2008-08-09, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vi är helt överens. Speciellt tveksam är jag till de som med påhittade psykologiska diagnoser pressar ihop bitarna hursomhelst.
Detta är lika förkastligt som att ett bråkigt syskon kommer och tar bort en bit med motiveringen att den inte hör till pusslet. I slutänden landar vi i tolkningar av vad som passar och inte passar och här är det såklart viktigt att det står bortom allt rimligt tvivel att pusslet är rätt lagt.
2008-08-09, 09:33
Medlem
miapetters avatar
Dödshot mot tyskan i häktet.
Dagens AB:
Senast redigerad av miapetter 2008-08-09 kl. 09:39.
2008-08-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Dagens AB:
Även i Expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/1.1258550/hon-skyddas-efter-dodshot
2008-08-09, 10:02
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Dagens AB:
Ojsan, kan det vara steningen på Arboga torget?
2008-08-09, 10:09
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ojsan, kan det vara steningen på Arboga torget?

Tror i så fall snarare att det är de pågående Medeltidsdagarna i Arboga som är den förhöjda hotbilden. Dåligt väder gör folk galna...

Nej, det är inget att skämta om, tycker hela den här historien är ruskigt otäck:
En mördare som kanske inte går att fällas.
Ett brott som är bland de ruskigaste i sitt slag.
CS beteende i rätten.
Offer för tragedin som hånas, ifrågasätts o misstänks.
O nu denna hotbild mitt under pågående rättegång.

Pressens samvete borde vara tungt nu, då de har stor del i det som händer, anser jag!
2008-08-09, 10:09
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Det är inte alltid som patologiska lögnare ljuger för att glorifiera sig själva. Här finns en bra artikel från Psychiatric Times om "pseudologia fantastica":
http://www.psychiatrictimes.com/display/article/10168/1162950

Däremot verkar det saknas konsensus kring diagnoticeringen av en Patologisk Lögnare. Ett accepterat kriterie tycks dock vara att lögnerna inte tjänar som sköld för lögnaren, eller ger denne fördelar. Snarare är utgångspunkten att det är vanligt med funktionella lögner.
CS är en notorisk lögnare, fån början i den kartlagda historien CS-TH påvisas att CS utan tvivel ljuger, när det tjänar hennes fördelar. Första lögnen jag kommer på är t.ex. när hon skulle besöka Sverige/Arboga i mars 07 med 'vänner', så var inte fallet. Ja, det finns ett helt skrotupplag av lögner, kring försvunna plåböcker, telefonkort, 'Mållgans', att hon flyttat för sin pojkvän i KAK- området, Vans'en, osv.
Det kan verka uppseendeväckande omoraliskt, men verkar ofta ha en ren funktion till CS fördel. Detta ingår säkerligen i en symtombild av nån psykiatrisk fuktionsnedsättning, dock inte troligt PL.

2008-08-09, 10:13
Medlem
miapetters avatar
waadi:
På ren svenska menar du alltså att du tycker dej se en röd tråd i CS svammel o lögner, en röd tråd som visar på en ganska skarp tankeverksamhet trots det vi uppfattar som rent nonsens? Kort sagt, du tro att CS har ett syfte med svamlandet?
I så fall håller jag med dej...
2008-08-09, 10:27
Medlem
Waadis avatar
Citat:
waadi:
På ren svenska menar du alltså att du tycker dej se en röd tråd i CS svammel o lögner, en röd tråd som visar på en ganska skarp tankeverksamhet trots det vi uppfattar som rent nonsens? Kort sagt, du tro att CS har ett syfte med svamlandet?

Jepp ... Ungefär. Försökte bara avstyra teorierna om att förmildra CS lögner för att de är reultat av en slags ljugarsjuka ...
2008-08-09, 10:54
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
waadi:
Ja nog har hon skarp tankeverksamhet. Trots att hon pratar och förstår svenska och inte behövde tolk tidigare i rättegången, skulle hon ha tolk när hon förhördes. Som någon sa tidigare, gav det henne några sekunders extra betänketid innan hon svarade.
2008-08-09, 11:00
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ja nog har hon skarp tankeverksamhet. Trots att hon pratar och förstår svenska och inte behövde tolk tidigare i rättegången, skulle hon ha tolk när hon förhördes. Som någon sa tidigare, gav det henne några sekunders extra betänketid innan hon svarade.

Jag tycker nog att CS verkar ha en mycket ojämn begåvningsprofil. Verbal-kognition hög, men icke-verbal kognition lägre eftersom hon verkar rentav kass på att sätta ihop typ adoptionsbrev. Å spatial förmåga verkar ställd på kanten, utom rimligt tvivel, hittar ju inte till Sigge, ens på tredje försöket.
2008-08-09, 11:02
Medlem
Har med frustration och starkt intresse följt med i detta ohyggliga mål -genom fup, diskussioner på denna sida och media i allmänhet.
En undran bara; vad har CS cannabisrökande med saken att göra?
Får inte det åklagarsidan att framstå som väldigt desperat som tar upp något så irrelevant? Skulle det ligga CS till last på något sätt i fråga om mordet? Jag tror själv att CS är gm, allt talar för det, men skulle jointen vara en del i indicierkedjan?
2008-08-09, 11:03
Medlem
BoISarens avatar
Eloge:

Om du inte misstycker så skulle jag gärna vilja höra din syn på det här inlägget:
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Om man betänker att CS uppger att hon har en viss klädsel så borde hon inte ha några problem med att peka ut sig själv.
Hade det däremot funnits en 3-4 st med klädsel liknande den hon påstår sig bära hade det varit en annan sak. Men det finns ingen med klädsel som stämmer in. Ingen!

Om du ser 9 svartklädda människor och en beige-klädd människa och du vet att du vid den aktuella tiden hade beiga kläder så är det ganska stor sannolikhet att du skulle peka på den beigeklädda och säga att "det där måste vara jag". Hade du däremot, från början, sagt att du var svartklädd hade det blivit problem. Denna lögn har alltså inte CS tänkt igenom. Det hade varit bättre att erkänna den svarta jackan än att ljuga om att hon hade en ljus jacka/kappa när hon var i Arboga.

Hon trodde att avsaknaden av vittnesmål om en kvinna i beige jacka skulle vara till hennes fördel. Det blev tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in