2012-11-26, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impro
Ja precis du får jobb med ingångslön på 35k direkt efter examen, du kan vara hur jävla värdelös eller bra som helst det spelar ingen roll, lika för alla.

En masterexamen (avancerad nivå) i Data - och systemvetenskap från Uppsala ger ungefär 28-35k i lön.
Citera
2012-11-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
En masterexamen (avancerad nivå) i Data - och systemvetenskap från Uppsala ger ungefär 28-35k i lön.

Nej. Det är statistik som visar den lönen. Det säger inget om vad du kommer få för lön.
Eller du tror att du kan gå till Mcdonalds och säga "jag har dataexamen i uppsala!!! ska ha 35k!!"?
Det är helt och hållet jobbet du får som avgör din lön. Inte vart du tagit din examen.
Citera
2012-11-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiw
Nej. Det är statistik som visar den lönen. Det säger inget om vad du kommer få för lön.
Eller du tror att du kan gå till Mcdonalds och säga "jag har dataexamen i uppsala!!! ska ha 35k!!"?
Det är helt och hållet jobbet du får som avgör din lön. Inte vart du tagit din examen.
Förolämpa inte dig själv nu. Självklart är det jobbet som avgör vilken lön du kommer att få. Vad annars ska jag basera på det på om inte statistik?
Citera
2012-12-04, 20:42
Medlem
Timpsiiis avatar
Hur tror ni en framtida arbetsgivare i Sverige skulle se på det om man har pluggat Data-/Systemvetenskap (Computer Science) i USA? Inte på en Ivy League skola, utan överhuvudtaget.

Tror ni att det är lättare att få jobb i Sverige eller mer "prestige" att ha gjort det i USA än t.ex Lund eller Uppsala etc? Bara en spontan fråga!
Citera
2012-12-06, 05:52
Medlem
Citat:

Intressant nog är det i regel samma folk som propsar på denna statistiks betydelse som också vill göra gällande att A minsann är så mycket bättre än B, fastän alla utvärderingar pekar åt andra hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Hur tror ni en framtida arbetsgivare i Sverige skulle se på det om man har pluggat Data-/Systemvetenskap (Computer Science) i USA? Inte på en Ivy League skola, utan överhuvudtaget.

Tror ni att det är lättare att få jobb i Sverige eller mer "prestige" att ha gjort det i USA än t.ex Lund eller Uppsala etc? Bara en spontan fråga!

Det enda som ger prestige i landet lagom är erfarenhet. Erfarenhet eller på annat sätt dokumenterad skicklighet. CS är för övrigt inte DSV utan DV och därmed väsensskilt. Men nej, det kommer absolut inte skada. Annat än plånboken då, givet att du inte tänkt lära dig något väldigt specifikt som du inte kan lära dig här. Men, å andra sidan är ju pengar inte allt. Ett par år i USA är en trevlig upplevelse och något som kommer utveckla dig som människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Fillefjonkan
+1

Jag har misstankar om att data-/och systemvetenskapliga institutionen tar den högsta genomsnittliga ingångslönen av de båda programmen och använder den för att göra reklam för båda. Det blir förvirrande för oss människor som faktiskt tänker efter.

Någon som vet något om möjligheterna efter Systemvetenskaplig utbildning i Göteborgs universitet?

1) DSV institutionen finns väl inte ens? Informatik och media heter väl den ena, och gissningsvis då datavetenskap den andra? Angående statistiken fanns det eventuellt för x år sedan ett DSV-program.

2) GU/Chalmers har en bra utbildning.

Citat:

Intressant nog är det i regel samma folk som propsar på denna statistiks betydelse som också vill göra gällande att A minsann är så mycket bättre än B, fastän alla utvärderingar pekar åt andra hållet.

Citat:

Det enda som ger prestige i landet lagom är erfarenhet. Erfarenhet eller på annat sätt dokumenterad skicklighet. CS är för övrigt inte DSV utan DV och därmed väsensskilt. Men nej, det kommer absolut inte skada. Annat än plånboken då, givet att du inte tänkt lära dig något väldigt specifikt som du inte kan lära dig här. Men, å andra sidan är ju pengar inte allt. Ett par år i USA är en trevlig upplevelse och något som kommer utveckla dig som människa.

Citat:
+1

Jag har misstankar om att data-/och systemvetenskapliga institutionen tar den högsta genomsnittliga ingångslönen av de båda programmen och använder den för att göra reklam för båda. Det blir förvirrande för oss människor som faktiskt tänker efter.

Någon som vet något om möjligheterna efter Systemvetenskaplig utbildning i Göteborgs universitet?

GU/Chalmers har en bra utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dukoupeni
Datavetenskap ges av IT-institutionen medan Data- och Systemvetenskap ges av institutionen för informatik och media. Helt skilda institutioner och elever, inte ens på samma campus.

Inte för att vara dryg, men vad är det som är bra med att läsa Data- och Systemvetenskap framför Datavetenskap eller ett civilingenjörsprogram i IT eller Datateknik? Jag menar, utifrån kursplanen ser det inte ut som att studenterna på särskilt bra på någonting, men något måste det ju vara som är bra med programmet?

Passa dig! Snart påpekar någon att DSV 5000 kr mer i snittlön för nyexad än Teknats IT & Samhälle, varpå den förra utbildningen nödvändigtvis måste vara bättre. Skämt åsido, informatik - som ämnet numer kallas - är ett ämne som studerar IT ur ett organisationsnära perspektiv. Det man blir bra på är att förstå denna sida av IT, inte den andra. Vet man på förhand att man verkligen vill jobba bakom skärmen (i mörkret) är en teknisk utbildning att rekommendera.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-12-06 kl. 06:02.
Citera
2012-12-06, 06:05
Medlem
Citat:
Jag vet inte själv. Lurkar här för att samla information om vilken utbildning jag skall välja nästa år. Har inte alls bestämt mig. Men IT-branschen verkar som en bra investering, så jag håller ett öga på den, och möjligheterna att komma in i den och göra vettig karriär.

Systemvetare behövs på arbetsmarknaden, särskilt som systemkonsulter. Faktum är att det är en av de mest eftersökta människorna på arbetsmarknaden överhuvudtaget. De vill ha folk som förstår sig på hela processen, även på 'människonivå', och där finns det brister hos många som läst rent tekniskt eller datavetenskapligt. Bland de kontakter jag har, så har jag fått höra att många platser som IT-konsulter går till folk med kandidat i systemvetenskap istället för civilingenjörer. (innan du börjar tjafsa statistik så vill jag bara påpeka att jag är väl medveten om att civilingenjörer har det lättare att få jobben, min poäng är helt enkelt att systemvetarna har 'tillräckligt' med kunskap för att man ska väga personliga egenskaper tyngre)

Den kunskap som arbetsgivaren vill att konsulten ska ha är antingen någonting som arbetsgivaren planerar att förse konsulten med, eller någonting som konsulten har fått genom arbetslivserfarenhet. Att man korvstoppat matematik i 5 år visar visserligen att man är både smart och har viljan att ta sig igenom någonting som kan vara jobbigt, men det visar inte med övertygande sannolikhet att personen är rätt för jobbet.

Det är den uppfattningen jag fått. Enbart genom saker jag hört, och läst i annonser i tidningar och på nätet, bland annat genom att kolla upp stora konsultbolag vill ha för folk.

Kommer någon hit med 10 års erfarenhet av branschen och säger att jag snackar skit, så håller jag glatt käft och lyssnar.

Och jo, uppenbarligen är det ju någonting som är bra med programmet, systemvetare blir inte mindre eftertraktade verkar det som. Det råder mycket ingenjörselitism och humaniora hat (kallas ofta "flum") på flashback, så man får vara extra fokuserad på att tänka kritiskt när man läser vad folk skriver.

Så länge det finns jobb stämmer din beskrivning förhållandevis bra med min uppfattning om branschen. Särskilt om vi ser till de större företagen som i hög utsträckning bedriver sin egen utbildning inom givna tracks. På mindre ställen har man mindre ofta lyxen att välja bort mer teknisk kompetens. Det sagt smäller arbetslivserfarenhet alltid högst. Ja, och ungdom, paradoxalt nog.
Citera
2012-12-06, 06:11
Medlem
Citat:
Tänkte söka till den här utbildningen till hösten. Vet någon hur mycket intagningspoängen ligger på i Stockholm?

Varför Stockholm?

Citat:
Kan någon förklara hur det är med utbildningarna Ekonomi & IT och Marknadskommunkation & IT? Om jag väljer att plugga Ekonomi & IT, får jag då examen i båda eller vad är det frågan om? Eller är det så att du bestämmer själv vilken examen du får genom valfria kurser?

Läs programbeskrivningen, lär framgå där. Spontant skulle jag passa mig för denna typ av utbildningar när de ges av mer än en institution.

Citat:
Ursprungligen postat av Hoeglund
Har lite planer på att söka till datavetenskap - systemutveckling Högskolan Skövde till hösten.

Hur mycket programmering måste man kunna sen innan? (Ni som gått på andra orter får gärna också svara)

Bläddrade några sidor bakåt men hittade inget om löner, vad ligger snittlönen på?
Var in på nån sida där det stod snittet låg på ca 30k stämmer det?

Ingen alls gissar jag på. Men det underlättar ju.

Vad gäller lön beror det på ort. I Skövde, lite. I Stockholm, mer. 30000 blir nog svårt i dagsläget. Såhär säger SACO:
Ingångslön för personer med examen 2010 ligger i spannet 23 000-28 000 kr med en median på 25 5000 kr.

Lönen vid 35 års ålder ca 10 år efter examen och beräknat på de som tog examen 2001 ligger i spannet 32 000-42 000 kr med en median på 36 000 kr.

Lönen vid 45 års ålder ca 20 år efter examen, beräknat på de som tog examen 1986-1990 ligger i spannet 35 000-47 500 kr med en median på 40 500 kr.
Vet man vad man gör och jobbar i en större stad bör man kunna nå dessa nivåer på halva tiden utan större problem. Men det kräver ju sina uppoffringar.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-12-06 kl. 06:14.
Citera
2012-12-06, 11:32
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Det är sant, det verkar inte finnas någon motsvarighet till just "Systemvetenskap" där, utan CS och med flera olika inriktningar på det, i alla fall på Bachelor nivå.
Citera
2012-12-06, 14:07
Medlem
Citat:
Det är sant, det verkar inte finnas någon motsvarighet till just "Systemvetenskap" där, utan CS och med flera olika inriktningar på det, i alla fall på Bachelor nivå.

Motsvarigheten beror lite på vad det är man letar efter i den svenska systemvetenskapen. Flertalet av de mjukare utbildningarna återfinner du på diverse handelshögskolor under paraplyet information systems.
Citera
2012-12-06, 19:21
Medlem
Hur ser det ut med arbeten efter endast en kandidat i Datavetenskap? Får folk jobb, eller fortsätter nästan alla på en master?
Citera
2012-12-11, 19:20
Medlem
OrangePicks avatar
Funderar på att söka Systemvetenskap till hösten. Men har några enkla frågor:
  • Krävs det någon tidigare erfarenhet av programmering, eller kan jag som just och pass kan få ut ett Hello World! klara av utbildningen?
  • Kommer enbart att ha läst Matematik C, kommer detta vara till min nackdel, om så, hur mycket?
  • Hur ser möjligheten till utlandsstudier ut, brukar de som pluggar Systemvetenskap kunna ta en termin eller så utomlands?
  • Och sist men inte minst, vilket lärosäte, förutsatt att man kan välja helt fritt, skulle ni rekommendera?
Senast redigerad av OrangePick 2012-12-11 kl. 19:23.
Citera
2012-12-11, 22:17
Medlem
chase_s avatar
  • Det är en utbildning. Du ska lära dig - inte kunna. Plugga tillräckligt så kommer det gå bra.
    Hade det varit krav på tidigare kunskaper hade det väl stått med som just krav för utbildningen?
  • Matematiken beror lite på vad och var du söker. DSV kräver lite mer tror jag.
  • Möjligheter till utlandsstudier finns. Hur själva utbudet ser ut är jag osäker på men kan säkert skifta beroende på vilken skola du söker dig till.
  • Gick själv Lund och har inga referenser från andra lärosäten, hur deras utbud ser ut, kvalité osv.
    Fick jobb direkt efter examen så kan väl rekommendera utbildningen även om jag själv anser den är bristfällig i vissa ämnen/områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in