2008-08-13, 12:05
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Precis! Jag är livrädd för samma sak här..jag hoppas verkligen att den jag kollat upp inte råkar illa ut för då ligger jag väldigt risigt till.

Du kan ju alltid låta bli att ljuga som en borstbindare i rätten o
lite annat smått o gott!
Det är ju inte sökningarna i sig som fått CS att sitta där hon sitter idag.
2008-08-13, 12:06
Medlem
hayennas avatar
För er som inte vill läsa igenom hela domen som Tuesday linkade, så klippte jag ut det som nog kan upprepas här också... (min fetmarkering)
Senast redigerad av hayenna 2008-08-13 kl. 12:11.
2008-08-13, 12:09
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Borde inte försvaret?

Hej igen, har inte hängt med här riktigt de senaste dagarna men följer rättegångsrapporteringen och nu slog mig en tanke (kanske har ni redan vädrat detta, i så fall, sorry).

Borde inte försvaret ha sökt reda på Thomas Emmerich (den påstådda adoptivpappan)? Åklagaren lägger ju rätt mycket energi på att beslå CS med lögn på den punkten.

En Thomas Emmerich med adoptivbarnet i famnen i rättssalen borde ju väga jävligt tungt.

Frågan jag ställer är ju av den retoriska arten men som CS försvarare borde han ha försökt få information av CS hur han ska få tag i adoptivpappan och jag gissar att CS nekat honom den. Och när han nekades den, vad tänkte han då om sin klient (denna var inte retorisk )?
2008-08-13, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
För att fråga honom hur han tror att det gått till.
Enligt honom var det högst otroligt att Emma skulle minnas sådant.

Men som jag skrev tidigare..kan inte det här med E:s minne vara försvaret till gagn då hon först var så bestämd om hur gm såg ut?
Kort och mullig och allt det där..
2008-08-13, 12:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Men som jag skrev tidigare..kan inte det här med E:s minne vara försvaret till gagn då hon först var så bestämd om hur gm såg ut?
Kort och mullig och allt det där..

Att Emma skulle minnas ALLT klockren från denna kväll har jag aldrig trott.
Att det nu visar sig att hon minns saker som andra kan verifiera anser jag därför som mycket inressant. Dit räknar jag inte Nicke Nyfiken eftersom det är en sak Emma skulle kunnat kolla upp i efterhand (vilket jag är övertygad om att hon INTE gjort, men som rätten måste ta med i beräkningarna)
Att nu två personer i Emmas närhet vittnar om att hon minns saker hon inte kan ha letat reda på själv är bra. Att dessa två OXÅ skulle ljuga tror jag inte på, chansen finns o skeptikerna hugger hugger på det men rätten är opartisk.
2008-08-13, 12:17
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag skulle rekommendera att en hel del här läser domarna i nämnda indiciefall, där man till skillnad från Arbogafallet hade starka indicium, och ändå enhälligt friade den åtalade. Förstår bara en av er att det krävs höga beviskrav , är länkningen värt besväret.

Hur tänker du då?

I fallet du pratar om lyckades åklagaren inte ens visa något motiv för brottet, dessutom kunde datumet för dödsfallet inte fastställas på mer än en tidsrymd av 4-5 veckor. I övrigt fanns det ingenting alls som var av intresse. Dessutom fann domstolen att den tilltalade hade kunnat förklara sitt beteende i varje enskild del av indiciekedjan på ett sådant sätt som inte kunde bortses ifrån.

Vilka är det starka indicium du hittar? Vilka likheter hittar du med CS situation?
Senast redigerad av StefanD13 2008-08-13 kl. 12:21.
2008-08-13, 12:21
Bannlyst
Citat:
Att Emma skulle minnas ALLT klockren från denna kväll har jag aldrig trott.
Att det nu visar sig att hon minns saker som andra kan verifiera anser jag därför som mycket inressant. Dit räknar jag inte Nicke Nyfiken eftersom det är en sak Emma skulle kunnat kolla upp i efterhand (vilket jag är övertygad om att hon INTE gjort, men som rätten måste ta med i beräkningarna)
Att nu två personer i Emmas närhet vittnar om att hon minns saker hon inte kan ha letat reda på själv är bra. Att dessa två OXÅ skulle ljuga tror jag inte på, chansen finns o skeptikerna hugger hugger på det men rätten är opartisk.

Jo, men då förstår jag inte vitsen med att jobba så mycket med att få E:s minne som äkta? Hon var så säker på gm:s längd. Hon säger flera gånger att gm var lika lång som henne själv men som mest 165? Det var ju faktiskt efter att E tittat på filmen av CS när hon leddes in i häktet och förstod att den misstänkte var väldigt lång som hon ändrade sig angående det.
2008-08-13, 12:28
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jo, men då förstår jag inte vitsen med att jobba så mycket med att få E:s minne som äkta? Hon var så säker på gm:s längd. Hon säger flera gånger att gm var lika lång som henne själv men som mest 165? Det var ju faktiskt efter att E tittat på filmen av CS när hon leddes in i häktet och förstod att den misstänkte var väldigt lång som hon ändrade sig angående det.

Om Emmas minne är från då hon öppnade dörren så stämmer längden med tanke på att man , när man ringer på de där husen oftast står nedanför den trappavsats som finns (jag har gjort det ja) Trappavsatsen är 20cm hög.

Själv tror jag på många av de minnesbilder Emma säjer sig ha, kanske inte alla men rätten får inte välja att bara "tro". Därför ville rätten (inte åklagarsidan som jag trodde från början) höra ett expertvittne - SÅC.
Som vi konstaterat tidigae i tråden är detta med minnen "luddigt", ju mer rätten får veta om dessa, ju "lättare" för dem blir det att bedöma Emmas minnen. Förhoppningsvis lättare...
I detta tycker jag de 2 vittnena nu är bra.
2008-08-13, 12:32
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Man kan se om en kvinna fött barn eller inte vid en gyn-undersökning om undersökningen görs inom ett år från förlossningen. Livmodertappen kommer då fortfarande att vara uttänjd. Man kan dock inte se denna uttänjning senare än så. Vidare så är det här naturligtvis någonting som varierar från person till person hur fort livmodertappen går tillbaka till det normala.

******.

Ja, det var ju det jag skrev igår...
2008-08-13, 12:40
Bannlyst
Citat:
Om Emmas minne är från då hon öppnade dörren så stämmer längden med tanke på att man , när man ringer på de där husen oftast står nedanför den trappavsats som finns (jag har gjort det ja) Trappavsatsen är 20cm hög.

Själv tror jag på många av de minnesbilder Emma säjer sig ha, kanske inte alla men rätten får inte välja att bara "tro". Därför ville rätten (inte åklagarsidan som jag trodde från början) höra ett expertvittne - SÅC.
Som vi konstaterat tidigae i tråden är detta med minnen "luddigt", ju mer rätten får veta om dessa, ju "lättare" för dem blir det att bedöma Emmas minnen. Förhoppningsvis lättare...

Jo, jag förstår vad du menar. Men samtidigt så säger E att personen trängde sig in och att de i hallen stod typ öga mot öga och jag har fått för mig att det var det ögonblicket E uppfattar dem som lika långa.
Men jag har också tänkt på att CS KAN ha sagt just "Hi i´m Tine" under tiden hon trängde sig in. Kanske för att avleda E? hade hon inte sagt någonting är risken stor att E börjar gallskrika och väcker grannarnas uppmärksamhet. Och att hon visste/trodde att ingen skulle kunna berätta vad hon sagt efteråt.
2008-08-13, 12:44
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Från domen:

Saknar du läsförmåga? I domen säger man att den enda tidsbestämningen som finns för dödsfallet är fostrets utveckling, det ger en tidsrymd på 4-5 veckor. Sen säger man att det är sannolikt att dödsfallet skett 13-15 maj. Det är inte samma sak, det är inte ens i närheten av samma sak, och det är en stor anledning till varför man till slut friar den misstänkte.

Läs vad domstolen säger om kraven för att tillåta en dom grundad på stödbevisning. Bland annat måste man visa att den misstänkte varit på mordplatsen eller i närheten av den under tidpunkten för mordet. Nu har man ingen tidpunkt för mordet och inte heller någon mordplats, det blir lite uppförsbacke för åklagaren då när han ska försöka sig på konststycket att visa att gärningsmannen varit någonstans som han inte riktigt är säker på var, vid en tidpunkt som man inte är säker på när.

Vid denna okända tidpunkt och okända plats ska den misstänkte av anledningar som man inte heller riktigt kan förklara döda offret. Som stöd för sin teori har man det faktum att den misstänkte har tejp hemma.

Gör om, gör rätt.
2008-08-13, 12:47
Medlem
eloges avatar
Citat:

Det hade varit lättare för Emma att bli trodd om hon inte så offentligt gått ut med att hon ville fylla i vad som var borta ur hennes minne. Hon efterlyste ju till och med en användare här på FB som stått utanför huset när hon bars ut. Som jag förstod det för att få en så klar bild som möjligt av allt som hänt. Klart hon pratat med sina väninnor också om tiden innan morden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in