2004-09-12, 22:32
Medlem
Sick_Boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Jag vet vad många systemvetare gör nu för tiden iaf, dom sitter hemma och är arbetslösa

Så sant. Är själv systemvetare och har inte sett tillstymmelse till ett jobb på ett år, samma sak för 90% av mina klasskamrater. Så läs nåt annat om du vill ha ett arbete...
Citera
2004-09-15, 07:21
Medlem
Antevantes avatar
Min käring blev klar med sin systemvetarutbildning för nåt år sedan. Det var en artikel i Sydsvenskan om hennes studiekamrater. Det var tydligen bara 1 st som jobbade med det de blivit utbildade till. Hårda bud i Mellerud
Citera
2004-09-23, 11:10
Medlem
Känner nog inte en enda systemvetare som har fått jobb. En av mina kompisar tog examen för två år sedan, han har stått och flippat hamburgare sedan dess.
Citera
2004-09-23, 12:13
Medlem
Jag jobbar och har jobbat ihop med en massa systemvetare och jag kan ärligt säga att ingen av dem någonsin har funkat som arkitekt som lämnat över till implementerare (programmerare). De jobbar som programmerare hela bunten för arkitektrollen uppbärs av folk med mer kvalificerad utbildning. (civilingenjörer, datologer...)

Men det är på mina arbetsplatser, som sagt. Kanske annorlunda på andra ställen.
Citera
2004-09-24, 20:22
Medlem
Megons avatar
Det finns ett uttrycka som dyker upp i mitt huvud när jag hör ordet systemvetare - gå direkt till socialen utan att passera gå
Citera
2004-09-26, 01:30
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Jag jobbar och har jobbat ihop med en massa systemvetare och jag kan ärligt säga att ingen av dem någonsin har funkat som arkitekt som lämnat över till implementerare (programmerare). De jobbar som programmerare hela bunten för arkitektrollen uppbärs av folk med mer kvalificerad utbildning. (civilingenjörer, datologer...)

Men det är på mina arbetsplatser, som sagt. Kanske annorlunda på andra ställen.

Jag är kanske lite partisk (är själv civ.ing), men jag tror att den djupare tekniska förståelse och problemlösningstänkande som man får som typ civ.ing är värd väldigt mycket.
Citera
2007-01-18, 11:43
Medlem
Systemvetenskap, arbetsmarknaden?

Har i princip bestämmt mig för att plugga systemvetenskap till hösten.
Sökte runt lite här på flashback och hittade en deppresiv tråd från 2004 där det gick att läsa om hur en person i klassen fick ett it-relaterat jobb, resten jobbade på mcdonalds osv.
Har fått för mig att arbetsmarknaden ser mycket bättre ut idag och kommer se ännu bättre ut när jag tar en examen? Finns det några belägg för det?
Största rädslan är ju att man ska sitta och plugga i 4 år för att sen jobba med telefonsupport :P

Tänkte också höra om det finns någon som har synpunkter på kvaliten hos olika universitet/högskolor. Funderar mest på uppsala eftersom jag är en sucker för studentliv och ratar kth just därför som jag annars har fått för mig har en väldigt bra utbildning.
Citera
2007-01-18, 12:26
Medlem
Jag är övertygad om att det kommer se ljust ut. Jag pluggade själv sysvet med examen 2001, dvs jag gick ut precis när IT-boomen var över och det drällde av folk på arbetsmarknaden. Nu hade jag tur att få ett jobb i alla fall, och här kommer vi skrika efter kompetens om ett par år.
Det finns fortfarande en rädsla hos flera att utbilda sig inom IT, och det har man ju oms individ nytta av. Lönerna har ökat radikalt i och med att tillgången på kompetent personal minskat.
Det som är synd bara är att kvaliteten på utbildningen har försämrats. För något år sedan var det i stort sett öppen intagning på programmet och därmed sjönk lägstanivån på de studenter som examineras.
Jag kan dock rekommendera dig att plugga på någon av de 3 stora universiteten när det gäller sysvet, dvs. Lund, Uppsala och Linköping. De har fortfarande sin kvalitetsstämpel kvar.
Citera
2007-01-18, 12:28
Bannlyst
Varför inte satsa på en "riktig" utbildning istället? Datavetenskap eller någon ingenjörsutbildning känns mer lovande.
Citera
2007-01-18, 12:33
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe32
Har i princip bestämmt mig för att plugga systemvetenskap till hösten.
Sökte runt lite här på flashback och hittade en deppresiv tråd från 2004 där det gick att läsa om hur en person i klassen fick ett it-relaterat jobb, resten jobbade på mcdonalds osv.
Har fått för mig att arbetsmarknaden ser mycket bättre ut idag och kommer se ännu bättre ut när jag tar en examen? Finns det några belägg för det?
Största rädslan är ju att man ska sitta och plugga i 4 år för att sen jobba med telefonsupport :P

Tänkte också höra om det finns någon som har synpunkter på kvaliten hos olika universitet/högskolor. Funderar mest på uppsala eftersom jag är en sucker för studentliv och ratar kth just därför som jag annars har fått för mig har en väldigt bra utbildning.

Personligen tycker jag inte att man skall kolla på om det finns jobb nu när man söker en utbildning då läget oftast är helt annorlunda när man går ut. När det kommer till vilket uni du skall välja så tycker jag att du skall se över vad för inriktningar dom erbjuds, vilka exeminationsrättigheter som finns och om det finns något aktivt samarbete med näringslivet.

Studentlivet är mycket bra i både Linköping och Lund och som du sa Uppsala. Bara att välja och vraka. Lycka till med ditt val.
Citera
2007-01-18, 12:36
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typedef
Varför inte satsa på en "riktig" utbildning istället? Datavetenskap eller någon ingenjörsutbildning känns mer lovande.

Eftersom utbildningarna inte inriktar sig på samma saker så tycker jag att ditt resonemang är inte mer än lovligt dumt. Systemvetare är en välkänd arbetstitel som många företag är väl medvetna vad det innebär till skillnad mot alla olika ingenjörsutbildningar det finns idag.
Citera
2007-01-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typedef

Ingenjör känns som en riktigt intetsägande titel numera. Sysvet känns för mig som en modernare utbildning som är anpassad efter arbetslivet.
Ingenjören nu förtiden hamnar ofta på dessa traditionella företag som Ericsson och Volvo mm som har en sådan företagskultur. Mindre företag, som jag personligen uppfattar som roligare att jobba på, brukar ofta skriva dataingenjör/systemvetare eller motsvarande utbildning i sina annonser.
Vill man bli programmerare, utan att behöva plöja igenom ingenjörsmatten, tycker jag sysvet är utmärkt. Jag tror stenhårt på att bara man håller i gång och via egenstudier lär sig mer om det man vill jobba med, t.ex. C# eller C++ eller vad det nu kan vara har man alla möjligheter. Det var så jag fick jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in