använda NJA 1991 s 56 som argument för att CS bör frikännas i det här bevisläget - åtminstone utan att närmare utveckla varför det är tillämpligt. Det föreligger åtskilligt med positiv bevisning här som inte förelåg i det fallet.
2008-08-20, 13:52
Medlem
Hörde på lokalradion att Leíf GW Persson ger åklagaren skulden för att (Som han tror) tyskan går fri.
2008-08-20, 14:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det beror väl lite på hur tingsrätten skulle argumentera i en eventuellt fällande dom.

En del av argumentationen här har utgått "Vem skulle det annars vara?", "Hur stor är chansen att en annan som bryter på tyska, med stor näsa och lika dana skor skulle ha gjort det?" Att det juridiskt inte går att argumentera på det viset visar väl ändå "ö-domen"?
Jag är inte säker på att den gör ens det. HD:s dom talar alltså mycket tydligt om att man inte uteslutande får förlita sig på eliminationsbevisnig, hur bestickande den än kan vara. I det här fallet skulle eventuell eliminationsresonemang utgöra stödbevisning för utpekandet och skoavtrycket. Och jag kan inte se hur "ö-domen" skulle förbjuda element av eliminationsbevisning i en fällande dom.
2008-08-20, 14:14
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Jag vet som sagt inte, utan skickar vidare och ber t ex Trojan eller StefanD13 svar på hur det funkar.

Alltså, frågan är:

Om E haft tillgång till bandspelare eller d y l under isoleringen, för att på så sätt memorera sina tankar, minnesbilder etc., skulle då dessa band varit giltiga i rätten, som en del av hennes vittnesmål?

Om E spelat in sig själv så är de inspelningarna inte av så stort intresse. Dessa inspelningar skulle ses som minnesanteckningar.

Om däremot polisen spelat in E så blir det av lite större intresse och det skulle kunna komma att användas som bevisning i viss omfattning. Exempelvis skulle man kunna använda en sådan inspelning som ett bevis för att E sa någonting vid en viss tidpunkt. Detta skulle bland annat kunna användas som motbevisning mot minnesexpertens påståenden att hon inte har egna minnen, bara planterade. Om man visar att E sagt någonting innan någon haft möjlighet att plantera minnen hos henne så faller påståendet att hon inte kan ha egna minnen exempelvis.

Det man måste tänka på är vilket bevistema man vill ha med dessa inspelningar. Man kan nog inte använda dem för att inspelningarna skulle bevisa att det var som E sa (exempelvis att CS var gärningsmannen). Däremot kan man använda dem för att bevisa att E sa en viss sak vid en viss tidpunkt (om E till exempel säger vem gärningsmannen var innan någon haft möjlighet att påverka hennes minnesbilder skjuter man ett stort hål i minnesexpertens ifrågasättande av hennes minnesbilder).
2008-08-20, 14:28
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Jag är tjej, och inte en enda av mina vänner klämmer in sina fötter i för små skor, inte en enda! (Svaret är riktat till bävern, inte till dig )

Jag kan inte göra annat än hålla med om detta (eftersom jag uppenbarligen också är tjej!). Vet inte någon av mina vänner som använder för små skor. Att storlekarna kan skilja kan jag själv skriva under på, men jag köper ej medvetet för små skor för det finns inte en chans att jag kan gå omkring i sådana.

OT: Har dock gjort misstaget att skoshoppa efter en barrunda, vilket resulterade i ett par skamligt snygga pjuck som nu dessvärre får agera skampåle i min klädkammare och på så sätt påminna mig om att shopping efter rejält tilltagen alkoholkonsumtion inte är en lyckad kombination.
Senast redigerad av PappasPralin 2008-08-20 kl. 15:05.
2008-08-20, 14:39
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Hur Du Förväntas Reagera När Två Småbarn Slaktats
Hur skall man reagera då?
Jag har själv ingen koppling till den drabbade familjen och jag har därför inte reagerat på något speciellt sätt annat än att jag givetvis tycker att historien i sig är ruggig.
Hur förväntas då en person som hatar delar av familjen reagera?
2008-08-20, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ett av de största misstagen under hela cirkusen är det som försvarsadvokaterna gjort.

Så snart de noterat Christines beteende så borde de akut kallat in en beteendevetare/terapeut som skulle gett henne en kraschkurs i ämnet:

Hur tror du snacket hade gått om CS börjat gråta eller på annat vis hade visat känslor i rätten när det handlade om barnen? Hade folk sagt.."hon är nog oskyldig eftersom hon visar så stor empati" "hon kan inte ha gjort det här" eller hade det varit mer..."fy fan, nu sitter hon där och spelar igen" "hon är bara ledsen för att hon inte lyckades helt" "hon är ledsen för att hon inte har T längre" osv osv osv...

Hur hon än gör så tolkas det efter behag.

Jag vet inte hur det är att sitta häktad för barnamord. Bryr man sig om särskilt mycket annat än sig själv under den tiden?
CS är deprimerad om man ska tro de som träffar henne, och då är det ännu svårare att engagera sig i andra människor.
Jag bara gissar nu men det skulle inte förvåna mig om hon fått rådet att INTE visa så mycket känslor då det kan tolkas lite hur som helst..
2008-08-20, 14:40
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Hörde på lokalradion att Leíf GW Persson ger åklagaren skulden för att (Som han tror) tyskan går fri.
Vilken lokalradio och vilken tid?
Finns programmet tillgängligt?
2008-08-20, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Nonsens... och det vet du om du tänker ett steg till.

Det behöver inte alls vara nonsens. Och det var väl lite det jag gjorde? alltså tänkte ett steg till.
Jag funderar på hur rätten tänker. Hur ska de döma i det här fallet?
Det är ganska många som tror att CS kommer att gå fri. Kanske inte i TR men i högre instans.
Vad är din förklaring till att flera duktiga advokater och andra människor säger att de inte KAN döma henne i det här läget? Vad är anledningen till att inte alla är helt hundra på att hon kommer fällas?
2008-08-20, 14:55
Medlem
cordelias avatar
Citat:

Så j-a bra skrivet! Ja det är verkligen det som gör att hon framstår som totalt störd oavsett om det finns tillräckliga bevis eller inte. Motiv har hon, och genom sitt beteende visar hon med all tydlighet att hon totalt saknar empati. Sammantaget leder alltihop till att det blir mindre och mindre viktigt att hon binds till brottsplatsen. Detta borde hennes försvaradvokat inse. (Men det kan ju också vara så att han någonstans inser att hon är skyldig och därför inte gör mer än att "bara" försvarar henne).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in