2008-08-09, 11:04
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Jag tycker nog att CS verkar ha en mycket ojämn begåvningsprofil. Verbal-kognition hög, men icke-verbal kognition lägre eftersom hon verkar rentav kass på att sätta ihop typ adoptionsbrev. Å spatial förmåga verkar ställd på kanten, utom rimligt tvivel, hittar ju inte till Sigge, ens på tredje försöket.

Håller med dej här o det är just detta som gör det så svårt att "få ihop det" tycker jag. Men det kanske helt enkelt inte är så enkelt som att säja att hon är smart/inte smart utan man får lov att göra den uppdelning du nyss gjorde.
2008-08-09, 11:06
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Har med frustration och starkt intresse följt med i detta ohyggliga mål -genom fup, diskussioner på denna sida och media i allmänhet.
En undran bara; vad har CS cannabisrökande med saken att göra?
Får inte det åklagarsidan att framstå som väldigt desperat som tar upp något så irrelevant? Skulle det ligga CS till last på något sätt i fråga om mordet? Jag tror själv att CS är gm, allt talar för det, men skulle jointen vara en del i indicierkedjan?

Jag tror att det kan vara så att de är ute o fiskar efter om CS rökte på ofta/missbrukade o att de på så sätt vill visa att hon kan ha fått en haschpsykos vilket vi tidigare diskuterat för/emot dess riktighet.
2008-08-09, 11:14
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millo666
Snälla BOIS:aren, jag försöker inte vara otrevlig på något sätt, jag hoppas inte du tar det så, för jag håller med dig om det mesta i den här tråden.

Det jag menar är, vad du menar med "inte aktivt" mycket väl kan ha varit aktivt då hon dels kan ta fram bilderna från cache, och dels kan hon ju laddat ner bilden från sidan reguljärt så att säga, utan att man kan skilja den bilden från cache-bilden.

Hur eller hur hon raderade allt den 18:e mars, det är jag helt säker på.

Om en bild sparas som en aktiv handling så sparas den säkerligen INTE i cache-platsen, den finns ju redan där. Dessutom tenderar allt som sparas i cache-mappen att försvinna med tiden, det är ju till sin natur en flyktig plats.

Alltså; Man kan med säkerhet säga att bilden sparats som en aktiv handling om bilden kan hittas på annan plats än i cachen.
2008-08-09, 11:14
Medlem
Muffin Mans avatar
Gärningsmannaprofil

För att styra in diskussionen på något annat. Något som brukar ske i uppmärksammade fall är att någon "expert" dyker upp i media och talar om en gärningsmannaprofil. Såvitt jag har sett, har det inte skett i Arbogafallet (bortsett från lite allmänt svammel från L GW Persson).

Jag för min del, som inte är expert, tycker CS passar mycket bra in i en gärningsmannaprofil.

1) CS är bekant med de drabbade av brottet
2) Hon är förhållandevis rotlös
3) Hon är inte etablerad i samhället (dvs. inget egentligt arbete, reell inkomst eller egen familj/permanent bostad)
4) Hon har en historik av psykiska problem

2)-4) är ju speciellt även på det viset att hon är äldre än 30 år och har högre utbildning. Vad gäller universitetet i Göttingen, läser jag följande på Wikipedia:

...the University of Göttingen was ranked in the category of "elite university/excellence university" on October 19, 2007...

http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_G%C3%B6ttingen

Jag noterar också att CS i samband med arresteringen i Tyskland uppger att hon arbetar som översättare/model och har yrke som historiker. Det överensstämmer inte med hennes CV (som också finns i FUP:en). I CV:et framgår att CS arbetade senast under sommaren 2007 och då bara under cirka två månader. Inget tyder på att hon arbetat med något i linje med hennes universitetsstudier.
2008-08-09, 11:22
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Ett av dom bättre inläggen som finns i Arboga-trådarna på FB (förutom det där med att hårddisken formaterats).

Jag har försökt peka på att det är uppgifterna tillsammans som gör indiciekedjan stark. Inte varje sak/lögn för sig.

Exempel:
Hade det bara varit bevisat att hon ljuger om sitt påstådda barn så hade CS garanterat blivit frikänd. Men om man lägger samman det med andra saker, så kommer en helt annan bild fram.
Tack för det!

Det där med formaterad hårddisk var det som gällde för stunden i tråden och jag gjorde misstaget att köpa det utan att kolla upp det närmare med tanke på mina något begränsade kunskaper om hur datorer fungerar. Skönt dock att du förstod poängen i det jag försökte få fram ändå.
2008-08-09, 11:30
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
För att styra in diskussionen på något annat. Något som brukar ske i uppmärksammade fall är att någon "expert" dyker upp i media och talar om en gärningsmannaprofil. Såvitt jag har sett, har det inte skett i Arbogafallet (bortsett från lite allmänt svammel från L GW Persson).

Jag för min del, som inte är expert, tycker CS passar mycket bra in i en gärningsmannaprofil.

1) CS är bekant med de drabbade av brottet
2) Hon är förhållandevis rotlös
3) Hon är inte etablerad i samhället (dvs. inget egentligt arbete, reell inkomst eller egen familj/permanent bostad)
4) Hon har en historik av psykiska problem

2)-4) är ju speciellt även på det viset att hon är äldre än 30 år och har högre utbildning. Vad gäller universitetet i Göttingen, läser jag följande på Wikipedia:

...the University of Göttingen was ranked in the category of "elite university/excellence university" on October 19, 2007...

http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_G%C3%B6ttingen

Jag noterar också att CS i samband med arresteringen i Tyskland uppger att hon arbetar som översättare/model och har yrke som historiker. Det överensstämmer inte med hennes CV (som också finns i FUP:en). I CV:et framgår att CS arbetade senast under sommaren 2007 och då bara under cirka två månader. Inget tyder på att hon arbetat med något i linje med hennes universitetsstudier.

Menar du att hon stämmer in på en typisk mördare?

När det gäller gärningsmannaprofiler ser de olika ut för olika brott. I vissa fall tyder profilen på att gärningsmannen är högutbildad och i vissa fall på att h*n är lågutbildad.

Ett annat problem i det här fallet som gör att det nästan inte går att ta fram en gärningsmannaprofil i dagsläget är att en av grundreglerna när det gäller GM-profiler är att de absolut inte får göras med en gärningsman i åtanke eftersom profilen då nästan uteslutande görs för att antingen peka emot eller ifrån den misstänkte gärningsman som finns.
2008-08-09, 11:30
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är min åsikt om Es minne som jag grundar på FUP.
Sen får du ha vilken åsikt du vill.

Du har tidigare tagit ställning mot C som gm och jag själv har många frågetecken till fallet.
Skärp dig nu! Du kan ha hur mycket åsikter som helst när det gäller varför E har pekat ut CS, men när du citerar mig och skriver att det inte är troligt att E har pekat ut CS är du faktiskt ganska korkad. Det är ett faktum att hon har gjort det, däremot kan man diskutera om varför hon har gjort det. Det är en rätt dålig diskussionsteknik att förneka fakta och komma med egna (falska) sanningar...

Citat:
Du har tidigare tagit ställning mot C som gm och jag själv har många frågetecken till fallet
Jag har aldrig tagit ställning mot CS som gärningsman. Däremot har jag tidigt sagt att hon (enligt mig) ÄR den skyldige och det är väldigt stor skillnad jämfört med det du skriver. Jag vet inte om det är din läskunnighet, ditt förstånd eller dina kunskaper i det svenska språket som ställer till det för dig, men om du ska diskutera med mig vill jag inte att du i dina inlägg kommer med falska påståenden om mina åsikter. Du får gärna ha avvikande åsikter, men mina åsikter ska du inte förvränga.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12335930&postcount=2005
Senast redigerad av Carl Hamilton 2008-08-09 kl. 11:42.
2008-08-09, 11:37
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Menar du att hon stämmer in på en typisk mördare?

När det gäller gärningsmannaprofiler ser de olika ut för olika brott. I vissa fall tyder profilen på att gärningsmannen är högutbildad och i vissa fall på att h*n är lågutbildad.

Ett annat problem i det här fallet som gör att det nästan inte går att ta fram en gärningsmannaprofil i dagsläget är att en av grundreglerna när det gäller GM-profiler är att de absolut inte får göras med en gärningsman i åtanke eftersom profilen då nästan uteslutande görs för att antingen peka emot eller ifrån den misstänkte gärningsman som finns.

Nej, jag vet inte vad som är en typisk mördare. Jag tycker dock att hon stämmer in på någon som kan ge sig in i kriminalitet i allmänhet (jfr t.ex. CS bakgrund med, låt säga, en fyrabarnsmor som arbetar som ekonom 8.00 - 16.30 på Continental i Hannover).

Du har naturligtvis rätt om gärningsmannaprofil. Låt oss kalla det "psykologisk profil" då...
2008-08-09, 11:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
OK, låt oss dra en parallell med ett annat känt fall:

Ulf Olssons DNA-profil hittades i form av sperma inuti Helén Nilssons mördade kropp. Chansen att det skulle vara någon annan än UO som sperman tillhör är en på 43 miljoner. Ulf Olsson vänder i sin blogg på det hela och menar att det då finns 158 personer i världen det kan stämma in på (6,8 miljarder delat med 43 miljoner). Det innebär i sin tur att chansen att det skulle vara UO är då alltså enligt honom 1 på 158=0,6%. Det är alltså osannolikt att det är hans sperma!

Likaså menar ni som tvivlar på CS skuld i det här fallet t.ex. att det finns många VANS skor och sannolikheten för att det är just hennes som gjort avtryck på mordplatsen är alltså nästan obefintlig? Att det saknas en jäkla massa hammare i folks verktygslådor talar då också emot att det skulle vara just den hammare som saknas i CS hyresvärds verktygslåda som skulle ha användts vid morden? Att en sjuhelsikes massa hårddiskar formaterades den 18 mars i år gör alltså att CS hårddisk bara var en i mängden? Att CS befann sig i Arboga på blixtvisit just vid tidpunkten för morden innebär endast att det är en chans på kanske 13 000 att det skulle vara just hon som utfört morden eftersom det kanske befann sig 13 000 personer i Arboga samtidigt? Alla dessa (och många fler) osannolikheter tillsammans gör ju att det nästen inte går att räkna ut matematiskt hur mikroskopiskt liten chansen är att det just skulle vara CS som mördat barnen...

För MIN EGEN del anser jag att den sammanlagda summan av alla saker som kan läggas CS till last gör henne till mördare i MINA ögon. Vart och ett för sig går alla saker att ifrågasätta och påstå att det inte gör henne till mördare. Dock tyder helhetsbilden för MIG på att CS är skyldig som synden till dessa brott.

Vad domstolen kommer fram till tvista dock de lärde ännu så länge om.
Om du har rätt kan man givetvis diskutera, men jag tycker att du sammanfattar det hela (och även min ståndpunkt) på ett mycket bra sätt. Ingen av indicierna "fäller" CS var för sig, men när man ställer dem bredvid varandra är det (enligt mig) omöjligt att inte se henne som skyldig...
2008-08-09, 11:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazom
Nej, du är smartare än så. Men det finns massor av rekvisit som ska uppfyllas för fällande dom utan teknisk bevisning.
Det finns visst teknisk bevisning. Det finns teknisk bevisning som binder den tilltalade till orten vid mordtillfället, och det finns teknisk bevisning som binder en sko av en typ som den tilltalade har ägt, och måhända till och med kan visas ha haft på morddagen, men sedan mystiskt försvunnit, till mordplatsen

Vad som saknas, och du menar, är att det inte finns någon teknisk bevisning som otvetydigt binder den tilltalade till brottsplatsen. Men det är en helt annan sak.

Jag vill vidare passa på att varna lite grann för en kolartro på DNA-bevisning som omnium vademecum. Jag åtar mig att sätta fast envar av mina kollegor för ett brott som jag själv har begått. Det är bara att sno hans eller hennes kaffekopp, och göra en LCN-amplifiering på just de mikrosatelliter som används vid rättskemisk DNA-identifikation, och sedan liberalt spraya ut de amplifierade DNA-fragmenten på brottsplatsen, samtidigt som man själv har varit jävligt påklädd, inklusive huvudbonad. (Niqab plus handskar är ett bra tips....)

Citat:
Som läget är just nu tycker jag inte att åklagare har visat att den tilltalade bortom allt tvivel befunnit sig på platsen när mordet skedde.

Nej, det tycker inte jag heller. Men formeln är inte "bortom allt tvivel". Vore den det, skulle vi ha långt färre förbrytare inlåsta än vad vi har. Formeln, som för övrigt är rätt ny i Sverige - ursprungligen tillhör den ju den anglosaxiska rätten - och kommer från ett HD-avgörande nån gång för typ tjugo år sedan, är bortom rimligt tvivel.

Och det är en helt annan sak. För att komma fram till att någon är skyldig bortom rimligt tvivel räcker det med att man inte kan komma med något vettigt svar på frågan "Hur fan skulle det kunna förhålla sig annorlunda?"
2008-08-09, 12:02
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Skrattade till då jag läste om CS kontoutdrag från dagarna innan morden.
Åklagaren har hängt upp sig på att hon tagit ut stora belopp under denna tid.
Nu vet jag inte hur sparsamma man är i KAK området men C har under tid 9/3-14/3 tagit ut sammanlagt 1000kr.

Hon hade ju inte mer pengar på kontot.

Jag reagerade på att det bara fanns 5,45:- kronor kvar från den 14/3 - 19/3. Trots 0 kronor på kontot prioriterar CS att åka ytterligare två resor t o r Sthlm - Arboga för att leta efter stenar o.d. (Jag vet att hon lånade 1000:- av en bekant på morddagen.) Hade hon andra konton att disponera?
2008-08-09, 12:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Nu är det ju inte ovanliga sockiplast det rör sig om, utan en vanlig skomodell, i storlek 40-42
Den är inte särskilt vanlig. Och en ytterst besvärande omständighet för den tilltalade är att de skor av modellen som hon har ägt har försvunnit under så sena och mysteriösa omständigheter. Så extremt tråkigt att hon har förlorat just de skor vars slitmönster med all säkerhet skulle kunna fria henne om hon var oskyldig! Och när man dessutom uppenbart ljuger om hur man har förlorat skorna, då ligger man risigt till.

Citat:
Det är inte alltid som patologiska lögnare ljuger för att glorifiera sig själva. Här finns en bra artikel från Psychiatric Times om "pseudologia fantastica":
Oftast gör de det inledningsvis, och resten av ljugandet är till för att täcka upp redan gjorda lögner. Men vad som kännetecknar dem är hursomhelst just att de ljuger. De svarar inte "inga kommentarer" och "goddag yxskaft" på två tredjedelar av frågorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in