Citat:
Ursprungligen postat av
popeondope
Fy fan det verkar vara en massa c# på UU
Jag hatar microsoft. Finns det kurser där man slipper skiten eller ska jag lära mig skiten i sommar. Jag har inte ens en windowsdator och har inte använt windows sedan XP.
Vare sig C# eller Microsoft är hemskt/hemska. C# är mitt go-to språk i de flesta fall och är riktigt grymt att arbeta med.
MEN, det finns ju olika språk av en anledning så gillar du inte C# och Microsoft överlag så förstår jag det fullt ut.
Dock behöver du inte misströsta, för i programmeringskurser på denna nivå så är "tänket", patterns, kodstandard, tillvägagångsstätt etc. det som är i fokus. Språket mestadels bara verktyget. C# ger även fördelen att det är likt många andra språk i C-familjen.
Är du MAC användare? Finns vissa likheter syntaxmässigt med Objective-C, för att inte tala om att OOP-delen osv är väldigt lik, alltså "tänket" är väldigt likartat.
Detsamma gäller även för många andra språk. Syntaxmässigt sedan om du vill ha något som inte bara är likt, utan väldigt likt och dessutom helt fritt från Microsoft - Java. Syntaxen är på många sätt identisk, sedan finns givetvis många och rätt stora skillnader- men ändå, inga problem.
Även JavaScript påminner en del syntaxmässigt.
Så som sagt, tänk inte för mycket på att du kommer arbeta med C# utan att det är allt utöver det egentligen som är det man är ute efter att lära sig. Vid projekt och liknande brukar man ges stor möjlighet till att själv använda de tekniker man tycker passar, där kan du ju köra på Python eller vad du vill.
Och visstja!
C# i sig är dessutom inte alls egentligen bundet till Microsoft och Windows. Visst, det är att föredra, speciellt mycket tack vare Visual Studio. Men du kan knacka C# även på MAC och Linux, här har du ett tips på en helt okej IDE för detta:
http://monodevelop.com/