2014-12-23, 08:33
Medlem
guderis avatar
Att ta sin examen mellan 30 och 40 är nog egentligen det ultimata, såvida du har haft arbete tidigare. Man är egentligen som mest attraktiv för arbetsmarknaden någonstans mellan 30 och 45 och att då komma ut med både tidigare arbetslivserfarenhet och en purfärsk högskoleexamen ser väldigt bra ut i många arbetsgivares ögon.
Det är dessutom både roligare och enklare att studera när man är äldre(tycker jag i alla fall) då jag provat båda.
Citera
2014-12-23, 12:17
Medlem
kantoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Att ta sin examen mellan 30 och 40 är nog egentligen det ultimata, såvida du har haft arbete tidigare. Man är egentligen som mest attraktiv för arbetsmarknaden någonstans mellan 30 och 45 och att då komma ut med både tidigare arbetslivserfarenhet och en purfärsk högskoleexamen ser väldigt bra ut i många arbetsgivares ögon.
Det är dessutom både roligare och enklare att studera när man är äldre(tycker jag i alla fall) då jag provat båda.

Den som tog sin examen innan 25 kommer vara mycket högre upp både karriär och lönemässigt vid 40 års ålder än den som tog examen vid 35.
Citera
2014-12-23, 12:51
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Den som tog sin examen innan 25 kommer vara mycket högre upp både karriär och lönemässigt vid 40 års ålder än den som tog examen vid 35.

Det beror ju helt och hållet på vad man pysslade med innan man började studera, det är inte osannolikt att du haft någon form av högre ansvarsområde innan du fyllt 30.

Arbetslivet är inte bara en rak karriärstege som enbart beror på vilken examen du tagit ut.
Senast redigerad av guderi 2014-12-23 kl. 12:53.
Citera
2014-12-28, 22:41
Avslutad
Vilka arbetstitlar satsar ni i tråden på när ni tagit er examen från programmet?
Citera
2014-12-28, 23:48
Medlem
Alegis avatar
Jag själv är inte så intresserad av att plocka en lön på 50 000 kr som jag kanske skulle ha chansen till om jag varit 18-20 och sökt in på programmet. Nu är jag 28 år och det enda som intresserar mig är att få ett jobb inom ett område som intresserar mig, där tryggheten är prio, det vill säga fast anställning gärna.

Sedan jobbar jag gärna för 25 000 kr resten av livet, för pengar är för mig sekundärt.
Citera
2014-12-29, 01:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Jag själv är inte så intresserad av att plocka en lön på 50 000 kr som jag kanske skulle ha chansen till om jag varit 18-20 och sökt in på programmet. Nu är jag 28 år och det enda som intresserar mig är att få ett jobb inom ett område som intresserar mig, där tryggheten är prio, det vill säga fast anställning gärna.

Sedan jobbar jag gärna för 25 000 kr resten av livet, för pengar är för mig sekundärt.
Ungefär samma ålder och har även jag kommit in i samma tankebanor.., intresse>lön. Dock känns väl runt 25 som en smärtgräns.
Citera
2014-12-29, 11:13
Medlem
Alegis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ungefär samma ålder och har även jag kommit in i samma tankebanor.., intresse>lön. Dock känns väl runt 25 som en smärtgräns.

Jag har endast haft en lön hela mitt liv och den har legat på 11 700 kr :- efter skatt (jobbat 50%), så 25 000 :- efter skatt skulle för mig kännas som ett lyft, om det innebar heltid.
Citera
2014-12-29, 11:46
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Jag har endast haft en lön hela mitt liv och den har legat på 11 700 kr :- efter skatt (jobbat 50%), så 25 000 :- efter skatt skulle för mig kännas som ett lyft, om det innebar heltid.
25000 efter skatt är ingen dålig lön så det gör du rätt i.

Det är antaget att det talas brutto när man pratar löner annars.
Citera
2014-12-29, 12:34
Medlem
Alegis avatar
Citat:
25000 efter skatt är ingen dålig lön så det gör du rätt i.

Det är antaget att det talas brutto när man pratar löner annars.

Jo jag vet, men i mitt fall har lönen hela tiden varit rörlig men i normala fall legat på just den summan jag skrev, så jag tog netto istället. Men ja! trygghet och heltid för mig är målet med utbildningen, sedan kommer lönen, och detta pga min ålder, fel eller rätt? Känns rätt.
Citera
2014-12-29, 13:43
Medlem
Citat:

Sitter man med 25000 brutto i lön som systemutvecklare ska man ha en väldans otur skulle jag anse, så länge man inte är helt ny.
25000 efter skatt låter snarare mer realistiskt om man jobbat 4-6 år.

Så oavsett om man väljer det som intresse eller inte ska man inte förvänta sig låga löner.

Citat:
Ursprungligen postat av kantoo

Så är det ju förstås alltid, fast varför är så många så stressade över tid och att man snabbt ska upp? Man kommer ju få jobba tills man är pensionär ändå, så det är ju bara att köra på och göra det bästa av det.

Det är rätt subjektivt vad folk skulle anse som mest värt. 2-4 år av ledighet och prova på saker efter gymnasiet eller några årsinkomster extra på bankboken och ett försprång i löneutvecklingen.
Citera
2014-12-29, 14:29
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denargasnubben
Sitter man med 25000 brutto i lön som systemutvecklare ska man ha en väldans otur skulle jag anse, så länge man inte är helt ny.
25000 efter skatt låter snarare mer realistiskt om man jobbat 4-6 år.
Jag vet att jag är otydlig, men jag pratade generellt om byta spår här i livet med intresse som största faktor, och inte lön. Och till det man väljer vil man trots allt ha minst 25 brutto..
Citera
2014-12-29, 15:50
Medlem
Alegis avatar
Någon som studerar detta program på SU pch som sitter på SU's litteraturlista för terminerna? Skulle vilja läsa böckerna och få en inblick/ett försprång.

PM'a gärna om det är så att man inte öppet får skriva listan.

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in