2020-08-15, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davidlu
Jag menade support, och inte supporttekniker. Och detta som ett jobb som skulle kunna vara aktuellt direkt efter examen, och inte nödvändigtvis som något mål med utbildningen i sig. Jag har alltså ingen vidare tidigare erfarenhet av IT/programmering etc. så tänker att ett jobb som IT-support vore en bra start för vidare karriär inom andra delar av IT-branschen, eller har jag fel? Har också bekanta som jobbar med 2nd/3rd line support och drar in upp emot 40k/mån, vilket inte känns så pjåkigt

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det är rätt svårt att avancera från support till andra jobb, även om den del retarderade rekryterare som skulle förlora i schack mot en uppstoppad fågel hävdar detta för att få fler att söka deras kundtjänstjobb.
Är det inte tvärtom? Att man går från programmerare till support inom samma företag.
2nd/3nd line support gör väl "akuta" rättningar, ofta direkt i produktionsmiljöer. Då vill man väl att programmeraren dels kan programmet men också har en viss programmeringserfarenhet.
Inte någon nyexad med 7.5p intro java som enda programmeringserfarenhet.
För som har konststerats i den här tråden och andra trådar. Visss systemvetenskapliga program har inte så mycket ren programmering.
Citera
2020-08-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Är det inte tvärtom? Att man går från programmerare till support inom samma företag.
2nd/3nd line support gör väl "akuta" rättningar, ofta direkt i produktionsmiljöer. Då vill man väl att programmeraren dels kan programmet men också har en viss programmeringserfarenhet.
Inte någon nyexad med 7.5p intro java som enda programmeringserfarenhet.
För som har konststerats i den här tråden och andra trådar. Visss systemvetenskapliga program har inte så mycket ren programmering.
Precis. Systemvetare är så långt ifrån programmerare du kan komma i princip.
Citera
2020-08-16, 00:11
Medlem
lighten-ups avatar
Nästan alla arbetsgivare inom IT-branschen som söker folk vill ju ha personer som kan programmering inom några av de vanligare kodspråken (Java, C#, C++, Python). Med det i åtanke så kan man ju lika gärna lära sig programmera, bygga upp ett litet portfolio, ta något jobb och skaffa sig erfarenhet, och senare avancera och ta ett jobb hos någon större arbetsgivare som söker erfarna personer.
Citera
2020-08-16, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Nästan alla arbetsgivare inom IT-branschen som söker folk vill ju ha personer som kan programmering inom några av de vanligare kodspråken (Java, C#, C++, Python). Med det i åtanke så kan man ju lika gärna lära sig programmera, bygga upp ett litet portfolio, ta något jobb och skaffa sig erfarenhet, och senare avancera och ta ett jobb hos någon större arbetsgivare som söker erfarna personer.
Du menar strunta i universitet och lära sig programmera på egen hand?
Jag tror att det kan vara en farlig väg. Dels vill mer och mer företag ha anställda som har utbildning.
Men framför allt fler och fler företag använder rekryterare och HR människor som kan noll om programmering. Då vill de ha en examen för att kunna motivera en kandidat.
Citera
2020-08-16, 01:10
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Jag tror att det kan vara en farlig väg. Dels vill mer och mer företag ha anställda som har utbildning.
Men framför allt fler och fler företag använder rekryterare och HR människor som kan noll om programmering. Då vill de ha en examen för att kunna motivera en kandidat.

Kanske, men jag tror ändå att man kan klättra och göra karriär genom att börja på ett mindre företag.

Dessutom så finns det vissa stora företag i USA med IT-relaterade jobb som inte kräver någon examen:
Here are eight flexible companies that don’t require a degree
Citera
2020-08-16, 09:43
Medlem
Citat:

Det finns ju flertalet som fått jobb på endast meriter och ingen utbildning, kolla Youtube tex så finner du flera.

Programmering är ju som ett språk, om du söker jobb som tolk och kommer dit och pratar flytande säg Tyska så tror jag avsaknaden av formellt betyg kvittar.

Likväl för programmering, om du bygger upp ett eget portfolio samt visar på intervjun vad du kan inför rekryterarna (oftast har man några problem som man ska lösa) så tror jag inte det är några problem.
Citera
2020-08-16, 18:02
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Det finns ju flertalet som fått jobb på endast meriter och ingen utbildning, kolla Youtube tex så finner du flera.

Programmering är ju som ett språk, om du söker jobb som tolk och kommer dit och pratar flytande säg Tyska så tror jag avsaknaden av formellt betyg kvittar.

Likväl för programmering, om du bygger upp ett eget portfolio samt visar på intervjun vad du kan inför rekryterarna (oftast har man några problem som man ska lösa) så tror jag inte det är några problem.

Precis, lite så är det ju faktiskt. Det är därför jag är väldigt skeptisk till att vissa personer läser tre-fem år på universitetet och börjar sedan jobba som programmerare, istället för att göra det direkt genom att fullt fokusera på att lära sig programmering.

Som jag skrev tidigare, man måste ju inte direkt börja på t.ex. ett stort företag som Accenture eller Microsoft, utan man kan först arbeta på mindre företag, bygga upp erfarenhet i arbetslivet och avancera uppåt därigenom.
Citera
2020-08-16, 19:27
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Precis, lite så är det ju faktiskt. Det är därför jag är väldigt skeptisk till att vissa personer läser tre-fem år på universitetet och börjar sedan jobba som programmerare, istället för att göra det direkt genom att fullt fokusera på att lära sig programmering.

Som jag skrev tidigare, man måste ju inte direkt börja på t.ex. ett stort företag som Accenture eller Microsoft, utan man kan först arbeta på mindre företag, bygga upp erfarenhet i arbetslivet och avancera uppåt därigenom.
Det kan vara värt att nämna att det första jobbet alltid är svårast att landa. Visst kan det räcka med en portfolio och en bakomliggande(självlärd) kunskap i programmering. Men har du inte det lilla extra så kommer en person med en examen i bakgrunden ta platsen före dig.

Det kan också vara svårt att landa någon annan position än kodapa som självlärd utan kunskaper inom mer avancerad programmering. Såvida du inte har det tidigarenämnda "lilla extra", så klart.
Citera
2021-02-12, 17:36
Medlem
Funderar på att plugga till systemvetare men har inga förkunskaper mer än basic it. Bästa tips på att skaffa sig förkunskaper innan? Programmering/Webbutveckling 1&2 på komvux? Något göra sj?
Citera
2021-02-12, 20:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Funderar på att plugga till systemvetare men har inga förkunskaper mer än basic it. Bästa tips på att skaffa sig förkunskaper innan? Programmering/Webbutveckling 1&2 på komvux? Något göra sj?

Börja koda helt enkelt, finns mängder av tutorials på nätet och vill du bli en bra programmerare får du lägga ner tid antingen nu eller sen. Första kursen täcker sannolikt Java så bara köra igenom en del klipp om detta språk.
Citera
2021-02-13, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Börja koda helt enkelt, finns mängder av tutorials på nätet och vill du bli en bra programmerare får du lägga ner tid antingen nu eller sen. Första kursen täcker sannolikt Java så bara köra igenom en del klipp om detta språk.

Och komvux kurserna är dom något att ha?
Citera
2021-02-13, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Och komvux kurserna är dom något att ha?
Visst kan komvuxkurserna vara bra men det är inte ett krav.
Som skrevs i inlägget före mig så finns det massa kurser på nätet.
Vill du ha någon som håller koll på dig sök en sommarkurs i programmering på universitet eller högskolan.
Ett annat tips. Sök en sommarkurs i matematik också. Om du inte fortfarande läser på gymnasiet teknisktprogram. Då har du säkert redan det matematiska tänket igång i hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in