Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
beror det på kurser osv i programmet? kan du nämna några viktiga områden? Jag har inte fullt koll på kursplanen men vad jag vet är att det kommer innehålla 30p ekonomi.
hmm .net har jag läst lite om, har en mkt bra e-bok som tar upp allt grundläggande om C#.
precis så, programmen skiljer sig en hel del åt beroende på vart du läser. viktiga områden för just it-arkitektur kan jag inte säga på rak arm, förutom de uppenbara arkitekturkurserna. it-arkitektur har inte intresserat mig särskilt mkt faktiskt, men SOA är väl fortfarande rätt hypat.
Citat:
Men just nu nöter jag java som sagt, om jag har talang för det eller inte är jag inte mogen nog för att besvara eftersom jag inte har hållit på med större projekt. Men planerna riktar sig mot en redig fördjupning inom java om det visar sig att jag har programmering naturlig i mig. Men inom en mkt snar framtid får jag reda på det.
har man talang för att programmera vet man i regel det. om du inte vet det så har du nog sannolikt inte det. med det inte sagt att du inte kan lära dig programmera på en okej nivå, men mitt tips är att du håller dig där. helt meningslöst att konkurrera med bra programmerare om man inte har det inom sig, kompetensen skadar dock aldrig, långt därifrån. är du intresserad av webb-biten bör du kika på lite frameworks, RoR (ruby on rails) finns väl lite marknad för. annars är väl python också vettigt att kika lite på. sen för webb-biten så bör du också kika på xml och js. fast xml är svårt att komma ifrån om du läser SOA.
Citat:
Det manliga i min släkt har nästan alla teknisk utbildning, morfar är civ.ing tycker även jag bör gå en civ.ing utbildning. Men jag får förklara att det är inte riktigt det jag är ute efter och jag skulle inte klara av ingenjörernas mattematik,
Men när jag programmerar känns det som jag inte har alltför stora problem med algoritm delen osv och känns som jag lär mig mer och mer och får dessa juvliga "aha" upplevelserna.
(ljuvliga) men ja, det är kul att programmera ibland. men som jag sa ovan, det krävs en del om man vill satsa på det, och personligen menar jag att de flesta inte ens borde försöka satsa på det. å andra sidan finns det många halvtaskiga kodare i arbetslivet, så visst.
Citat:
Men i slutändan vill jag som sagt jobba som it-arkitekt och hoppas att det ska gå vägen med den utbildning jag nu ska påbörja.
Nån som för övrigt jobbar som arkitekt? eller har lite info hur man går till väga för att få ett sånt arbete? Bör man arbeta med systemutveckling eller något relaterat i x-antal år innan man söker en sådan tjänst? ser på jobb annonser att det inte direkt kryllar av arkitekt jobben. Men kan tänka mig att det kräver inte bara 3 år i skolbänken i bagaget?
Så sent som i höstas var jag i kontakt med div. IT-arkitekter som letade folk som inte ens var exade. så nja, snarare så att det viktigaste är att du visar att du vill jobba med det. det mesta går att lära sig "på plats", och det mesta måste du lära dig på plats ändå. Men du bör ju ha koll på grundkunskaperna så att du förstår vad folk pratar om när de diskuterar saker. Men somsagt, systemvetenskap är en helt okej väg mot att bli IT-arkitekt.