2014-07-29, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Nice. Har du erfarenhet av it i arbetslivet?

Nej, det har jag inte. Har jobbat på lager i 2.5 år för att spara pengar så jag slipper studieskulder. Samt resa och köpa vad jag vill. Sysslar dock mycket med IT på fritiden så som programmering och bygga hemsidor. Kan inte alls mycket om JAVA som vi skall läsa. Dock måste man komma ihåg att det är inte mycket programmering på programmet!
Citera
2014-07-29, 02:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen45
Nej, det har jag inte. Har jobbat på lager i 2.5 år för att spara pengar så jag slipper studieskulder. Samt resa och köpa vad jag vill. Sysslar dock mycket med IT på fritiden så som programmering och bygga hemsidor. Kan inte alls mycket om JAVA som vi skall läsa. Dock måste man komma ihåg att det är inte mycket programmering på programmet!
Där ser man. Själv hoppas jag på kunna jobba en del under skolans gång. Inte så långt till Östfold precis vid norska gränsen bl.a., vilket lämpar sig gott för lite extra jobb.
Citera
2014-07-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Är laptop nödvändig? Tar ja som ett givet svar, så; några specs man behöver tänka på? Är processorn viktigast vid programmering? Eller bör man lägga fokus på ram eller grafik?

Det är så pass grundläggande programmering att du inte behöver lägga extra pengar för vassare dator. Skulle inte rekommendera dig att köra linux, eller något annat operativsystem än Windows öht. Om du inte gillar att jiddra med dualboot osv dvs.
Citera
2014-07-29, 13:27
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Det är så pass grundläggande programmering att du inte behöver lägga extra pengar för vassare dator. Skulle inte rekommendera dig att köra linux, eller något annat operativsystem än Windows öht. Om du inte gillar att jiddra med dualboot osv dvs.
Grejen är att jag alltid kört stationär och inte har någon bärbar. Så överväger om det är nödvändigt eller inte att köpa bärbar
Citera
2014-07-29, 14:25
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Grejen är att jag alltid kört stationär och inte har någon bärbar. Så överväger om det är nödvändigt eller inte att köpa bärbar

Jag arbetar mestadels vid min stationära pga multipla skärmar. Alla lärosäten erbjuder alltid labbsalar med datorer också om du vill arbeta på plats, men en billig laptop hade nog inte skadat heller. Jag tycker det är skönt att ha en egen med sig med allt på, speciellt när det gäller grupparbeten och dylikt där labbsalar inte alltid fungerar.

Men, som personen ovan skriver, du behöver ju verkligen inte någon superlaptop för den typ av programmering som oftast är på ett systemvetenskapligt program. Räcker med någon random för ett par tusenlappar.

Lågbudget som klarar allt skolarbete utan problem (texthantering, programmering, etc.)

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=J0Y32EA%23UUW
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MCA28MX
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=X200MA-CT054H

Mellan-låg som har lite mera kraft vid t.ex. lättare bildredigering etc.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=X551CA-SX063H
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=X552CL-SX013H

Mellanklass som klarar även lättare/äldre spel

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MB82MMS

Som sagt, du klarar dig fint med de billigaste jag tipsat om ovan, allt utöver det är ju bara lite extra kraft och fart, avgör själv vad du är i behov av.
Citera
2014-07-30, 00:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
hm kollade bostadskön i sthlm... ligger tvåa på samtliga studentlägenheter i Stockholm stads bostadskö.... Står också som 4 reserv till su.. Ska man kanske försöka komma in där istället? Och alltså ha kvar SU som alternativ i antagningslistan? Utbildningsmässigt verkar GU och SU skilja en hel del. Mer matte på SU?
Bostadssituationen för utan.att.stanna anno 2014 GBG ser väldigt ansträngd ut kan jag säga, kanske jag lyckas köpa br...
Citera
2014-07-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
hm kollade bostadskön i sthlm... ligger tvåa på samtliga studentlägenheter i Stockholm stads bostadskö.... Står också som 4 reserv till su.. Ska man kanske försöka komma in där istället? Och alltså ha kvar SU som alternativ i antagningslistan? Utbildningsmässigt verkar GU och SU skilja en hel del. Mer matte på SU?
Bostadssituationen för utan.att.stanna anno 2014 GBG ser väldigt ansträngd ut kan jag säga, kanske jag lyckas köpa br...

Som reserv 4 är du så gott som inne, av det jag hört. Efter nästa antagning droppar du ner till plats 1-2 eller så blir du antagen, skulle gissa på det senare! Speciellt om t.ex jag accepterar min reservplats i Uppsala och ger upp min plats i Stockholm.

1 dag kvar till deadline och man velar fortfarande mellan Uppsala och Stockholm. Har svårt att bestämma mig. Fördelen med Stockholm är att jag slipper CSN- lånet då jag är bosatt här.
Citera
2014-07-30, 14:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovalboll
Som reserv 4 är du så gott som inne, av det jag hört. Efter nästa antagning droppar du ner till plats 1-2 eller så blir du antagen, skulle gissa på det senare! Speciellt om t.ex jag accepterar min reservplats i Uppsala och ger upp min plats i Stockholm.

1 dag kvar till deadline och man velar fortfarande mellan Uppsala och Stockholm. Har svårt att bestämma mig. Fördelen med Stockholm är att jag slipper CSN- lånet då jag är bosatt här.
Fan velar här också. Antagen gu, 4 sthlm. I gbg får jg köpa lya, i sthlm ligger jag två på studentlya alltså får jag en. O andra sidan har kag gjort min tid i studentlägenhetet och är inte sugen på det igen. Söder eller djurgårn sen plugga i kista i såfall....
Citera
2014-07-30, 16:50
Medlem
Tittade på GU:s kursplan och det finns inte en enda renodlad matematik-kurs. Tror det ska finnas en mattekurs i SU under första året så det du skrev stämmer nog rätt bra.

Just mattefrågan påverkar mitt val mycket mer än vad det borde göra egentligen. "Algoritmik" kursen i uppsala verkar inte jätteskoj för en som fick godkänt i MatteC. Börjar trots detta luta mot att spänna fast bältet och köra på UU då de flesta i tråden har talat mycket gott om den utbildningen.

Ingen som har input om stockholm?
Citera
2014-07-30, 19:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovalboll
Tittade på GU:s kursplan och det finns inte en enda renodlad matematik-kurs. Tror det ska finnas en mattekurs i SU under första året så det du skrev stämmer nog rätt bra.

Just mattefrågan påverkar mitt val mycket mer än vad det borde göra egentligen. "Algoritmik" kursen i uppsala verkar inte jätteskoj för en som fick godkänt i MatteC. Börjar trots detta luta mot att spänna fast bältet och köra på UU då de flesta i tråden har talat mycket gott om den utbildningen.

Ingen som har input om stockholm?
Det lockar med gu
Citera
2014-08-06, 13:47
Medlem
CEBZs avatar
Stod som reserv 2 , blev nu bara reserv 1 i Örebro Reserv 26 i Sthlm, hur stora är chanserna att jag kommer in på någon av dem?

EDIT: Det står att man som reserv inte kan göra något utan att skolan hör av sig. Men är det inga upprop man ska gå till?
Senast redigerad av CEBZ 2014-08-06 kl. 13:59.
Citera
2014-08-06, 14:08
Medlem
Citat:
Stod som reserv 2 , blev nu bara reserv 1 i Örebro Reserv 26 i Sthlm, hur stora är chanserna att jag kommer in på någon av dem?

EDIT: Det står att man som reserv inte kan göra något utan att skolan hör av sig. Men är det inga upprop man ska gå till?

KTH har ett reservupprop efter det obligatoriska mötet men jag är väldigt osäker om skolorna du pratar om har något sånt.

Försök maila skolorna och fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in