2013-04-12, 10:25
Medlem
Legolasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
OK, går du programmet? För jag har lite mer frågor som inte riktigt rör själva utbildningen.
Bl.a. är det mest personer direkt från gymnasiet, eller är det fullt med folk som har väntat en 3-4 år? Och en annan, hur är de som går programmet? Frågan är dålig men jag hoppas att du förstår hur jag menar..

Och ja, jag vet att man knappast bör välja en utbildning efter sådana ytliga saker, men det är alltid trevligt att veta ungefär vad man har att se framemot då jag är ganska säker på att mitt val landar på Systemvetenskap i Uppsala som 1:a.
Nu umgås jag inte med alla på programmet, men man kan nog säga att alla grupper finns repressenterade. Allt från ~30-åringar som vill komma vidare i karriären till personer födda 94. Hur folk är går inte riktigt att ge ett rakt svar på heller. Vissa kollar CL på kvällarna, andra lirar DotA. Mellan tummen och pekfingret är väl fördelningen killar/tjejer typ 80/20.
Citera
2013-04-14, 01:54
Medlem
HAND5s avatar
För de som är intresserad av UU's Systemvetenskap vill jag påpeka att alla kommentarer om programmet som är skriva innan HT11 inte är lika relevanta längre då det har förändrats något enormt.

Nu till HT13 ser även den första terminen annorlunda ut med en kurs 15 hp och två 7,5or , istället för 4 st 7,5or.
Citera
2013-04-14, 14:26
Medlem
OrangePicks avatar
Ja nu kommer paniken springandes.. Har bestämt mig för att Systemvetare är vad jag vill bli, men har ännu inte hunnit avgöra om jag ska läsa i Lund eller Uppsala, båda två är långt från hemmet då jag bor långt upp i Norrland, men det är inte speciellt viktigt för mig.. Är det någon större skillnad på utbildningarna? Lyckas inte riktigt bilda mig någon uppfattning utifrån deras egna beskrivningar av utbildningarna, mer än att Lund tidigare fått ganska mycket kritik, och att Uppsala tycks målas upp som väldigt bra, känns dock som att Lund är en trevligare stad.

Vad fan ska jag välja
Citera
2013-04-14, 16:13
Medlem
Biggless avatar
Citat:
Ja nu kommer paniken springandes.. Har bestämt mig för att Systemvetare är vad jag vill bli, men har ännu inte hunnit avgöra om jag ska läsa i Lund eller Uppsala, båda två är långt från hemmet då jag bor långt upp i Norrland, men det är inte speciellt viktigt för mig.. Är det någon större skillnad på utbildningarna? Lyckas inte riktigt bilda mig någon uppfattning utifrån deras egna beskrivningar av utbildningarna, mer än att Lund tidigare fått ganska mycket kritik, och att Uppsala tycks målas upp som väldigt bra, känns dock som att Lund är en trevligare stad.

Vad fan ska jag välja

Jag läser på DSV men allt jag har hört om uppsala och hur staden är när man är på besök så är den riktigt bra. Visst Lund är väl den typiska studentstaden men Uppsala är inte långt efter.
Citera
2013-04-14, 18:51
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggles
Jag läser på DSV men allt jag har hört om uppsala och hur staden är när man är på besök så är den riktigt bra. Visst Lund är väl den typiska studentstaden men Uppsala är inte långt efter.

Jo, jag Uppsala skulle helt klart tillfredställa mina studentlivs behov, men av någon anledning känner jag mig mer dragen till Lund, tror mest det är på grund utav storleken på själva staden(ytan då alltså) Lund känns så mycket mer kompakt. Samtidigt är Lund otroligt långt bort från mitt hem och utbildningen har tidigare fått kritik, är det någon som pluggar i sysvet i Lund nu som kan ge mig en kort uppföljning om hur det ser ut i nuläget?
Citera
2013-04-14, 19:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jo, jag Uppsala skulle helt klart tillfredställa mina studentlivs behov, men av någon anledning känner jag mig mer dragen till Lund, tror mest det är på grund utav storleken på själva staden(ytan då alltså) Lund känns så mycket mer kompakt. Samtidigt är Lund otroligt långt bort från mitt hem och utbildningen har tidigare fått kritik, är det någon som pluggar i sysvet i Lund nu som kan ge mig en kort uppföljning om hur det ser ut i nuläget?

Jag pluggar inte, men kan uppdatera ändå: Systemvetarna läser på EHL (Ekononomihögskolan) och utbildningen har, mycket riktigt fått kritik för mer än tio år sedan. Utbildningen har renoverats två gånger sedan deess, och i den senaste utvärderingen av HSV fick Lund toppbetyget för Masterutbildningen och var en hårsmån från "bäst i test" på grundutbildningen (kandidaten). De som "vann" där var Halmstad, vilket kan uppfattas som överraskande, men Lund har alltså den "bästa" utbildningen totalt sett.

Vd gäller valet av systemvetarutbildning är Lund ett gott val (men det är säkert OK i Uppsala också), gillar man sedan staden och närheten till Köpendanmark och ett roligt studentliv, så kör hårt. Det är också Karneval i Lund nästa år, vilket brukar vara något som Lundastudenter värderar högt.

Kandidat: http://kvalitet.hsv.se/resultatsok.4.25ae7641136bb9ef9e38000719.html?stru ts.portlet.action=/kvalitet/yttrande&sv.url=12.6da1ffd913828526dc880000&oid=19 473&yttrandeLarosate=Lunds%20universitet&yttrandeU tbildning=Informationssystem&yttrandeExamenstyp=Ka ndidat&yttrandeBetyg=H%C3%B6g%20kvalitet&yttrandeU tvardering=Informatik&yttrandeUtvarderingsomgang=2 012

Magister: http://kvalitet.hsv.se/resultatsok.4.25ae7641136bb9ef9e38000719.html?stru ts.portlet.action=/kvalitet/yttrande&sv.url=12.6da1ffd913828526dc880000&oid=19 491&yttrandeLarosate=Lunds%20universitet&yttrandeU tbildning=Informationssystem&yttrandeExamenstyp=Ma gister&yttrandeBetyg=Mycket%20h%C3%B6g%20kvalitet& yttrandeUtvardering=Informatik&yttrandeUtvardering somgang=2012
Citera
2013-04-14, 20:39
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag pluggar inte, men kan uppdatera ändå: Systemvetarna läser på EHL (Ekononomihögskolan) och utbildningen har, mycket riktigt fått kritik för mer än tio år sedan. Utbildningen har renoverats två gånger sedan deess, och i den senaste utvärderingen av HSV fick Lund toppbetyget för Masterutbildningen och var en hårsmån från "bäst i test" på grundutbildningen (kandidaten). De som "vann" där var Halmstad, vilket kan uppfattas som överraskande, men Lund har alltså den "bästa" utbildningen totalt sett.

Vd gäller valet av systemvetarutbildning är Lund ett gott val (men det är säkert OK i Uppsala också), gillar man sedan staden och närheten till Köpendanmark och ett roligt studentliv, så kör hårt. Det är också Karneval i Lund nästa år, vilket brukar vara något som Lundastudenter värderar högt.

Kandidat: http://kvalitet.hsv.se/resultatsok.4.25ae7641136bb9ef9e38000719.html?stru ts.portlet.action=/kvalitet/yttrande&sv.url=12.6da1ffd913828526dc880000&oid=19 473&yttrandeLarosate=Lunds%20universitet&yttrandeU tbildning=Informationssystem&yttrandeExamenstyp=Ka ndidat&yttrandeBetyg=H%C3%B6g%20kvalitet&yttrandeU tvardering=Informatik&yttrandeUtvarderingsomgang=2 012

Magister: http://kvalitet.hsv.se/resultatsok.4.25ae7641136bb9ef9e38000719.html?stru ts.portlet.action=/kvalitet/yttrande&sv.url=12.6da1ffd913828526dc880000&oid=19 491&yttrandeLarosate=Lunds%20universitet&yttrandeU tbildning=Informationssystem&yttrandeExamenstyp=Ma gister&yttrandeBetyg=Mycket%20h%C3%B6g%20kvalitet& yttrandeUtvardering=Informatik&yttrandeUtvardering somgang=2012

Hade faktiskt sett utvärderingen för mastern, men inte för kandidaten! TACK! Det blir nog att söka till Lund trots allt, får bara hoppas att allt går vägen med bostad, skulle vara något jobbigt att pendla över 130 mil. har aldrig varit i varken Uppsala eller Lund, men tycker att de utifrån bilder båda ser ut att vara otroligt vackra.

Men skulle fortfarande uppskatta om någon som pluggar på programmet i Lund har något att säga!
Citera
2013-04-20, 14:51
Medlem
Vilka har sökt till:

Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem - Lunds Universitet

eller

Systemutvecklare, Malmö Högskola
Citera
2013-04-21, 13:55
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btmach
Vilka har sökt till:

Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem - Lunds Universitet

eller

Systemutvecklare, Malmö Högskola

Som du kan läsa i några inlägg ovanför så sökte jag till Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem - Lunds Universitet Förhoppningsvis ses vi till hösten?
Citera
2013-04-21, 16:46
Medlem
Citat:
Som du kan läsa i några inlägg ovanför så sökte jag till Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem - Lunds Universitet Förhoppningsvis ses vi till hösten?

Det är inte omöjligt Vad ligger ditt snitt på? Mitt kommer förmodligen bli (har inte gått ut gymnasiet än) 17,4
Citera
2013-04-21, 17:44
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btmach
Det är inte omöjligt Vad ligger ditt snitt på? Mitt kommer förmodligen bli (har inte gått ut gymnasiet än) 17,4

Snittet vet jag inte, men har ett hp på 1.4 så troligtvis det jag tar mig in på
Citera
2013-04-21, 18:46
Medlem
Blivande systemvetare!
Även om systemvetare och civilingenjörer är "samma" här i Sverige, så är det fortfarande en extrem fördel att ha pluggat till civilingenjör när det kommer till arbetsmöjligheter och lön om du vill jobba utomlands.

Jag har även själv pluggat systemvetenskap, dock hoppat av och tänker börja på KTH nu till höst. Någon som har frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in