2008-08-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
hammaren är det minsta problemet. Alla som sett obduktionsbilderna vet att avståndet mellan gripklornas ytterkanter är tre centimeter (har jag för mig. är på jobbet och FUP är hemma.)
Då gör man rätt i att skita i alla hammare som har gripklor som är mindre än två eller större än fyra cm.

Hur kan du anse att hammaren är det minsta problemet? Tullpersonalen uppgav t o m att en tysk kvinna som såg ut som CS fick lämna ifrån sig en hammare i samband med morden. Och du anser det inte vara ett problem att man inte funnit en hammare med CS fingeravtryck på, spår av blod etc?

2-3-4 cm, kling&Klang kanske använde ögonmått för att avgöra avståndet
2008-08-15, 15:51
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag trodde det var kutym med spikklo på hammare. Jag har nog aldrig sett en hammare utan något att dra ut spik med.

DET HITTADES BARA TRE HAMMARE. EN LEKSAKSHAMMARE, EN KULHAMMARE OCH EN SOM KUNDE STÄMMA ÖVERENS MED MORDVAPNET.

FUP Sid. 132
Citat:
Därefter kontrollerades tunnan med farliga föremål genom att hälla ut alla sakerna på ett golv.
Mest var det stickföremål, knivar mm, men 3 st hammare låg i tunnan.
En utav hammarna var en sk klohammare och den togs i beslag. Denna hammare hade storlek o utseende som den som Nakori ritat en skiss på.
Vidare fanns en mindre hammare som kan betecknas som en leksakshammare samt en större hammare av sk kulmodell.
Senast redigerad av BoISaren 2008-08-15 kl. 15:53.
2008-08-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Jo visst har vi diskuterat hammaren tidigare, och jag vill inte dra upp hela den diskussionen igen. Men jag ville påpeka för nya läsare i tråden vad som hände kring hammarbeslagen osv och att det finns frågetecken kring det.

Jag håller inte med om den slutsatsen att polisen exakt kunde utesluta vilka hammare de borde ha tagit med och inte.

Jag tycker att när de ändå var där, varför inte bara ta alla hammare de hittade, för att undersöka närmare med analys istället för att på bara "ögonmått" välja vilka hammare som var intressanta och inte.
Jag tror inte att någon skulle ha klandrat polisen för den extra säkerhetsåtgärden.

Men sure onödigt att dra igenom hela den valsen en gång till.

Det är inget vidare att sprida desinformation om du nu skall upplysa nytillkommna läsare om någonting.

Läs det här inlägget, noga:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12435408&postcount=4433
2008-08-15, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det är inget vidare att sprida desinformation om du nu skall upplysa nytillkommna läsare om någonting.

Läs det här inlägget:

Det var inte avsiktlig desinformation, men du mfl vet nog att det DÅ uppgavs att det var 10 hammare samt att man tagit 3 av dem.
2008-08-15, 15:55
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

Läs det här inlägget, noga:

Jag tror att jag ligger på dom flestas ignorelista eftersom mina inlägg klargör, och borde avsluta, diskussionen om hammarna. I det fallet finns inga oklarheter som vhyt vill göra gällande med sin desinformation.
2008-08-15, 15:59
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Hur kan du anse att hammaren är det minsta problemet? Tullpersonalen uppgav t o m att en tysk kvinna som såg ut som CS fick lämna ifrån sig en hammare i samband med morden. Och du anser det inte vara ett problem att man inte funnit en hammare med CS fingeravtryck på, spår av blod etc?

2-3-4 cm, kling&Klang kanske använde ögonmått för att avgöra avståndet

Hmmmm.... vad har du för källa till detta (FUP?)? Det har väl snarare varit problem att fastslå detta då ingen ur personalen på Skavsta säger sig minnas en sådan händelse som C.S beskriver, eller minns jag helt fel???
2008-08-15, 16:02
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Hmmmm.... vad har du för källa till detta (FUP?)? Det har väl snarare varit problem att fastslå detta då ingen ur personalen på Skavsta säger sig minnas en sådan händelse som C.S beskriver, eller minns jag helt fel???
Du har rätt.

FUP Sid 132
Citat:
20080331 blev jag uppringd av Krinsp T Backman som då befann sig i Tyskland och arbetade ihop med Tyska polisen ang mordet i Arboga K 8001-08.
Backman hade utav polisen där fått vetskap om att en person ringt till polisen i Hannover och berättat om att Christine Schurrer vid säkerhetskontrollen på Skavsta flygplats i Nyköping hade stoppats då hon hade en hammare med sig i sitt handbagage. Denna hammare hade hon då fått lämna ifrån sig.
Personen som ringde polis i Hannover hade hört denna uppgift från en kamrat till Schurrer.
Efter denna information togs kontakt med polis på Skavsta och de "frös" läget med
hanteringen utav farliga föremål som ej får tas med på flygningar
I FUP på sidan 135 står Skavstapersonalens minnen från denna "händelse". Ingen kan minnas något om det.
Senast redigerad av BoISaren 2008-08-15 kl. 16:06.
2008-08-15, 16:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jag trodde det var kutym med spikklo på hammare. Jag har nog aldrig sett en hammare utan något att dra ut spik med.
Du påstår så många konstiga och felaktiga saker, t ex falska påståenden nyss om antal hammare på flygplats. Det kanske är sant att du personligen inte sett andra typer av hammare, men hur kan vi hjälpa dig i så fall?

En annan uppgift - inte från dig, Wildis - som förbryllat mig är påståendet att det skulle vara frågan om en geologhammare. Det har sagts halvdussinet gånger. Var kommer idén från? En typisk geologhammare är smidd ( en vanlig hammare med kofot på andra sidan är gjuten, och går sönder om man slår den mot hårda saker som stenar) och har inte en kofotsklo utan en mejsel på andra sidan.
2008-08-15, 16:04
Medlem
Citat:
http://www.byggahus.se/attachments/forum/verktyg-maskiner-fordon/11483d1189784408-hammare-37412880.jpg

http://borreminne.hive.no/aargangene/2004/Bilder/skomakare5.JPG

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.byggtillbehor.se/produkter/bilder/cache/100x100/960045.jpg&imgrefurl=http://www.byggtillbehor.se/produkter/index.php%3Fc%3D130&h=66&w=100&sz=2&hl=sv&start=13 &tbnid=2sfcVyIoHFw55M:&tbnh=54&tbnw=82&prev=/images%3Fq%3Dmurarhammare%26gbv%3D2%26hl%3Dsv
2008-08-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Det var inte avsiktlig desinformation, men du mfl vet nog att det DÅ uppgavs att det var 10 hammare samt att man tagit 3 av dem.

Man kan inte veta eller minnas allt det är fullt förståeligt men tyvärr så kommer dina inlägg om Skavsta och hammaren säkerligen att sätta, ännu fler, griller i huvdet på begåvningsreserven här inne så editera de gärna medans du har tid så slipper vi det.

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag tror att jag ligger på dom flestas ignorelista eftersom mina inlägg klargör, och borde avsluta, diskussionen om hammarna. I det fallet finns inga oklarheter som vhyt vill göra gällande med sin desinformation.

Ja det verkar inte bättre, tråden börjar bli tröstlös igen...
2008-08-15, 16:06
Medlem
zziixxs avatar
Den uppgiften förekom på FB i början när det läckte ut att det var en hammare inblandad och att CS var arkeolog. Ett gammalt FB rykte alltså. "Sten"dött numera
Senast redigerad av zziixx 2008-08-15 kl. 16:09.
2008-08-15, 16:07
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zziixx
- som förbryllat mig är påståendet att det skulle vara frågan om en geologhammare. Det har sagts halvdussinet gånger. Var kommer idén från? En typisk geologhammare är smidd ( en vanlig hammare med kofot på andra sidan är gjuten, och går sönder om man slår den mot hårda saker som stenar) och har inte en kofotsklo utan en mejsel på andra sidan.

Den uppgiften förekom på FB i början när det läckte ut att det var en hammare inblandad och att CS var arkeolog. Ett gammalt FB rykte alltså. "Sten"dött numera
Det var ett rykte bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in