2007-01-18, 18:00
Medlem
Tror det kommer finnas gott om jobb för dig i framtiden om du väljer att studera systemvetenskap. Allt tyder på det iaf.

Mvh:
Thomas
Citera
2007-01-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Tror det kommer finnas gott om jobb för dig i framtiden om du väljer att studera systemvetenskap. Allt tyder på det iaf.

Mvh:
Thomas

Vad baserar du det på? Jag har läst och hört precis tvärtom.
Citera
2007-01-23, 14:11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typedef
Varför inte satsa på en "riktig" utbildning istället? Datavetenskap eller någon ingenjörsutbildning känns mer lovande.

Ingen större skillnad i klassningen av dessa utbildningar ute hos IT-arbetsgivarna. Civ ing smäller aningen högre, men det är sällan utslagsgivande. Vissa elit-företag anställer dock enbart Civ ing och Civ ek, som en policy/image-pryl, men det är en relativt liten sektor.

Systemvetenskap är standardutbildningen för IT-konsulter idag. Plugga helst på ett större lärosäte, i och med att många suspekta regionala högskolor har "systemvetar"-utbildningar med skiftande kvalité. Har stött på konsulter från sådana högskolor med stora luckor i sina kunskaper, och en rätt slapp attityd.

Jag gissar att arbetsmarknaden kommer att se bra ut framigenom, men man måste vara beredd på dippar på 2-3 år då intresset svalnar avsevärt.

- F.G
Citera
2007-01-23, 14:14
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerWi
Vad baserar du det på? Jag har läst och hört precis tvärtom.
Bland annat:
http://www.idg.se/2.1085/1.77009
Citera
2007-01-23, 14:25
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Systemvetenskap är standardutbildningen för IT-konsulter idag. Plugga helst på ett större lärosäte, i och med att många suspekta regionala högskolor har "systemvetar"-utbildningar med skiftande kvalité. Har stött på konsulter från sådana högskolor med stora luckor i sina kunskaper, och en rätt slapp attityd.

- F.G
Relevant rapport att studera : http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800095675/0410R.pdf

Utvärderingsavdelningen beslut ang ovanstående rapport.
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800095546/643-3771-02.pdf
Citera
2007-01-23, 16:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Relevant rapport att studera : http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800095675/0410R.pdf

Utvärderingsavdelningen beslut ang ovanstående rapport.
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800095546/643-3771-02.pdf

Mycket intressant, hoppas personalchefer m fl i branschen har läst detta. Att systemvetar-utbildning ges på alldeles för många högskolor är utan tvekan sant. För lätt att komma in, dåligt med lärare, och diverse kompromisser leder till halvdana studenter. Tyvärr verkar beslutet som togs ha varit alldeles för liberalt.

Jag har stött på systemvetare från bl a Mälardalen (Västerås/Eskilstuna) och Mitthögskolan i Östersund, som inte haft särskilt skarp profil, om man säger så. Vissa av dem hade inte läst databas-teori alls (dvs normalisering, Boyce-Codd osv), vilket lät närmast obegripligt för mig. I flera fall handlade det också om att de inte kommit in på några andra orter.

Sedan finns det förstås andra pjäser som pluggat på dessa högskolor och är lika skarpa som vilken civ-ing från KTH som helst.

- F.G
Citera
2007-01-23, 17:15
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mycket intressant, hoppas personalchefer m fl i branschen har läst detta. Att systemvetar-utbildning ges på alldeles för många högskolor är utan tvekan sant. För lätt att komma in, dåligt med lärare, och diverse kompromisser leder till halvdana studenter. Tyvärr verkar beslutet som togs ha varit alldeles för liberalt.

Jag har stött på systemvetare från bl a Mälardalen (Västerås/Eskilstuna) och Mitthögskolan i Östersund, som inte haft särskilt skarp profil, om man säger så. Vissa av dem hade inte läst databas-teori alls (dvs normalisering, Boyce-Codd osv), vilket lät närmast obegripligt för mig. I flera fall handlade det också om att de inte kommit in på några andra orter.

Sedan finns det förstås andra pjäser som pluggat på dessa högskolor och är lika skarpa som vilken civ-ing från KTH som helst.

- F.G
Utredningen är dock gjord för ett tag sedan men det är den senaste heltäckande utredningen.

I takt med att studentantalet har sjunkit så har det dragits in på en del utbildingsplatser och i vissa fall ämne. Mälardalen som du refererar till har t ex nyligen beslutat att avveckla informatiken helt och hållet...
Citera
2007-01-23, 17:57
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Mälardalen som du refererar till har t ex nyligen beslutat att avveckla informatiken helt och hållet...

Låter som en god idé.

- F.G
Citera
2007-01-23, 19:46
Medlem
Citat:
Bland annat:
http://www.idg.se/2.1085/1.77009

hehe jag trodde du skrev precis tväremot än vad du skrev, sorry var den artikeln jag också hade läst.
Citera
2007-05-22, 13:29
Medlem
Hur ser arbetsmarknaden ut för systemvetare?

Som rubriken lyder hur ser arbetsmarknaden ut för systemvetare idag och är det ett framtidssäkert yrke?. Har en kompis som studerar till det och han säger att yrket har bra framtidsutsiker, är det någon sanning i det han påstår?.
Citera
2007-05-22, 14:21
Medlem
Min erfarenhet är att systemvetare vet för lite om system. De har för låg teknisk kompetens för att utföra de funktioner de vill ha i projekt t.ex. modellering och specning.

Jag skulle inte rekrytera en systemvetare om denne inte hade tekniska referenser utanför akademisk utbildning.
Citera
2007-05-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Min erfarenhet är att systemvetare vet för lite om system. De har för låg teknisk kompetens för att utföra de funktioner de vill ha i projekt t.ex. modellering och specning.

Jag skulle inte rekrytera en systemvetare om denne inte hade tekniska referenser utanför akademisk utbildning.

Jag skulle säga det motsatta! Allt handlar om personen. Jag skulle inte anställa t ex en datavetare med enorm teknisk kompetens om denne saknade förmåga att använda den på rätt sätt. Systemvetare är normalt mer sociala och har ofta bättre förståelse för organisationen, något som är viktigt om man är ute efter det större pengarna. Huruvida en systemvetare sedan kan göra specar är helt beroende på vilken nivå vi pratar om. Är det inbyggda system kan det vara knepigt men handlar det om webbprojekt, applikationsutveckling, databaser och liknande är min erfarenhet att de brukar klara det galant...

Marknaden är god, inget snack! Som nybakad är det alltid bökigt oavsett bransch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in