2007-05-23, 02:17
Medlem
Systemvetare kan snacka mycket, men kan inget mer.
De kan snacka mycket men kan inte ett piss när det kommer till handling.
Systemvetare är finare ord för datakunnig vilken en gymnasiestudent som helst é.
Citera
2007-05-23, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Jag skulle säga det motsatta! Allt handlar om personen. Jag skulle inte anställa t ex en datavetare med enorm teknisk kompetens om denne saknade förmåga att använda den på rätt sätt. Systemvetare är normalt mer sociala och har ofta bättre förståelse för organisationen, något som är viktigt om man är ute efter det större pengarna. Huruvida en systemvetare sedan kan göra specar är helt beroende på vilken nivå vi pratar om. Är det inbyggda system kan det vara knepigt men handlar det om webbprojekt, applikationsutveckling, databaser och liknande är min erfarenhet att de brukar klara det galant...

Marknaden är god, inget snack! Som nybakad är det alltid bökigt oavsett bransch.
Skitsnack, beror dock på vad för utbildning men de som utbildar sig till Systemvetare kan oftast inget mer än det som står i boken.
Är det ingenjörer som talar som har gjort applikationer, jobbar med databaser och kan koda då är det en annan sak.
Citera
2007-05-23, 02:42
Bannlyst
den ser mycket dålig ut de är bara och gå tebax till plugget.
Citera
2007-05-23, 03:13
Medlem
Ser bra ut enligt den här artikeln:

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article230965.ece
Citera
2007-05-23, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av silenzio
Ser bra ut enligt den här artikeln:

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article230965.ece

dom ljuger men säg inte det till någon
Citera
2007-05-23, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
Skitsnack, beror dock på vad för utbildning men de som utbildar sig till Systemvetare kan oftast inget mer än det som står i boken.
Är det ingenjörer som talar som har gjort applikationer, jobbar med databaser och kan koda då är det en annan sak.

Haha... snacka om att generalisera! Du menar att så fort man är ingenjör vet man massor som inte står i boken?
Citera
2007-05-23, 09:36
Medlem
Citat:
Haha... snacka om att generalisera! Du menar att så fort man är ingenjör vet man massor som inte står i boken?

Generellt? Ja.

De som suttit på kammaren och meckat med datorer blir ingenjörer. Inte systemvetare.

Alla personer jag jobbat med som t.ex. var med i C64 svängen har varit utmärkta ingenjörer. Nu börjar dessa iofs passera 30 och bli befodrade iväg från tekniken vilket är synd.
Citera
2007-05-23, 09:44
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korven90
dom ljuger men säg inte det till någon

Hahahahaha, jag trodde ni bittra systemvetare som aldrig fick jobb i början 2000-talet hade gått vidare?

Nu är det dock perfekt att ta en examen i systemvetenskap och börja jobba!
Citera
2007-05-23, 09:46
Medlem
De som suttit på kammaren och meckat med datorer blir ingenjörer. Inte systemvetare.

Vad har det med saken att göra? En systemvetare "meckar" i normala fall inte med datorer. Är så trött på alla som tycker att ingenjörer är det bästa som finns, vakna upp man pluggar till olika saker och blir på olika saker.
Citera
2007-05-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerWi

Vad har det med saken att göra? En systemvetare "meckar" i normala fall inte med datorer. Är så trött på alla som tycker att ingenjörer är det bästa som finns, vakna upp man pluggar till olika saker och blir på olika saker.

Tycker absolut inte att ingenjörer är det bästa som finns.

Däremot så, vis av erfaranhet, bemannar jag hellre med ingenjörer som gillar att jobba med systemering än med systemvetare. Tyvärr.

Kan inte påminna mig om att jag jobbat med en systemvetare som gillat sitt jobb och tyckt att sin utbilding varit relevant när de lämnat akademin och kommit ut i industrin. Inte systemvetarnas fel men det är tyvärr deras problem.
Citera
2007-05-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Tycker absolut inte att ingenjörer är det bästa som finns.

Men de jävligt bra om du får säga det själv, eller hur...?

Jag tror du förstorar upp skillnaden mellan utbildningarna! Ta två "nyexade" studenter från vardera utbildning med samma intresse. Personligen är jag rätt säker på att du kommer märka differensen i utbildning.

Faktum är att jag arbetat med en jäkla massa kompetent folk som ofta varit systemvetare. Däremot har jag inte träffat en enda intressant ingenjör eller datavetare. De kan till och med vara lite dryga ibland och hävda sin utbildning... det säger väl något om personligheterna!?
Citera
2007-05-24, 09:19
Medlem
Citat:
Men de jävligt bra om du får säga det själv, eller hur...?

Jag tror du förstorar upp skillnaden mellan utbildningarna! Ta två "nyexade" studenter från vardera utbildning med samma intresse. Personligen är jag rätt säker på att du kommer märka differensen i utbildning.

Faktum är att jag arbetat med en jäkla massa kompetent folk som ofta varit systemvetare. Däremot har jag inte träffat en enda intressant ingenjör eller datavetare. De kan till och med vara lite dryga ibland och hävda sin utbildning... det säger väl något om personligheterna!?

Jag har goda erfarenheter av främst högskoleingenjörer samt personer utan akademisk utbildning som tagit sig fram ändå.

Vi är helt överens om att jag kommer märka differensen i utbildning mellan nyutexaminerade systemvetare och ingenjörer.

Personligen så uppskattar jag människor som hävdar sin utbildning, tror på sig själv och sin förmåga samt sist men inte minst vågar ta på sig uppgifer som ligger utanför sin tidigare erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in