2008-08-15, 10:40
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som någon annan redan har påpekat har det varit uppe i tidigare trådar. Som jag minns det hade det stått någon rad om det i någon tysk tidning. Eftersom det inte har hörts mer om det kanske man kan dra slutsatsen att denna tidning har missförstått/spekulerat/överdrivit.

Som jag sa tidigare var det RJ som i ett tidigt förhör trodde att E eller T sagt något sådant till honom men E o T känner inte igen det så det var nog någon sammanblandning helt enkelt av RJ. +artikel i tidning givetvis!
2008-08-15, 10:41
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
OK, lite ogenomtänkt av mig.
Barnen var antagligen på nedervåningen. Fel av mig.
Men GM kan ha varit på väg upp i trappan och fick E efter sig. Kan ha puttats ner från låt oss säga, 1:a eller 2:a trappsteget. Då blir skadorna ej stora. Sen kan det ha spårat ur ordentligt. Okänt fingeravtryck i trappan, mullig, max 1,65 lång är lite detaljer jag funderar över.
Har man kollat alla anhöriga och vänner när man försökt matcha det okända fingeravtrycket i trappan?
Det kan inte ha gått till på detta sätt heller. I tilläggsprotokollet s. 240 finns en skiss över blodspåren på brottsplatsen. E:s blod finns inte överhuvudtaget i närheten av trappan utan endast i hallens främre del. Hon har blivit nedslagen vid dörren och inte rört sig sig inåt, endast lite i sidled.
2008-08-15, 10:52
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Ang. avsaknaden av T:s skoavtryck i datorrummet

Om man läser förhören med T (s.1249 och framåt i FUP) så säger han att han i stort sett omedelbart rusar in i datorrummet för att ringa 112. Om man dessutom tittar på bilderna från hallen (t.ex. s. 405 i FUP) är det inte alls konstigt att det inte blev några avtryck i datorrummet om T sprang direkt in dit efter att ha insett vad som hänt. Högra sidan av hallen är i stort sett blodfri och det behövs bara något steg i hallen (om ens det) för att komma in i datorrummet. Dessutom var det mindre blod när T kom hem eftersom det hela tiden rann ut mer och eftersom offren inte kom därifrån förrän efter åtskilliga minuter efter det att T kommit hem.

Om ingen har en seriös avvikande uppfattning som kan backas upp med trovärdigt stöd från t.ex. FUP bör vi nu kunna lämna detta...
2008-08-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Hammaren:
CS, E, RJ, EJ

Trappräcke:
CS, E, RJ, EJ, T

Den trådlösa telefonen som låg på skrivbordet (U1/405-08/G061) förbryllar mig lite. Hur har den hamnat där? Två trådlösa telefoner har tagits i beslag från villan (en från arbetsrummet, en från sovrummet), men enligt T så låg en trådlös telefon bredvid E, som han la märke till först senare. Han hämtade en mobil från arbetsrummet:

"ehh, jag gick in i datarummet och hämtade en telefon,
mobiltelefon, det låg en mobil.. eller en trådlös telefon bredvid henne, men den såg jag inte på en gång utan den ehh, den såg jag senare. Jag försökte.. jag gick in i datarummet och hämtade mobiltelefonen och ringde 112. Stoppar där."
(FU, s. 1288)

Vem har lagt den trådlösa telefonen på skrivbordet? Den skulle ju ha legat i hallen om ingen flyttade den.

Jag vet att det har nämnts tidigare, men jag tycker det är lite konstigt. Dessutom har telefonerna inte undersökts närmare (Tilläggsdelen, s. 234). Inte ens senast slagna nummer som de alltid kollar i deckare.
Vet inte om jag förstår dig rätt men menar du att trådlösa telefoner alltid måste befinna sig i "hållaren" för att det inte ska vara något misstänkt?

I så fall är jag och sambon väldigt misstänkta. Våra 2 trådlösa telefoner ligger lite här och där.
2008-08-15, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Har den tyska polisen letat CS skor? Hur kan någon tro att man kan laga en cykel med en hammare? Varför frågar man inte mer om det? Blev alla beslagtagna hammare vid Skavsta bortkastade innan polisen hann hämta fler eftersom den beslagtagna inte matchade? Är det någon som kan klargöra detta för mig?
På bilderna från obduktionen syns mycket tydligt hur stor slagdelen respektive klodelen är. Det kan slå några millimeter på grund av rörelser i hudkostymen, men i princip vet man ganska exakt hur stor hammaren är. Den beslagtagna var den enda som något så när stämde in på detta, även om avvikelsen här var över 1/2 centimeter.
2008-08-15, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av limaha

Hvorfor en hammer?...
Kan være flere grunner: Skaffe skytevåpen er risikofylt. Kniver kan lett spores til type/kjøp/forsvunnet fra.. og gir større riskiko for overføring av DNA med kroppskontakt under bruk. For å drepe må større blodårer kuttes slik det blir mye blodsøl.

Jeg mener det faktisk ikke behøver bli så mye blod på henne ut fra følgende teori om hendelsesforløpet:

GM slenger av sin åpne,mørke ytterjakke ute i det hun trenger seg inn. Hun må være rask og bevege seg ledig. Muligens tildekket hår.

Hun bruker først bare slagsiden på hameren mot alle ofrene. Hun avslutter med de skarpe hammereggene for mest mulig skade.
Først slagsiden av hammeren mot E slik denne faller om og er tyst. (derfor kanskje E minnes litt?) Hun er raskt på barna for å hindre rop og gråt.

Blodspruten rekker langt, men mer i smådråper enn ved punktering av større kroppsvener fra kniv?

Sist, på vei ut av huset tilfører hun så E slagene med klosiden av hammeren for størst skade. Det hele skjer raskt uten hun behøvde etterlate seg lite eller ingen DNA.

Det er når GM forlater stedet selve utblødningen rundt ofrene skjer.

Følgelig har hun heller ikke hatt kroppskontakt med ofrene. Tildekket hår/hansker, ikke svettet, ikke snakket/kranglet (spytt) så blir der evnt. bare ørsmå hudceller tilbake... og der har andre senere tråkket rundt. Evnt. DNA har smeltet sammen i en røre som ikke kan separeres fra hverandre.

Du har gjort en mycket bra genomgång. Välkommen till listan.
Som du själv skriver är det inte särskilt långsökt med en hammare. Det är relativt lite blod. Blodförlust är inte angiven som bidragande dödsorsak. Det innebär att det inte varit någon artärblödning.
Varför hammare?
*På små barn är det relativt svårt att komma åt artärer. Skalltrauma är effektivare.
*Självskaderisken. Det är väldigt, väldigt vanligt att gm skär sig själv med en kniv i samband med en attack. Det ger naturligtvis DNA-material.
Det är betydligt mer ovanligt att man skadar sig när man använder hammare.
(Undantaget när jag snickrar. Då kan man säkert finna såväl blod som döda hudceller på hammaren.)
*Fasttagningsrisken. Om någon ser en person knacka på en ytterdörr med en kniv ringer man polisen direkt. Om det däremot är en lång, smal person hade min slutsats varit att det var en hantverkare. Dessutom är det i sig ett brott att ha en kniv i handväskan. Teoretiskt är det detsamma med en hammare, men då måste polisen kunna visa att man inte hade ett legitimt skäl att ha den. Om man säger att man ska snickra får man naturligtvis inneha den.
2008-08-15, 11:22
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Hur kan någon tro att man kan laga en cykel med en hammare? Varför frågar man inte mer om det? Blev alla beslagtagna hammare vid Skavsta bortkastade innan polisen hann hämta fler eftersom den beslagtagna inte matchade? Är det någon som kan klargöra detta för mig?

Detta har också varit uppe tidigare och ja, man kan använda sig av hammare vid cykelreparation och justeringar. Undertecknad vet.

Polsen beslagtog de hammare som hade varit möjliga som mordvapen. CS kan ju t ex ha noterat att en medpassagerare blev avtagen en hammare vid incheckning och fört detta vidare, men med sig själv i huvudrollen, till sin vän. Vad jag förstått finns ingen övervakningsfilm på att CS överlämnar det aktuella vapnet på Skavsta.
2008-08-15, 11:25
Bannlyst
Citat:
Har den tyska polisen letat CS skor? Hur kan någon tro att man kan laga en cykel med en hammare? Varför frågar man inte mer om det? Blev alla beslagtagna hammare vid Skavsta bortkastade innan polisen hann hämta fler eftersom den beslagtagna inte matchade? Är det någon som kan klargöra detta för mig?

Jag brukar använda hammare till mycket när jag ska greja cykeln. Spänna kedjan mm.
2008-08-15, 11:36
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Noe som forundrer meg er at politiet ikke har etterlyst alle som har befunnet seg i området, på toget, de tidene de mener CS har reist. Kanskje noen kan huske små ting som er meget viktig om de ser usladdede bilder av CS?

Västmanlandspolisen gick ut i Efterlyst efter morden och vädjade till alla som hade åkt tåg och buss den aktuella sträckan, eller delar av den, att kontakta polisen.
2008-08-15, 11:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ingen vet hvem som skjøt, men folk i Norge er ikke i tvil om at de riktige sitter.
Det var heller ikke tvil etter anke og ny sak.
Vi kanske ska förtydliga för mindre norskkunniga i tråden att norskans "anke" betyder "överklagande" på svenska, och inte har någonting alls med ankor att göra, och att "sak" i det här fallet betyder "rättegång".
2008-08-15, 11:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsanisselasse
Tänk dig själv! Om du vore åtalad för detta bestialiska brott, och det ena personliga efter det andra om ditt liv radades upp. De du trodde var dina närmaste vänner talar emot dig.
Om du verkligen var oskyldig...skulle du inte bli ganska desperat tokig då?
Jag skulle skrika högt i rättsalen att Nu måste det har ta slut, lägg er kraft på att utreda brottet vidare, en mördare går lös!

Inte för att någon skulle lyssna kanske, men för att jag var tvungen att påpeka att poliserna var på fel spår.

CS har sagt i rättssalen att det känns fruktansvärt att sitta anklagad och att hon är den enda här som vet att mördaren går fri. Lite nyansering kan vara på sin plats.

utan att på något vis försvara CS, betänk att hon troligtvis är fullproppad med psykofarmaka och att hennes samtliga reaktioner inte är naturliga utan kan ha framkallats av starka antidepressiva och/eller lugnande mediciner. Biverkningar i form av reaktioner, ja till och med personlighetsförändingar är vanliga vid en del sorters läkemedel av den formen. Nu vet vi inte exakt vilka substanser CS tar, men det bör ändå vara något att ha i minnet då hennes reaktioner kan bero på medicineringen.
2008-08-15, 11:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Detta har också varit uppe tidigare och ja, man kan använda sig av hammare vid cykelreparation och justeringar. Undertecknad vet.
Att man mycket väl kan en hammare för att slå ut ett hjul som sitter fast i gaffeln fastän man har lossat hjulmuttrarna begriper jag, men det är en rätt ovanlig situation. Vad eljest är en hammare ens marginellt användbar till vid reparationer och justeringar av en cykel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in