Citat:
Ursprungligen postat av
Bruno.K
Det där med att jobba undertiden låter ju som en bra sak! Jag har ju redan jobbat i snart tio år så kan ju lika gärna jobba under tiden och dryga ut studentkassa samtidigt. Men när började du jobba då? I vilket år och vad kunde du och vad började du jobba med? Förstår väl om du inte vill säga exakt men något kan du nog släppa på
Har inte sökt till SU har inte poängen som krävs. När jag gick ut skolan så hade jag alla G och 6-7 VG vilket var ganska bra på den tiden, men nu verkar ju alla snitta VG/MVG i betyg så mina är inte värda så mycket tyvärr. Skriv medel på HP-provet och fick söka in därefter så blir några skolor på "landet" eller vad man ska säga. Är uppvuxen i sthlm och är inte särskilt sugen på att plugga där heller så passa mig perfekt att komma bort lite. Är trött på storstadsmentaliteten och speciellt Sthlms. Men mitt första val har iaf något sort "program" i sista året så att man göra LIA (lärande i arbete) en gång per termin. Så det ger ju väldigt bra erfarenhet och och man skapar ju bra kontakter!
Jag flyttade under mina första 1,5 år på uni till annan ort då jag ej kom in på SU till en början, och där var det inte ens snack om något jobb då det är riktigt svårt att landa jobb i studentstäder. Började söka jobb som en galning under termin 3 och när jag väl fick ett i sthlm var det inge snack om saken längre utan flyttade tillbaka och sen fortsatte på SU (vilket jag kunde göra efter lite research och snack med studievägledarna).
Precis som du säger va det riktigt skönt att flytta ifrån sthlm ett tag, va lite trött på det och jag fick mig en otroligt bra erfarenhet under min tid på den andra orten, men som sagt sen när jag väl fick jobb så kändes det ovärt att slänga så mkt CSN pengar och lån i sjön när jag lika gärna kunde plugga och jobba samtidigt.
Jag kan säga så mycket som att ena mitt jobb är på en ganska så känd designbyrå, mitt andra jobb kan du nog lista ut om du kikar på en tidigare kommentar jag skrivit haha.
Men jag tror absolut på att du har sunda planer, tycker du ska köra stenhårt på det! Och ett väldigt väldigt
väldigt hett tips är att börja småkika på vilka språk du kommer läsa och sätt dig och kör lite med det redan nu. Måste nog vara ett av dem saker jag ångrar mest här i livet hittills, att jag inte börjat programmera tidigare, så kör hårt!