2014-05-29, 21:03
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Tackar ödmjukast för ditt besvär.

Det här vet du säkert redan, men ifall du inte skulle göra det så kan du ju inte längre söka och räkna med att komma in till hösten. Antar att du kollar inför VT/HT15?
Citera
2014-05-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iscch
Massa intressant text

Det där med att jobba undertiden låter ju som en bra sak! Jag har ju redan jobbat i snart tio år så kan ju lika gärna jobba under tiden och dryga ut studentkassa samtidigt. Men när började du jobba då? I vilket år och vad kunde du och vad började du jobba med? Förstår väl om du inte vill säga exakt men något kan du nog släppa på

Har inte sökt till SU har inte poängen som krävs. När jag gick ut skolan så hade jag alla G och 6-7 VG vilket var ganska bra på den tiden, men nu verkar ju alla snitta VG/MVG i betyg så mina är inte värda så mycket tyvärr. Skriv medel på HP-provet och fick söka in därefter så blir några skolor på "landet" eller vad man ska säga. Är uppvuxen i sthlm och är inte särskilt sugen på att plugga där heller så passa mig perfekt att komma bort lite. Är trött på storstadsmentaliteten och speciellt Sthlms. Men mitt första val har iaf något sort "program" i sista året så att man göra LIA (lärande i arbete) en gång per termin. Så det ger ju väldigt bra erfarenhet och och man skapar ju bra kontakter!
Citera
2014-05-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Det där med att jobba undertiden låter ju som en bra sak! Jag har ju redan jobbat i snart tio år så kan ju lika gärna jobba under tiden och dryga ut studentkassa samtidigt. Men när började du jobba då? I vilket år och vad kunde du och vad började du jobba med? Förstår väl om du inte vill säga exakt men något kan du nog släppa på

Har inte sökt till SU har inte poängen som krävs. När jag gick ut skolan så hade jag alla G och 6-7 VG vilket var ganska bra på den tiden, men nu verkar ju alla snitta VG/MVG i betyg så mina är inte värda så mycket tyvärr. Skriv medel på HP-provet och fick söka in därefter så blir några skolor på "landet" eller vad man ska säga. Är uppvuxen i sthlm och är inte särskilt sugen på att plugga där heller så passa mig perfekt att komma bort lite. Är trött på storstadsmentaliteten och speciellt Sthlms. Men mitt första val har iaf något sort "program" i sista året så att man göra LIA (lärande i arbete) en gång per termin. Så det ger ju väldigt bra erfarenhet och och man skapar ju bra kontakter!

Jag flyttade under mina första 1,5 år på uni till annan ort då jag ej kom in på SU till en början, och där var det inte ens snack om något jobb då det är riktigt svårt att landa jobb i studentstäder. Började söka jobb som en galning under termin 3 och när jag väl fick ett i sthlm var det inge snack om saken längre utan flyttade tillbaka och sen fortsatte på SU (vilket jag kunde göra efter lite research och snack med studievägledarna).

Precis som du säger va det riktigt skönt att flytta ifrån sthlm ett tag, va lite trött på det och jag fick mig en otroligt bra erfarenhet under min tid på den andra orten, men som sagt sen när jag väl fick jobb så kändes det ovärt att slänga så mkt CSN pengar och lån i sjön när jag lika gärna kunde plugga och jobba samtidigt.

Jag kan säga så mycket som att ena mitt jobb är på en ganska så känd designbyrå, mitt andra jobb kan du nog lista ut om du kikar på en tidigare kommentar jag skrivit haha.

Men jag tror absolut på att du har sunda planer, tycker du ska köra stenhårt på det! Och ett väldigt väldigt väldigt hett tips är att börja småkika på vilka språk du kommer läsa och sätt dig och kör lite med det redan nu. Måste nog vara ett av dem saker jag ångrar mest här i livet hittills, att jag inte börjat programmera tidigare, så kör hårt!
Senast redigerad av Iscch 2014-05-29 kl. 22:54.
Citera
2014-06-01, 00:33
Medlem
Salames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0nin
Jag känner många som har pluggat systemvetenskap och det är jävligt slappt så ni behöver inte oroa er för att det ska vara för svårt.

Det här är rätt oroande. För ja, det är slappt. Vid en av de större universiteten så kommer knappt folk om föreläsningen börjar klockan åtta och detta är mest påtagligt på en måndag. Jag har fått äran att sitta bakom ett gäng som pratar (skryter) om senaste spyan vid någons fest medan man själv jobbar. Det är klart efter två terminer vem som faktiskt är där för att lära sig och vilka som är kvar för att de vet inte vad annars de skulle göra. Vid programmeringskurser så hoppar folk av som flugor - om inte dessa människor har hittat copy-paste och lär sig hur man ska modifiera koden tillräckligt för att klara sig. Det var rätt många som misslyckades just pga plagiat när jag läste de kurserna och det var någonting lärarna var tvungna att lyfta fingret mot från kursens början. Man fick också förfäras över hur dåligt vissa skriver, vilket var också en sak lärarna var tvungen att lyfta vid första terminen att nivån på skriftliga inlämningarna måste höjas.

Man blir inte alls förvånad när man hör siffror att ca 70% av alla system misslyckas. Och se bara på PUST för att förstå vilka summor det rör sig om. Man blir mörkrädd när man hör folk i termin 4-5 säga att de inte vet vad de pluggar, detta förekommer på olika lärosäten. Det är inte kul att utbildningen stämplas som (lyfts positivt upp som?) att det är flum och lätt - det ska inte vara det!

Heja de som satsar på djupinlärning och de tjejer som inte är där för att de vet att de får lätt med jobb. Heja de som sitter längst fram och missar fester just för att de måste plugga. Jag sätter min tilltro hos er.
Citera
2014-06-01, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iscch
Jag flyttade under mina första 1,5 år på uni till annan ort då jag ej kom in på SU till en början, och där var det inte ens snack om något jobb då det är riktigt svårt att landa jobb i studentstäder. Började söka jobb som en galning under termin 3 och när jag väl fick ett i sthlm var det inge snack om saken längre utan flyttade tillbaka och sen fortsatte på SU (vilket jag kunde göra efter lite research och snack med studievägledarna).

Precis som du säger va det riktigt skönt att flytta ifrån sthlm ett tag, va lite trött på det och jag fick mig en otroligt bra erfarenhet under min tid på den andra orten, men som sagt sen när jag väl fick jobb så kändes det ovärt att slänga så mkt CSN pengar och lån i sjön när jag lika gärna kunde plugga och jobba samtidigt.

Jag kan säga så mycket som att ena mitt jobb är på en ganska så känd designbyrå, mitt andra jobb kan du nog lista ut om du kikar på en tidigare kommentar jag skrivit haha.

Men jag tror absolut på att du har sunda planer, tycker du ska köra stenhårt på det! Och ett väldigt väldigt väldigt hett tips är att börja småkika på vilka språk du kommer läsa och sätt dig och kör lite med det redan nu. Måste nog vara ett av dem saker jag ångrar mest här i livet hittills, att jag inte börjat programmera tidigare, så kör hårt!

Jo håller på och gör lite övingar/uppgifter i Java, har kommit en liten liten liten bit på vägen! Men det är ganska svårt, men kul och intressant!
Citera
2014-06-01, 14:49
Medlem
Vilket programmeringsspråk är det störst fokus på i Uppsala?
Citera
2014-06-02, 12:23
Medlem
utan.att.stannas avatar
Någon här som kommit in på systemvetenskap med folkhögskolebetyg?
Sökte i ordning stockholm, linköping, göteborg..
Citera
2014-06-02, 20:13
Medlem
CEBZs avatar
Jag kommer säkert ligga på gränsen att komma in i Sthlm. Om jag kommer in i Örebro, jag kan efter n¨gra veckor byta till SU? Folk kanske hoppar av etc..?
Citera
2014-06-02, 22:11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Jag kommer säkert ligga på gränsen att komma in i Sthlm. Om jag kommer in i Örebro, jag kan efter n¨gra veckor byta till SU? Folk kanske hoppar av etc..?
Har inte svaret på din fråga men sökte inte ens in till örebro. Risken finns ju trots allt att man blir kvae där utan byte. Hua. Men trots det kanske jag var lite dum, sökte bara Gu, Liu och SU...
Citera
2014-06-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ

Räkna verkligen inte med det då det är så högt söktryck. Kan rekommendera dig annars att läsa hela första A kursen på Örebro och sedan söka de fristående kurserna DSV II,III,IV i den ordningen. Du får ut samma examen som någon som gått programmet. Dessutom är du nästan garanterad att komma in på kurs II då du inte konkurrerar på samma sätt som till kurs I eller programmet.
Citera
2014-06-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Vilket programmeringsspråk är det störst fokus på i Uppsala?

På systemvetarprogrammet i Uppsala är det C# som det är absolut störst fokus på.
Citera
2014-07-01, 12:00
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Hej hej,

Är det någon som vet om UU har intagning till datavetenskap på VT?

Mvh,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in