2014-07-24, 19:34
Medlem
xid0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starlike
Börjar systemvetenskap på UU nu i september. Vad har jag att förvänta mig. Under- och efter? Som jag förstår det är studietakten rätt balanserad. Hur är det med dessa 27k+ ingångslönsjobb direkt efter examen? Är det något jag bara får drömma om?

Berätta gärna om ni har erfarenhet av systemvetenskap vid UU.

Under studietiden så brukar ett flertal festligheter planeras in och utföras, det finns alltid något att göra. Vi har/hade en Microsoft-grupp som är väldigt aktiv och brukar göra aktiviteter kring Microsofts mjukvara.

Ett exempel var när Windows Phone var på väg ut i Sverige när folk gavs en möjlighet att programmera och publicera 3 appar på deras Store. Om du lyckades med detta fick du en Lumia 800 i handen lagom tills julen vilket var 1-2 månader innan de ens släpptes på den svenska marknaden. I mitt fall ledde även till att en av mina appar gav lite utdelning. Inget stort men ändå ett glatt tillskott i kassan. (Total paid to date 8,355.09 SEK)

Det ordnas även bussar till olika mässor och vi bjöds kontinuerligt in till Microsoft när de hade föreläsningar.

Hoppas detta besvarar lite.
Citera
2014-07-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xid0n
Under studietiden så brukar ett flertal festligheter planeras in och utföras, det finns alltid något att göra. Vi har/hade en Microsoft-grupp som är väldigt aktiv och brukar göra aktiviteter kring Microsofts mjukvara.

Ett exempel var när Windows Phone var på väg ut i Sverige när folk gavs en möjlighet att programmera och publicera 3 appar på deras Store. Om du lyckades med detta fick du en Lumia 800 i handen lagom tills julen vilket var 1-2 månader innan de ens släpptes på den svenska marknaden. I mitt fall ledde även till att en av mina appar gav lite utdelning. Inget stort men ändå ett glatt tillskott i kassan. (Total paid to date 8,355.09 SEK)

Det ordnas även bussar till olika mässor och vi bjöds kontinuerligt in till Microsoft när de hade föreläsningar.

Hoppas detta besvarar lite.
Låter riktigt trevligt!

Hur upplevde du studietempot? 40h/vecka eller är det lite lugnare?

Tack för svaret!
Citera
2014-07-24, 20:21
Medlem
xid0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starlike
Låter riktigt trevligt!

Hur upplevde du studietempot? 40h/vecka eller är det lite lugnare?

Tack för svaret!

Har du förkunskaper inom programmering? Vi körde i tempot oftast med 1 kurs i månaden. När det var programmering t.ex. så gick jag på introduktionen och sedan gick jag på tentan, vilket innebar en hel månad av absolut ingenting av skolan. Annars kan jag tänka mig 5-10h/veckan i snitt. Vissa kurser (t.ex. IT-säkerhet) krävde att du var betydligt mer aktiv, ett exempel är Logik och Algoritmik men det flesta kurserna var otroligt enkla.
Citera
2014-07-25, 21:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Skapligt nervös för systemvetenskap GU i höst
Citera
2014-07-26, 21:11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Det mest avancerade ang programering jag gjort är att följa instruktioner vid raspberry inställningstjafs. Kan inget alltså. Alltid gillat data men ej mer avanxerat än genomsnittlige hemmanörden. Skulle dock gärna jobba med npt inom data. Ganska flexibelt inom vad. Är inget socialt geni men genom min förra bachelor klarade jag både praktiker ( många ) och grupparbeten helt okej.

Nå, sysvet på gu, tror ni jag hamnar rätt och kommer trivas?
Citera
2014-07-27, 00:55
Medlem
utan.att.stanna ser ut som att vi blir klasskompisar då!
Kommer bli skit roligt! Tagga!
Citera
2014-07-27, 01:24
Medlem
slashing_swords avatar
Det verkar vara en vanlig missuppfattning rörande att man ska kunna något redan innan programmet dragit igång. Utbildningen är ju till för att, ja just precis, lära sig.

Det finns givetvis en hel del som har testat på, ja kanske tom arbetat med programmering på något sätt tidigare. Men det kommer finnas lika många som bara är hobbynördar, eller för den delen knappt intresserad av programmeringen. Kom ihåg att systemvetenskap inte är datalogi, således kommer det även finnas många som bara har programmeringen som en "måste del"- inte alls huvudintresset.

På samma sätt fungerar utbildningen i sig också. Vissa kommer söka sig mot en utbildningsprofil av det mera tekniska slaget med stort fokus på programmering. Andra kommer söka sig mera mot allt från ekonomi till projektledning etc. Det är just det som är det fina med systemvetenskapliga utbildningar, bredden.

Så ta det lugnt, du behöver inga som helst förkunskaper. Absolut kommer inlärningskurvan vara snäppet brantare om man aldrig skrivit en rad kod tidigare. Men så brukar det vara oavsett utbildning, att man har några kurser som helt enkelt är snäppet tyngre, det är naturligt och det är så det ska vara, under dessa lär man sig som mest.

Dessutom så låt dig inte luras av att någon säger att denne sedan tidigare knackat kod. Det finns så många språk, ramverk, bibliotek, patterns, you name it att de flesta som utger sig för att "vara riktigt bra på att knacka kod" egentligen har liten om någon koll. Många av dessa vet jag också av personlig erfarenhet har kommit in med attityden om att redan kunna allt, skriver fruktansvärd kod och får trots sin "tidigare erfarenhet" tuffa kursveckor.
Sen givetvis kommer det finnas ett par, precis som i matteklassen i gymnasiet, som löser uppgift på uppgift och labb på labb, klar med hela kursen ett par veckor i förväg. Men vad spelar det för roll? Så länge du klarar kursen inom utsatt tid så skitsamma liksom.

Lycka till!
Citera
2014-07-27, 17:42
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Det verkar vara en vanlig missuppfattning rörande att man ska kunna något redan innan programmet dragit igång. Utbildningen är ju till för att, ja just precis, lära sig.

Det finns givetvis en hel del som har testat på, ja kanske tom arbetat med programmering på något sätt tidigare. Men det kommer finnas lika många som bara är hobbynördar, eller för den delen knappt intresserad av programmeringen. Kom ihåg att systemvetenskap inte är datalogi, således kommer det även finnas många som bara har programmeringen som en "måste del"- inte alls huvudintresset.

På samma sätt fungerar utbildningen i sig också. Vissa kommer söka sig mot en utbildningsprofil av det mera tekniska slaget med stort fokus på programmering. Andra kommer söka sig mera mot allt från ekonomi till projektledning etc. Det är just det som är det fina med systemvetenskapliga utbildningar, bredden.

Så ta det lugnt, du behöver inga som helst förkunskaper. Absolut kommer inlärningskurvan vara snäppet brantare om man aldrig skrivit en rad kod tidigare. Men så brukar det vara oavsett utbildning, att man har några kurser som helt enkelt är snäppet tyngre, det är naturligt och det är så det ska vara, under dessa lär man sig som mest.

Dessutom så låt dig inte luras av att någon säger att denne sedan tidigare knackat kod. Det finns så många språk, ramverk, bibliotek, patterns, you name it att de flesta som utger sig för att "vara riktigt bra på att knacka kod" egentligen har liten om någon koll. Många av dessa vet jag också av personlig erfarenhet har kommit in med attityden om att redan kunna allt, skriver fruktansvärd kod och får trots sin "tidigare erfarenhet" tuffa kursveckor.
Sen givetvis kommer det finnas ett par, precis som i matteklassen i gymnasiet, som löser uppgift på uppgift och labb på labb, klar med hela kursen ett par veckor i förväg. Men vad spelar det för roll? Så länge du klarar kursen inom utsatt tid så skitsamma liksom.

Lycka till!

Min stensäkra uppfattning är att majoriteten som hoppar av, gör det när programmeringen gör intro. Dessutom är takten långsam i början(Läs: FIAT) för att efter 2 veckor köra iväg utan handbroms(Läs: Ferrari). Hur man ska hänga med vecka 2 och framåt för en som inte har förkunskaper är för mig fortfarande ett mysterium. Det krävs att man lägger ner hjärta& själ och avstår från runkade, dataspelande, gymmande etc.
Programmeringen är också kursen som flest har rest i upp i de högre årskurserna.
Citera
2014-07-27, 18:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Skilda åsikter helt enkelt...? Känns skrämande meed programering men hoppas kunna lära mig!
Citera
2014-07-27, 22:02
Medlem
CEBZs avatar
Är laptop nödvändig? Tar ja som ett givet svar, så; några specs man behöver tänka på? Är processorn viktigast vid programmering? Eller bör man lägga fokus på ram eller grafik?
Citera
2014-07-28, 01:01
Medlem
Tack för svar, ni som har svarat.

Tänkte kika - när börjar nollningen? Krockar det om jag har sista sommarjobbsdagen 28 aug? Vill ju inte missa nollningen så blir väl att ta ledigt i såna fall, men det undvikes gärna. När får man veta vilket datum uppropet är på?
Citera
2014-07-28, 02:03
Medlem
Ifall det är på GU du skall gå är det klockan 09.00-12.00 den 27 Augusti. Alltså på en Onsdag. Ute på Lindholmen vid någon byggnad, kom inte ihåg namnet. Skall stå i något informationsbrev man fick på sin e-mail.

Hope it helps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in