2014-07-28, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Är laptop nödvändig? Tar ja som ett givet svar, så; några specs man behöver tänka på? Är processorn viktigast vid programmering? Eller bör man lägga fokus på ram eller grafik?

Nej, den är inte nödvändig. Datorn kan användas för fyra ändamål: laborationer/övningar, anteckningar, kurslitteratur, distraktioner.

Laborationer/övningar: Det finns ofta gott om schemalagd tid i datasalar för allt som kräver en dator och eftersom det är där handledningen finns så brukar de flesta använda datorerna som finns där. Då finns dessutom allt installerat och konfigurerat. Men å andra sidan lär man sig en hel del på att använda sin egen dator också.

Det du programmerar kräver knappast någon hög prestanda, med undantag för kurser i datagrafik eller flertrådsprogrammering. En begagnad laptop med linux räcker långt. Tänk på vikten (du kommer släpa runt ryggsäcken överallt) och batteritid (klarar du dig utan laddare sparar du vikt).

Föreläsningsanteckningar går lättare med ett vanligt anteckningsblock än på dator (om du inte har penninmatning på datorn).

Kurslitteratur på datorn sparar en väldig massa vikt i ryggsäcken. Det är inte all litteratur som finns som ebok. Men din rygg kommer tacka dig för varje tusensidorsklump den slipper bära på.

Men det de flesta verkar använda sina datorer till är att ockupera främsta raden (där de når eluttagen) och spela minecraft under föreläsningarna.
Citera
2014-07-28, 12:23
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfitler
Min stensäkra uppfattning är att majoriteten som hoppar av, gör det när programmeringen gör intro. Dessutom är takten långsam i början(Läs: FIAT) för att efter 2 veckor köra iväg utan handbroms(Läs: Ferrari). Hur man ska hänga med vecka 2 och framåt för en som inte har förkunskaper är för mig fortfarande ett mysterium. Det krävs att man lägger ner hjärta& själ och avstår från runkade, dataspelande, gymmande etc.
Programmeringen är också kursen som flest har rest i upp i de högre årskurserna.

Precis och det är ju även det jag säger- det är tuffa kurser för en nybörjare. Men det kan även andra kurser inom andra utbildningar vara, det handlar ju om att vara såpass mogen att man förstår att under dessa kurser är det 40H arbetsvecka (minst) som gäller.

De jag känner och vet som vart helt gröna på programmering, men som verkligen pluggat hårt och inte slackat, har alla minst klarat en 3:a i betyg.

De däremot som trott att högskola innebär att sitta av en föreläsning, labba en timme med programmering och sen vara golden. Har fallit bort rätt så snabbt.

Dessutom brukar många lärosäten nuförtiden köra en programmeringskurs parallellt med en annan kurs. Dvs. Man får 10 veckor på sig att såväl "komma in i tänket" som klara labbar, inlämningsuppgifter och tentor.
Citera
2014-07-28, 12:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen45
utan.att.stanna ser ut som att vi blir klasskompisar då!
Kommer bli skit roligt! Tagga!
Nice. Har du erfarenhet av it i arbetslivet?
Citera
2014-07-28, 14:27
Medlem
Salames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clewiasa
Föreläsningsanteckningar går lättare med ett vanligt anteckningsblock än på dator (om du inte har penninmatning på datorn).
Någonting jag har kört med i några år som har hjälpt mig enormt; skriv för hand under lektionen, men skriv det in i datorn efteråt. Man repeterar all kunskap. Använd Onenote (gratis när man har tillgång till Dreamspark) så får du full koll på allt. Att kunna söka på ett ord och få upp en föreläsning 1-2 år sedan ger mig glädje, samt den repetitionen den ger (djupinlärning, lärare älskar sådant).

Lycka till nu och kom ihåg att ta hand om varandra bland all plugg och skoj!
Citera
2014-07-28, 15:44
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salame
Någonting jag har kört med i några år som har hjälpt mig enormt; skriv för hand under lektionen, men skriv det in i datorn efteråt. Man repeterar all kunskap. Använd Onenote (gratis när man har tillgång till Dreamspark) så får du full koll på allt. Att kunna söka på ett ord och få upp en föreläsning 1-2 år sedan ger mig glädje, samt den repetitionen den ger (djupinlärning, lärare älskar sådant).

Lycka till nu och kom ihåg att ta hand om varandra bland all plugg och skoj!
Om läraren inte kör med powerpoint för då hinner man knappt anteckna
Lärarna är dock sjyssta och lägger föreläsningsmaterialen på nätet.
Citera
2014-07-28, 16:03
Medlem
utan.att.stannas avatar
Sugen på köpa en surface.. kan man rättfärdiga studiebehov som anlening nog?
Citera
2014-07-28, 16:11
Medlem
Se till att lära dig lite linux. Dels är det lärorikt, dels har du tillgång till en massa gratis utvecklingsmiljöer och språk. Det du lär dig har du sedan nytta av på Mac/IOS och Android och massor av annat som *-nix-baserat.
Citera
2014-07-28, 18:09
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Sugen på köpa en surface.. kan man rättfärdiga studiebehov som anlening nog?

En Surface PRO tycker jag absolut är en bra studiedator. Senare modellerna utan tvekan starka nog för att dra runt även tyngre IDE:s och kompilatorer, samtidigt som de är små och smidiga som attan.

Dock gillar jag själv att ha en "riktig" laptop med större skärm. För större och mera komplexa projekt sedan så skulle jag inte kunna arbeta effektivt utan min stationära dator som har flera skärmar.

Men som du skriver, som studiedator så är Surface Pro 2/3 grym.
Citera
2014-07-28, 18:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Se till att lära dig lite linux. Dels är det lärorikt, dels har du tillgång till en massa gratis utvecklingsmiljöer och språk. Det du lär dig har du sedan nytta av på Mac/IOS och Android och massor av annat som *-nix-baserat.
Har förstått att det är det som gäller.. tänkte köpa en till raspberry bla för att göra olika projekt och lära mig på vägen. Kanske borde installera linux os som andra op på laptop också. Inser att jag har riktigt mpnga timmar framför mig. Man har ju bara suttit vid windows. Följa instruktioner för rootning pch raspbmc ger ju inte så djup förståelse precis.
Citera
2014-07-28, 19:28
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har förstått att det är det som gäller.. tänkte köpa en till raspberry bla för att göra olika projekt och lära mig på vägen. Kanske borde installera linux os som andra op på laptop också. Inser att jag har riktigt mpnga timmar framför mig. Man har ju bara suttit vid windows. Följa instruktioner för rootning pch raspbmc ger ju inte så djup förståelse precis.

Det är nog lugnt, att syssla med det känns mera som ett plus i kanten som hobbyprojekt, tycker jag då. Har du Windows så kan du skriva kod och använda kompilatorer för de flesta språk som dyker upp på våra lärosäten (C, C++, C#, Java, Python osv).

Jag själv kör till 95% Windows, men ibland också lite Linux då det i vissa fall är enklare att arbeta med när man ska installera olika paket osv, terminalen är rätt trevlig. Men som sagt, för bland annat språken jag just listat behövs verkligen inte något annat än Windows.

Summa summarum. Windows fungerar fullt ut, fokusera istället på att komma igång med själva programmeringen om det är det du är mest orolig inför. Personligen gillar jag C# mest, men kolla upp vad ditt lärosäte kör för något och börja med det (brukar vara C++ / Java / Python).

Edit: För att det inte ska bli en bunt fanboys som kommer in här nu så pratar jag givetvis om vad man bör fokusera på i första hand om man inte skrivit en rad kod tidigare.

Istället för att kastas in i ett helt nytt OS osv, är det bekvämt att komma igång i det OS man redan är van att arbeta med.

För alla språken jag listade ovan samt många fler finns det precis som för Linux massor av gratis editors och IDEs. Dessutom så för nästan alla studenter finns Visual Studio att ta hem och använda helt gratis om man vill skriva C++ / C# / Python. Även Visual Studio Express finns helt gratis att ta hem, som kortfattat är en bantad version av VS.

IntelliJ, Eclipse, PyDev är andra.

Vill man ha en texteditor så är Sublime Text (ej gratis men kan användas ändå om man är snål) rekommenderad, annars en personlig favorit som även är helt gratis: Brackets.

När du sedan framöver kan börja fokusera på lite annat omkring och behöver ha tillgång till eller göra saker där Windows kanske kommer i vägen, kommer flertalet av de IDEs och editorer jag listat ovan även fungera direkt i Linux.

TL;DR - Börja programmera istället, lek/labba/fördjupa dig sedan när tiden finns och du har en grund att stå på.
Senast redigerad av slashing_sword 2014-07-28 kl. 19:36.
Citera
2014-07-28, 19:37
Medlem
Använder i princip bara Mac OS X och har gjort så senaste 5 åren. Kommer det vara en nackdel vid programmering på ett Systemvetenskapligt program?
Citera
2014-07-28, 19:55
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Använder i princip bara Mac OS X och har gjort så senaste 5 åren. Kommer det vara en nackdel vid programmering på ett Systemvetenskapligt program?

Nej, som jag just skrev i posten ovan så är det inga problem. Skulle du åka på någon/några kurser med väldigt Microsoftorienterade tekniker och språk är det inte farligare än att dra in Boot Camp och köra en Windowsinstallation virtuellt. Dessutom brukar lärosäten alltid tillhandahålla labbsalar och ofta nuförtiden även virtuella sådana.

Har pluggat med många som kört såväl olika Linuxdistar som OS/X som Windows hela tiden utan problem. Det är mestadels en smaksak egentligen vad man vill köra.

Så inga som helst problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in