2009-07-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback_l0ver
hur mycket programmering läser man på systemvetenskapsutbildningen?

Jag läste bara en kurs i programmering under kandidatutbildningen i informatik.
Citera
2009-07-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Jag tycker att det är något av en myt att man måste vara en övermänsklig superprogrammerare med en medfödd fallenhet för programmering för att få jobb och att det skulle räcka.
som jag skrev finns en drös av ruttna programmerare, men min åsikt står fast

Citat:
Det finns flera faktorer som avgör om man skall bli en duktig programmerare, en nästan lika viktig egenskap som man bör ha i yrkeslivet är en god kommunikativ förmåga för att kunna verka i en grupp. Visst kan man skriva komplicerad kod emellanåt men i de allra flesta fall vill man hålla det så enkelt som möjligt: "Simplicity is the ultimate sophistication.". Det beror ju såklart också på vart man jobbar och hur organisation och företagskultur ser ut där.

Sen finns det såklart folk som är ytterligt talanglösa, men vi bortser från sådana
självklart, men ja. kan inte mer än tycka vad jag tycker. men klart man på ren vilja kan bli en bra programmerare oavsett, men då har man ju en hel del framför sig
Citera
2009-07-21, 16:50
Medlem
för att bli en bra programmerare krävs oftast vissa medfödda egenskaper har jag hört från en hel del. Och det är absolut inte alla som besitter dessa egenskaper.
Citera
2009-07-21, 19:26
Medlem
Allt blir väl vad man gör det till. Jag tror inte att man MÅSTE ha en ingenjörsexamen, det handlar mer om ens intresse och hur ambitiös man är.

Vad tror ni om extra kurser i matematik, programmering java och .net samt kandidatexamen i data- och systemvetenskapligt program samt kandidatexamen i företagsekonomi allt med bra betyg och halvstora programmeringsprojekt vid sidan av. kan de ge ett OK jobb? är social, snygg och har haft massvis med olika extrajobb vid sidan av studierna.

kan säga att jag sommarjobbar med en hel del civ. ingenjörer i fabrik trots deras examen har dom sunkiga jobb. verkar iaf som det beror väldigt mycket på personen i fråga. och sedan att man har papper på att man har lätt för att lära och brinnande intresse för det man gör.
Senast redigerad av monaterman 2009-07-21 kl. 19:28.
Citera
2009-07-21, 19:39
Medlem
black-swans avatar
Givetvis finns det folk med en examen som inte duger till mer än att stå vid det löpande bandet. De kan säkerligen också vara så att de valt att gå på en mindre bra skola och ev valt en mindre taktisk inriktning på utbildningen.

Vet att en examen har gjort mycket för lite äldre personer jag känner (40-50) som jobbat ett bra tag. De har givetvis haft nytta av studietiden i deras arbete, men även då de kunnat förhandlat till sig en bra löneutveckling. Även då det har sparkats folk har det varit en tillgång.

Utan ambitioner är du inget att ha. Så det är bara(!) till att hitta det man tycker om att göra och kör på den vägen.
Citera
2009-07-21, 19:52
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
för att bli en bra programmerare krävs oftast vissa medfödda egenskaper har jag hört från en hel del. Och det är absolut inte alla som besitter dessa egenskaper.

Riktigt genuint trams! Låter som något som en självlärd kille som inte vill ha konkurrens skulle kunna kläcka ur sig. Klart du kan bli en genuint duktig programmerare, om du är villig att lägga ett par tusen fokuserade timmar på att lära dig samt inte är helt rudad på matte så kommer det att gå.

(edit radbrytning)
Senast redigerad av Bigeard 2009-07-21 kl. 19:57.
Citera
2009-07-21, 20:03
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Låter som något som en självlärd kille som inte vill ha konkurrens skulle kunna kläcka ur sig.
Det finns vissa som gillar att upprätthålla den bilden. Dessa personer gillar generellt sett inte att kommentera sin kod, försöker göra saker och ting så svårförstått som möjligt och har svårt att följa kodstandarder.

Hade jag varit rekryterare så hade jag försökt filtrera bort den typen av människor. Jag antar att det är ett sorts försök att göra sig oumbärlig.
Citera
2009-07-21, 22:26
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Riktigt genuint trams! Låter som något som en självlärd kille som inte vill ha konkurrens skulle kunna kläcka ur sig. Klart du kan bli en genuint duktig programmerare, om du är villig att lägga ett par tusen fokuserade timmar på att lära dig samt inte är helt rudad på matte så kommer det att gå.

(edit radbrytning)
Håller med fullständigt. Är man normalbegåvad och så klarar man sig långt på övning. Generellt sett så kan det mycket väl vara så att man kan "glida" igenom en sys.vetarutb. men frågan är väl varför man skulle vilja göra det? Det är ju inte direkt smart att skuldsätta sig och inte se till att man har några kunskaper så att man kan betala tillbaka studielånen. Plugga hårt och läs extra kurser istället. Det är mycket smartare. Idag så är marknaden tillräckligt mättad på halvdana systemvetare så skall ni läsa detta ämne så gör ni säkrast i att vara bland de bästa i kursen. Har undervisat i 10 år på systemvetenskapliga programmet och de studenter som lägger manken till och jobbar hårt har inga problem att får jobb.
Citera
2009-07-22, 01:00
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monaterman
Vad tror ni om extra kurser i matematik, programmering java och .net samt kandidatexamen i data- och systemvetenskapligt program samt kandidatexamen i företagsekonomi allt med bra betyg och halvstora programmeringsprojekt vid sidan av. kan de ge ett OK jobb? är social, snygg och har haft massvis med olika extrajobb vid sidan av studierna.

Varför två kandidater istället för en master? Eller räknar du med så mycket överlapp mellan utbildningarna att du klarar båda på tre år. Skall du ändå läsa matte kan du lika gärna gå en ingenrörs- eller datavetenskaplig utbildning och ev. ta FEK vid sidan av.

Vet ej hur du definierar snygg men om övriga it-avdelningen har attribut som shorts, helskägg, dreadlocks, näsring, enbart svarta kläder etc så är det inte alltid en fördel att se ut som en säljare.
Citera
2009-07-22, 01:07
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Generellt sett så kan det mycket väl vara så att man kan "glida" igenom en sys.vetarutb. men frågan är väl varför man skulle vilja göra det? Det är ju inte direkt smart att skuldsätta sig och inte se till att man har några kunskaper så att man kan betala tillbaka studielånen.

Inte jag heller men det tycks finnas något slags social norm att det är coolt och kreddigt att inte bry sig, vara nonchalant och slänga ihop allt i sita minuten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Plugga hårt och läs extra kurser istället. Det är mycket smartare. Idag så är marknaden tillräckligt mättad på halvdana systemvetare så skall ni läsa detta ämne så gör ni säkrast i att vara bland de bästa i kursen. Har undervisat i 10 år på systemvetenskapliga programmet och de studenter som lägger manken till och jobbar hårt har inga problem att får jobb.

Mycket bra skrivet! På en höft blir 25% av de antagna systemvetarna duktiga och väl värda att anställa medans 75% borde om inte flippa hamburgare så åtminstone göra något annat (vilket en hel del tycks inse och växlar spår till ekonom, logistiker etc)
Citera
2009-07-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisaren
Antagen till Systemvetenskapliga kandidatprogrammet - Design av informationssystem i Lund. Fler som börjar på denna till hösten? Eller har någon erfarenhet av kurserna inom systemvetenskap/informatik i Lund sen tidigare?
ska också börja där i höst
Citera
2009-08-03, 23:56
Medlem
Murrvins avatar
Ska läsa DSV i Uppsala till hösten, så får man väl se hur man trivs..
Hur tycker ni att man bör förbereda sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in