Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Bevisligen finns det långa kvinnor, och bevisligen har kvinnor svårt att läsa kartor. Kan du nämna något exempel på en vetenskaplig studie där någon forskare drar slutsatsen att kvinnor inte kan bli 180 cm långa?
Du är också välkommen att upprepa Dr Matthias W. Riepes forskningsprocess. Det ska gå med alla vetenskapliga arbeten. Knock yourself out.
Nämn någon ekonomiskt hållbar anledning varför serieproducerade "Off-the-wall"-sulor skulle skilja sig åt, tack.
Man behöver inte vara He-man för att hantera en kniv. Har man sedan en riktig dolk så kan man utdela väldigt kraftfulla stötar som når inre organ. Om man vill oskadliggöra någon snabbt, tyst och effektivt så använder man inte en hammare. Har du sett någon soldat ur specialförband som har lärt sig att slå ut vaktpost med hammare?
Ett hammarslag som träffar en arm eller i magen kontra en kniv som träffar samma område vore väl en mer rättvis jämförelse?
Det finns långt fler ställen på kroppen som en dolk/kniv kan orsaka stora skador än en vanlig snickarhammare. Armhålan var t ex ett populärt ställe att stöta dolken på under medeltiden, när motståndarna bar rustning.
En snickarhammare är dessutom tämligen begränsad när det gäller möjliga attacker. Med en dolk eller kniv kan du både skära och stöta ur fler vinklar.
Hej VK!
Klart att en van, utbildad elitsoldat tänker annorlunda. Men nu är det en ovan kvinna som är MT. Hur tänker en kvinna när hon planerar att döda en annan kvinna för första gången? "hur hårt behöver man hugga?" "var ska jag hugga för att undvika ben?" "kommer jag ens igenom klädlagret?"
Om man då siktar på magen t ex är risken stor att offret börjar skrika i högan sky, offret kan säkert skrika i flera minuter, hon kan t om springa och låsa in sig eller hinna skada mig innan hon är oskadliggjord. Nej, ett hårt slag i huvudet så är hon snabbt både tyst och oskadliggjord..
Jag tror hammaren var vald med omsorg för att inte grannar mm skulle hinna märka något.