2008-08-11, 03:31
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Förhör 13/5 FUPs.1329 (s.1342 PDF)

"Fhl1 Hade ni nå kartor eller?
TH Nej. Det var ju därför vi inte hitta på den.
Fhl1 Okej.
TH Nej, men, vi…nej, vi hade ingenting med oss så.
Fhl1 Fråga ni nå folk på vägen eller?
TH Ja, dels Turistbyrån i Arboga…
Fhl1 Ja.
TH …prata vi med.
Fhl1 Hade dom nå kartor då?
TH Nääee, dom hade bara ungefär här, nånstans ska den ligga. För dom hade också
en sån där…ehh… dom hade hört att den skulle finnas ungefär och sen så….hade
dom ju pops bild på den och såna här saker, men det var ju, just den bilden som
stod där hade han ju varit där och hittat.
Fhl1 Nej.
TH Ja.
Fhl1 Ehh…men ni åkte ut och letade, fråga ni nå folk då?
TH Jag vet inte. Det…det kan hända att, att vi stanna nån och fråga liksom, nån som
var ute och gick eller nåt sånt där. Ingen så där som jag lägger på minnet jättehårt,
att just den personen frågar jag nu. Men jag känner inget folk ute i Lunger heller
direkt så att…"

JAG hittar i alla fall inget som antyder att de fick en karta på turistbyrån.. Någon annan?
C fortsatte sedan själv med att leta efter stenarna. Kan vara då hon besökte turistinformation samtidigt som hon gästade T i arboga.
Dock finns inget klart tidsangivet datum då hon fick hjälp med ett kryss på kartan av turistinformation.
2008-08-11, 03:44
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det fanns inga rötter. Däremot sa man att det troligtvis är E's eget hår efter undersökning.

Av nyfikenhet måste jag fråga: Vem sa att det troligtvis var E.s hår??

Enligt TilläggFUP s.526 (s.530 PDF) Yttrar sig tekniker på SKL:

"SKL:s materialnummer: 200800466301

I materialet iakttogs ett tjugotal hårstrån av huvud typ, men inte något var lämpat för DNA-analys.
Håret jamfördes stereomikroskopiskt med jämförelsehår från SC.
Jämförelsehåren från SC år artificiellet infärgade. Vid hårstrånas bas iakttogs hårens naturliga färg som är mellanblond till svart. Hårstråna U1/405-08/S009 avviker från jämförelsehåren från SC. Resultaten talar starkt för att hårstråna inte kommer från SC (Grad -3)"

Det är vad jag kan se, den enda jämförelse av hår som gjorts. Det har alltså inte gjorts motsvarande jämförelse med E:s hår.

Resterande del av rapporten för analys av U1/405-08/S009 (hårstråna alltså) rör enbart blodet på hårstråna. I fallet med blodet får SKL en matchning med E. (Grad +4).

Står det något annat, någon annanstans??
Blodet och håret måste ju inte komma från samma källa.
Håret bör ju bli besudlat med blod om man tar i det med blodiga händer..

(Namn ändrat till initialer i SKL-utdraget. Min fetstils-markering)
2008-08-11, 03:46
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Av nyfikenhet måste jag fråga: Vem sa att det troligtvis var E.s hår??

Enligt TilläggFUP s.526 (s.530 PDF) Yttrar sig tekniker på SKL:

"SKL:s materialnummer: 200800466301

I materialet iakttogs ett tjugotal hårstrån av huvud typ, men inte något var lämpat för DNA-analys.
Håret jamfördes stereomikroskopiskt med jämförelsehår från SC.
Jämförelsehåren från SC år artificiellet infärgade. Vid hårstrånas bas iakttogs hårens naturliga färg som är mellanblond till svart. Hårstråna U1/405-08/S009 avviker från jämförelsehåren från SC. Resultaten talar starkt för att hårstråna inte kommer från SC (Grad -3)"

Det är vad jag kan se, den enda jämförelse av hår som gjorts. Det har alltså inte gjorts motsvarande jämförelse med E:s hår.

Resterande del av rapporten för analys av U1/405-08/S009 (hårstråna alltså) rör enbart blodet på hårstråna. I fallet med blodet får SKL en matchning med E. (Grad +4).

Står det något annat, någon annanstans??
Blodet och håret måste ju inte komma från samma källa.
Håret bör ju bli besudlat med blod om man tar i det med blodiga händer..

(Namn ändrat till initialer i SKL-utdraget. Min fetstils-markering)
SKL gjorde en analys och resultatet kom första(?) rättegångsdagen.
2008-08-11, 03:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Hur vet du att det är lögn? Källa tack!

Hon kan ju har varit i turistbyrån utan att någon i personalen har lagt märke till henne. Jag har varit i flera turistbyråer på mindre orter... ofta kan det dröja länge innan personalen dyker upp från de bakre regionerna av lokalen.
Det är ju en alldeles fantastisk ny teori du har! Ingen lade märke till henne....det måste ha varit Mållgan som för dagen hade hästsvans och kluddade i kartan. Inte att undra på att hon inte kunde hitta.
2008-08-11, 04:03
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
SKL gjorde en analys och resultatet kom första(?) rättegångsdagen.

Aah ok. Jag hittade bara inte infot i FUP:n
2008-08-11, 04:07
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
C fortsatte sedan själv med att leta efter stenarna. Kan vara då hon besökte turistinformation samtidigt som hon gästade T i arboga.
Dock finns inget klart tidsangivet datum då hon fick hjälp med ett kryss på kartan av turistinformation.

Men. Var finns det dar medgivandet från TH om att personalen markerade platsen med ett X?

Jag har letat och letat, men inte funnit det någonstans.
2008-08-11, 04:09
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Antar att ni redan gjort koll på honom. har inte hunnit läsa igenom allt.
Enligt Dafa bodde han innan utanför Örebro hos föräldrarna och har nu flyttat intill staden. Fyllde 20 i maj.
För fyra år sedan hade han enligt en hemsida som heter Bike en 125-kubikare.
Ska höra med NA i morgon om de vet vem han är.

Men, vad har Pihlgren med fallet att göra??
Jag hittar inte honom i hela förundersökningen, förutom i denna begäran om DNA-analys.
2008-08-11, 04:16
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Nu är det T som sagt i förhören att han själv och CS har fått en sådan karta från turistbyrån i arboga.

Nu har ju TH sagt i förhören att de INTE fick någon karta (FUP s.1327-1333. Som du angav.)

Det var ju därför de inte hittade till stenen.
2008-08-11, 04:23
Medlem
Runsten + karta

Två saker är lite intressanta med den där runstenen.
1) En som påstår sig ha studerat runstenar vet vart denna sten är belägen, det finns angivet i rundatabasen (som används även i Tyskland) och på ekonomiska kartblad. En som har läst en enda termin arkeologi vet exakt hur man går tillväga för att hitta en runsten. Det är otroligt amatörmässigt.
2) Runstenen tillhör inte Västmanlands runstenar, som åklagaren påstår. Runstenen (som heter Nä 31) tillhör Närkes runinskrifter. Den är belägen i Närke, men inte i Örebro län.
(Sen skulle väl en arkeologikunnig värja sig emot att kalla den för "kung Sigges sten" eftersom det är lite ohistoriskt - och strider mot textens innehåll, men va fan)
Senast redigerad av Trazom 2008-08-11 kl. 04:24. Anledning: felstavning
2008-08-11, 05:48
Bannlyst
Tummarna

Jag får nog backa om det att E ska ha nämnt små tummar. Jag kan ha blandat ihop dessa uppgifter. Det var antagligen någon annan som nämnde hennes små tummar. Ber om ursäkt för det.
2008-08-11, 05:49
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazom
Två saker är lite intressanta med den där runstenen.
1) En som påstår sig ha studerat runstenar vet vart denna sten är belägen, det finns angivet i rundatabasen (som används även i Tyskland) och på ekonomiska kartblad. En som har läst en enda termin arkeologi vet exakt hur man går tillväga för att hitta en runsten. Det är otroligt amatörmässigt.
2) Runstenen tillhör inte Västmanlands runstenar, som åklagaren påstår. Runstenen (som heter Nä 31) tillhör Närkes runinskrifter. Den är belägen i Närke, men inte i Örebro län.
(Sen skulle väl en arkeologikunnig värja sig emot att kalla den för "kung Sigges sten" eftersom det är lite ohistoriskt - och strider mot textens innehåll, men va fan)

Helt korrekt!
Lunger har sedan tidigare hört till Glanshammar, vilket ligger i Närke,
det är ofta lite krångligt med dessa stenar som från början låg i helt andra län mot idag. Det enklaste vägbeskrivningen till Sigges är: "Precis före Ketchups hus går en stig upp till höger". Den vägbeskrivningen begriper alla ortsbor men enligt FUP känner CS inte Ketchup.
2008-08-11, 06:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag får nog backa om det att E ska ha nämnt små tummar. Jag kan ha blandat ihop dessa uppgifter. Det var antagligen någon annan som nämnde hennes små tummar. Ber om ursäkt för det.

Det var en läkare som undersökte C S i Tyskland, som skrev att hon hade ovanligt korta tummar; de såg "plumpa" ut (eller något sådant). Finns i FUP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in