2008-08-15, 06:08
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vi ska vara glada att alla gm inte är fruktansvärt smarta..jag har suttit och funderat på vad som hade hänt om CS inte skickat det där adoptionsmailet eller nämnt hammaren för sin vän? Hade hon ens varit misstänkt då? Eller vad hade hänt om gm sett hammaren i datorrummet, hållit i den försiktigt och blodat ner den? Då hade vi säkert suttit och tittat på pastor T i rätten idag.
Vad menar du med det fetstilta?
2008-08-15, 06:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Vad menar du med det fetstilta?

OM CS (vi antar att det är hon) hittat hammaren som låg i datorrummet..om hon tagit i den försiktigt efteråt och blodat ner den samt lämnat den på plats. Då hade de haft ett blodigt vapen med T:s fingeravtryck på. Jag menar, det behövs inte så mycket för att kasta misstankarna på någon annan.
2008-08-15, 06:21
Medlem
miapetters avatar
Citat:
OM CS (vi antar att det är hon) hittat hammaren som låg i datorrummet..om hon tagit i den försiktigt efteråt och blodat ner den samt lämnat den på plats. Då hade de haft ett blodigt vapen med T:s fingeravtryck på. Jag menar, det behövs inte så mycket för att kasta misstankarna på någon annan.

Jag håller med dej halvvägs:
CS kunde ha varit listigare o inte ens hamnat framför skranket, ja.
Men att T, utifrån Es vittnesmål o sitt alibi skulle stått där, nej,nej, det behövs liiite mer...
Pastor T? Det var ett internt skämt på en blogg...i den här tråden finns bara EN Pastor!
Senast redigerad av miapetter 2008-08-15 kl. 06:35.
2008-08-15, 06:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag håller med dej halvvägs:
CS kunde ha varit listigare o inte ens hamnat franför skranket, ja.
Men att T, utifrån Es vittnesmål o sitt alibi skulle stått där, nej,nej, det behövs liiite mer...
Pastor T? Det var ett internt skämt på en blogg...i den här tråden finns bara EN Pastor!

Jag tror ju att om T skulle blivit MT ganska snabbt. Då hade säkert polisen och andra också tänkt saker som "den fartdåren har säkert kört i 120 hem, då kan han ha hunnit det här. Resonemanget hade varit annorlunda.

Men nu är han inte MT så det är oviktigt.

Men poängen var att det är tur att gärningsmän begår misstag och i det här fallet är det inte så stora saker som hade kunnat vänt hela förloppet.
Jag tror att CS använde hyrestantens hammare och först senare kom på att den kommer saknas och därför försökte hon lite desperat få folk att tro att hon blev ifråntagen den. Som Beccasin skrev igår.
2008-08-15, 06:36
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jag tror ju att om T skulle blivit MT ganska snabbt. Då hade säkert polisen och andra också tänkt saker som "den fartdåren har säkert kört i 120 hem, då kan han ha hunnit det här. Resonemanget hade varit annorlunda.

Men nu är han inte MT så det är oviktigt.

Men poängen var att det är tur att gärningsmän begår misstag och i det här fallet är det inte så stora saker som hade kunnat vänt hela förloppet.
Jag tror att CS använde hyrestantens hammare och först senare kom på att den kommer saknas och därför försökte hon lite desperat få folk att tro att hon blev ifråntagen den. Som Beccasin skrev igår.

Jo, CS kunde definitivt gjort en del "bättre"...
Tyvärr kunde hon klantat sig med mer tycker jag...
T VAR misstänkt, han var den förste Holstein kollade.
2008-08-15, 06:58
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
OK, jag tror jag kommer ihåg hans inlägg. Men jag uppfattade det som ironi eftersom jag tolkade det hela som att beaver spekulerade i T som gm.

Jag menar att även om CS är skyldig så är det anmärkningsvärt att T lyckats undvika allt blod på väg in i datarummet.

Jag skulle vilja veta vart det står att det blodiga skospåret på kontoret inte tillhör T.?
Det jag kan se i skospårsundersökningen är att spår nr 14 tillhör behörig person och där ingår T.
2008-08-15, 07:21
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Jeg har fulgt med så langt det går i denne tråden de siste dagene og fikk lyst til å skrive noen tanker jeg har.

[...]

Noen som kjenner "Orderudsaken" i Norge? Trippeldrapet der fire ble dømt? Alle nektet. Ingen direkte beviser, men sterke indisier

Ingen vet hvem som skjøt, men folk i Norge er ikke i tvil om at de riktige sitter.
Det var heller ikke tvil etter anke og ny sak.

Ja, känner till den saken ganska väl. Men ingen där blev dömda för själva mordet, de blev dömda för "medvirkning" menar jag. De fick långa straff dock, och jag tror också de är skyldiga.
2008-08-15, 09:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du pläderar lite grann nu, men visst är det omständigheter här som man vill förstå och ha en förklaring till. Framför allt är det skorna som spökar. Det riktigt konkreta. Som jag har skrivit i inlägg förut är jag förvånad att inte polisen tydligare har tekniskt bevisat att sulavtrycken kom till i samband med brotten. Att just de avtrycken är i blod framgår inte av skrivningen i den tekniska undersökningen, men teknikern kanske är kallad som vittne.
Det framgår av tilläggsprot., s. 239 resp. 249 att man med hjälp Amidosvart (ett blodförstärkningsämne) har säkrat 33 delar eller fragment av skoavtryck som har avsatts med blod på undersidan av skosulan. Efter uteslutning av personer som vistats på platsen efter brottet (T, ambulanspersonal, poliser och rättsläkare) kvarstod tre avtryck från samma skomodell som CS är iklädd på ett foto taget två och en halv månad före illdådet, eller exakt samma skotyp som hennes hyresvärdinna sett henne bära allt sedan den 1 september 2007 och fram till tidpunkten då morden ägde rum. – FUP, s. 269, visar ett av de tre misstänkta sulavtrycken.

De tre sulavtrycken härrör alltså från ett par Vans textilskor, modell Bearcat, och har kunnat säkras pga att det fanns blod från målsägarna under skosulorna.

CS har i förhör gjort gällande att hon slängt sina Vans Bearcat i Berlin i januari 2007 - men inte förrän hon överbevisats om att hon innehaft ett par sådana skor. - När hon i förhör tillfrågats om vilka skor hon använt sig av i Sverige har hon nogsamt förtigit sina Vans Bearcat trots att märket skrivits 2 gånger på varje sko och hon bör ha sett det åtskilliga gånger när hon knutit sina långa, oskuldsvita skosnören.

Morddagen uppger sig CS ha burit en beige jacka eller kappa med kapuschong (buden är lika många som antalet cykelpumpar, väskor och tågtider), jeans och svarta skor i syntetläder med a) svarta skosnören, b) vita skosnören. Betr. a) har hon aa) inköpt dessa skor i Göttingen, Tyskland försommaren 2007, ab) hittat skorna hemma hos sin numera dödstysta mor, och betr. b) såg hon skorna senast på den psykiatriska klinik där hon vistades vid gripandet men kan ingenting säga om när/var/hur dessa skor inköptes. När CS får se sig själv på ett ölfoto taget 31 december 2007 iklädd ett par sparsamt använda navyblå gymnastikskor, modell Vans Bearcat, storlek c:a 41 och med vita skosnören upplyses om att hon kastat dessa skor i Berlin i januari 2008. - Sulhålet är information som härrör från huvudförhandlingen.

Alla vittnen som kunnat säga något om CS:s skobeklädnad tiden kring morddagen har berättat att hon då har burit ett par mörka/mörkblå/svarta tygskor med vita skosnören.

Sedan finns också ett jack/kapp-kapitel i varierad färgskala - att jämföra med tidsmarkerade övervakningsbilder, en försvunnen mörkgrön jacka med kapuschong samt flera vittnesiakttagelser om en person iklädd mörk jacka med huva.
2008-08-15, 09:42
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
[...]
Noe som forundrer meg er at politiet ikke har etterlyst alle som har befunnet seg i området, på toget, de tidene de mener CS har reist. Kanskje noen kan huske små ting som er meget viktig om de ser usladdede bilder av CS?

[...]

Nikket ikke CS "ja" under forhøret med tysk politi til at hun kunne være GM ? Før hun fikk mer innsikt i bevismaterialet? (og adv.instruerte at det var best å ikke si noe?)

Jeg mener CS kan og bør dømmes pga. meget sterke indisier. Hun må ikke gå fri nå. Men i påvente av ankesak må det jobbes for bevis ....

Först och främst, tack för din medverkan i tråden med ett seriöst och genomtänkt inlägg!

Några snabba svar på några av dina frågor.

Polisen har under period åkt med det aktuella tåget för att fånga upp vaneresenärer, som kan ha något att berätta. Ett vittne ska också höras om sina iakttagelser på tåget.

Försiktighet är nog påkallad vid tolkningen av CS nickande. Det behöver inte vara ett erkännande inför polisen, utan kan lika gärna vara ett uttryck för resignation.

Vidare instämmer jag med att CS ska dömas.

Motiv + utpekande + CS orimliga berättelse + skoavtrycket = Bortom allt rimligt tvivel att hon är gärningsman
2008-08-15, 10:16
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Har man kollat alla vänner då? Även gamla ex mm. Någonstans har man väl dragit en gräns? Finns det någon uppgift på detta?

Lite konstigt är det ju med bara ett okänt fingeravtryck? Bara ett avtryck från en gammal hantverkare t.ex. Jag tycker att det borde varit fler.

Börjar bli sent nu. Gäääääsp!

Hammaren:
CS, E, RJ, EJ

Trappräcke:
CS, E, RJ, EJ, T

Den trådlösa telefonen som låg på skrivbordet (U1/405-08/G061) förbryllar mig lite. Hur har den hamnat där? Två trådlösa telefoner har tagits i beslag från villan (en från arbetsrummet, en från sovrummet), men enligt T så låg en trådlös telefon bredvid E, som han la märke till först senare. Han hämtade en mobil från arbetsrummet:

"ehh, jag gick in i datarummet och hämtade en telefon,
mobiltelefon, det låg en mobil.. eller en trådlös telefon bredvid henne, men den såg jag inte på en gång utan den ehh, den såg jag senare. Jag försökte.. jag gick in i datarummet och hämtade mobiltelefonen och ringde 112. Stoppar där."
(FU, s. 1288)

Vem har lagt den trådlösa telefonen på skrivbordet? Den skulle ju ha legat i hallen om ingen flyttade den.

Jag vet att det har nämnts tidigare, men jag tycker det är lite konstigt. Dessutom har telefonerna inte undersökts närmare (Tilläggsdelen, s. 234). Inte ens senast slagna nummer som de alltid kollar i deckare.
2008-08-15, 10:34
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Har den tyska polisen letat CS skor? Hur kan någon tro att man kan laga en cykel med en hammare? Varför frågar man inte mer om det? Blev alla beslagtagna hammare vid Skavsta bortkastade innan polisen hann hämta fler eftersom den beslagtagna inte matchade? Är det någon som kan klargöra detta för mig?
2008-08-15, 10:35
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Är det ingen annan som hört talas om att Cs hotat innan om att döda E:s barn? Jag letar febrilt i gamla trådar om det. Men jag är säker på att jag läst det någonstanns.

Som någon annan redan har påpekat har det varit uppe i tidigare trådar. Som jag minns det hade det stått någon rad om det i någon tysk tidning. Eftersom det inte har hörts mer om det kanske man kan dra slutsatsen att denna tidning har missförstått/spekulerat/överdrivit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in