Citat:
Ursprungligen postat av Trazom
Nej, du är smartare än så. Men det finns massor av rekvisit som ska uppfyllas för fällande dom utan teknisk bevisning.
Det finns
visst teknisk bevisning. Det finns teknisk bevisning som binder den tilltalade till orten vid mordtillfället, och det finns teknisk bevisning som binder en sko av en typ som den tilltalade har ägt, och måhända till och med kan visas ha haft på morddagen, men sedan mystiskt försvunnit, till mordplatsen
Vad som saknas, och du menar, är att det inte finns någon teknisk bevisning som otvetydigt binder den tilltalade till brottsplatsen. Men det är en helt annan sak.
Jag vill vidare passa på att varna lite grann för en kolartro på DNA-bevisning som omnium vademecum. Jag åtar mig att sätta fast envar av mina kollegor för ett brott som jag själv har begått. Det är bara att sno hans eller hennes kaffekopp, och göra en LCN-amplifiering på just de mikrosatelliter som används vid rättskemisk DNA-identifikation, och sedan liberalt spraya ut de amplifierade DNA-fragmenten på brottsplatsen, samtidigt som man själv har varit jävligt påklädd, inklusive huvudbonad. (Niqab plus handskar är ett bra tips....)
Citat:
Som läget är just nu tycker jag inte att åklagare har visat att den tilltalade bortom allt tvivel befunnit sig på platsen när mordet skedde.
Nej, det tycker inte jag heller. Men formeln är inte "bortom
allt tvivel". Vore den det, skulle vi ha långt färre förbrytare inlåsta än vad vi har. Formeln, som för övrigt är rätt ny i Sverige - ursprungligen tillhör den ju den anglosaxiska rätten - och kommer från ett HD-avgörande nån gång för typ tjugo år sedan, är bortom
rimligt tvivel.
Och det är en helt annan sak. För att komma fram till att någon är skyldig bortom rimligt tvivel räcker det med att man inte kan komma med något vettigt svar på frågan "Hur fan skulle det kunna förhålla sig annorlunda?"