2009-07-21, 03:00
Medlem
ang. programmeringsbiten diskuterade jag det idag med min kollega. det är aningen dumt att som systemvetare sitta och pula allt för mkt med programmeringsfrågor (om det inte sker på sidan av dvs, då är det mer positivt). Anledningen är att det inte finns någon logik i att bli en dålig datavetare och en medioker systemvetare, man har inte särskilt mkt att komma med då av förklarliga skäl. Mitt råd är således:

vill du arbeta med programmering läs datavetenskap för bövelen. Vill du inte konkurrera med, i regel jävligt duktiga programmerare, för att du hellre har andra arbetsuppgifter - läs systemvetenskap. Vill du sedan programmera när du jobbat ett tag så går det alltid att lösa så länge du har lite talang (eller jävligt mkt ambition). Men ska man lära sig programmera måste man göra det på allvar, annars kan man lika gärna låta bli mer eller mindre (läs: enbart lära sig grunderna).
Citera
2009-07-21, 03:14
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boola
Blev antagen till systemvetenskap på LiU men börjar bli lite fundersam huruvida jag ska tacka ja till min plats eller inte. Tycker det verkar som det finns väldigt lite konkret information att tillgå och på så sätt känns det hela en aning oklart, tänker främst på karriärsvägar efter utbildningen. Hur ska man någonsin kunna konkurrera med någon med en civ.ing-examen? Man vill liksom inte sitta fast på något kass helpdesk/support-jobb efter tre års utbildning.

Tanken med SVP är inte att du skall konkurrera med ingenjörer eller datavetare, dessa pluggar (och lär sig) mer på en läsperiod än vad en systemvetare gör på ett år så det är inte realistiskt.

SVP var ursprungligen positionerat i korsningen mellan teknik, ekonomi och övrig samhällsvetenskap dvs du skulle kunna lite av varje i en kombination som ingen annan kan och eftersom alltför många ingenjörer inte ville befatta sig med sånt de inte kunde räkna på och hade en kass attityd till användarna så fanns det ledig plats på marknaden.

Tyvärr finns det ingen gemensam standard för vad utbildningarna skall innehålla (möjligen minst 30p ekonomi) vilket gjort att en del helt gått bort sig kvalitets- och inriktningsmässigt och i det närmaste är kurser i generering av word- och powerpointfluff.

Tre år är en för kort utbildning för att du skall bli riktigt värdefull på marknaden, gå en vettig master och se din examen som en inträdesbiljett till önskat segment av arbetsmarknaden medans det är dina själv/extra studier inom ett spetsområde som landar ett bra jobb åt dig.
Citera
2009-07-21, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Tanken med SVP är inte att du skall konkurrera med ingenjörer eller datavetare, dessa pluggar (och lär sig) mer på en läsperiod än vad en systemvetare gör på ett år så det är inte realistiskt.

SVP var ursprungligen positionerat i korsningen mellan teknik, ekonomi och övrig samhällsvetenskap dvs du skulle kunna lite av varje i en kombination som ingen annan kan och eftersom alltför många ingenjörer inte ville befatta sig med sånt de inte kunde räkna på och hade en kass attityd till användarna så fanns det ledig plats på marknaden.

Tyvärr finns det ingen gemensam standard för vad utbildningarna skall innehålla (möjligen minst 30p ekonomi) vilket gjort att en del helt gått bort sig kvalitets- och inriktningsmässigt och i det närmaste är kurser i generering av word- och powerpointfluff.

Tre år är en för kort utbildning för att du skall bli riktigt värdefull på marknaden, gå en vettig master och se din examen som en inträdesbiljett till önskat segment av arbetsmarknaden medans det är dina själv/extra studier inom ett spetsområde som landar ett bra jobb åt dig.

mjadu, å andra sidan har en sys. examen varit en fin väg in i näringslivet där man lär sig mer på ett år än man lär sig på en civ. ing / dv utbildning så det jämnar ut sig i slutändan. hur man än vrider och vänder på det så finns det långt fler nischer än utbildningsinriktningar, och internutbildningar är det inte direkt brist på. Trevligare att utbilda sig med full lön än med studielån, inte sant? =)

även om du så får 10000 extra i månaden för 2 extra års utbildning så får du jobba bra många år innan du har tjänat in de pengar som systemvetaren dragit in medan du satt i skolbänken och drog på dig skulder. Då du är 2 år efter i löneutvecklingen så blir inte nödvändigtvis inkomstskillnaden anmärkningsvärt hög heller, iaf inte om man som systemvetare gör ett bra jobb och visar framfötterna.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-07-21 kl. 03:23.
Citera
2009-07-21, 03:34
Medlem
Jag kom in på systemvetar programmet. Och jag vill bli nått utav IT-arkitekt elr användarbarhetsexpert, kommer antagligen med köra upp till en master. Har jag hamnat rätt om jag har dessa mål? Håller för närvarande på att stenhårt plugga java programmering för att ha lite mer i bagaget efter utbildningen eftersom vi inte kommer läsa lite mkt programmering som ingenjörerna, men samtidigt vill jag förstå logiken bakom. Syssla även med lättare webutveckling på leknivå.

Men låter detta som ett vettigt realistiskt val om jag har dessa önskemål på min framtida karriär?

MVH
/mind
Citera
2009-07-21, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
Jag kom in på systemvetar programmet. Och jag vill bli nått utav IT-arkitekt elr användarbarhetsexpert, kommer antagligen med köra upp till en master. Har jag hamnat rätt om jag har dessa mål? Håller för närvarande på att stenhårt plugga java programmering för att ha lite mer i bagaget efter utbildningen eftersom vi inte kommer läsa lite mkt programmering som ingenjörerna, men samtidigt vill jag förstå logiken bakom. Syssla även med lättare webutveckling på leknivå.

Men låter detta som ett vettigt realistiskt val om jag har dessa önskemål på min framtida karriär?

MVH
/mind
beror nog rätt mkt på vilket sysvetprogram du läser faktiskt. men helt fel ute är du väl inte. finns en hel del it-arkitekter som gått den vägen iaf. vill du ha något i bagaget kan det vara på sin plats med lite .net med, om du nu inte tänker gå jävligt djupt inom javaområdet dvs, då är det motiverat att nischa sig helt klart. men har du inte talangen för det, så skaffa dig grundkunskaper inom olika plattformar det kommer underlätta när du sen söker jobb. sen kan det nog vara vettigt med dina ambitioner att leka med *nix ett tag, skada lär det inte göra iaf.
Citera
2009-07-21, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
beror nog rätt mkt på vilket sysvetprogram du läser faktiskt. men helt fel ute är du väl inte. finns en hel del it-arkitekter som gått den vägen iaf. vill du ha något i bagaget kan det vara på sin plats med lite .net med, om du nu inte tänker gå jävligt djupt inom javaområdet dvs, då är det motiverat att nischa sig helt klart. men har du inte talangen för det, så skaffa dig grundkunskaper inom olika plattformar det kommer underlätta när du sen söker jobb. sen kan det nog vara vettigt med dina ambitioner att leka med *nix ett tag, skada lär det inte göra iaf.

beror det på kurser osv i programmet? kan du nämna några viktiga områden? Jag har inte fullt koll på kursplanen men vad jag vet är att det kommer innehålla 30p ekonomi.
hmm .net har jag läst lite om, har en mkt bra e-bok som tar upp allt grundläggande om C#.

Men just nu nöter jag java som sagt, om jag har talang för det eller inte är jag inte mogen nog för att besvara eftersom jag inte har hållit på med större projekt. Men planerna riktar sig mot en redig fördjupning inom java om det visar sig att jag har programmering naturlig i mig. Men inom en mkt snar framtid får jag reda på det.

Det manliga i min släkt har nästan alla teknisk utbildning, morfar är civ.ing tycker även jag bör gå en civ.ing utbildning. Men jag får förklara att det är inte riktigt det jag är ute efter och jag skulle inte klara av ingenjörernas mattematik,
Men när jag programmerar känns det som jag inte har alltför stora problem med algoritm delen osv och känns som jag lär mig mer och mer och får dessa juvliga "aha" upplevelserna.

Men i slutändan vill jag som sagt jobba som it-arkitekt och hoppas att det ska gå vägen med den utbildning jag nu ska påbörja.
Nån som för övrigt jobbar som arkitekt? eller har lite info hur man går till väga för att få ett sånt arbete? Bör man arbeta med systemutveckling eller något relaterat i x-antal år innan man söker en sådan tjänst? ser på jobb annonser att det inte direkt kryllar av arkitekt jobben. Men kan tänka mig att det kräver inte bara 3 år i skolbänken i bagaget?
Citera
2009-07-21, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
beror det på kurser osv i programmet? kan du nämna några viktiga områden? Jag har inte fullt koll på kursplanen men vad jag vet är att det kommer innehålla 30p ekonomi.
hmm .net har jag läst lite om, har en mkt bra e-bok som tar upp allt grundläggande om C#.
precis så, programmen skiljer sig en hel del åt beroende på vart du läser. viktiga områden för just it-arkitektur kan jag inte säga på rak arm, förutom de uppenbara arkitekturkurserna. it-arkitektur har inte intresserat mig särskilt mkt faktiskt, men SOA är väl fortfarande rätt hypat.

Citat:
Men just nu nöter jag java som sagt, om jag har talang för det eller inte är jag inte mogen nog för att besvara eftersom jag inte har hållit på med större projekt. Men planerna riktar sig mot en redig fördjupning inom java om det visar sig att jag har programmering naturlig i mig. Men inom en mkt snar framtid får jag reda på det.
har man talang för att programmera vet man i regel det. om du inte vet det så har du nog sannolikt inte det. med det inte sagt att du inte kan lära dig programmera på en okej nivå, men mitt tips är att du håller dig där. helt meningslöst att konkurrera med bra programmerare om man inte har det inom sig, kompetensen skadar dock aldrig, långt därifrån. är du intresserad av webb-biten bör du kika på lite frameworks, RoR (ruby on rails) finns väl lite marknad för. annars är väl python också vettigt att kika lite på. sen för webb-biten så bör du också kika på xml och js. fast xml är svårt att komma ifrån om du läser SOA.

Citat:
Det manliga i min släkt har nästan alla teknisk utbildning, morfar är civ.ing tycker även jag bör gå en civ.ing utbildning. Men jag får förklara att det är inte riktigt det jag är ute efter och jag skulle inte klara av ingenjörernas mattematik,
Men när jag programmerar känns det som jag inte har alltför stora problem med algoritm delen osv och känns som jag lär mig mer och mer och får dessa juvliga "aha" upplevelserna.
(ljuvliga) men ja, det är kul att programmera ibland. men som jag sa ovan, det krävs en del om man vill satsa på det, och personligen menar jag att de flesta inte ens borde försöka satsa på det. å andra sidan finns det många halvtaskiga kodare i arbetslivet, så visst.

Citat:
Men i slutändan vill jag som sagt jobba som it-arkitekt och hoppas att det ska gå vägen med den utbildning jag nu ska påbörja.
Nån som för övrigt jobbar som arkitekt? eller har lite info hur man går till väga för att få ett sånt arbete? Bör man arbeta med systemutveckling eller något relaterat i x-antal år innan man söker en sådan tjänst? ser på jobb annonser att det inte direkt kryllar av arkitekt jobben. Men kan tänka mig att det kräver inte bara 3 år i skolbänken i bagaget?
Så sent som i höstas var jag i kontakt med div. IT-arkitekter som letade folk som inte ens var exade. så nja, snarare så att det viktigaste är att du visar att du vill jobba med det. det mesta går att lära sig "på plats", och det mesta måste du lära dig på plats ändå. Men du bör ju ha koll på grundkunskaperna så att du förstår vad folk pratar om när de diskuterar saker. Men somsagt, systemvetenskap är en helt okej väg mot att bli IT-arkitekt.
Citera
2009-07-21, 07:02
Medlem
TheatreOfDreamss avatar
Systemutvecklare 180p

Någon som har en åsikt om detta utbildningsprogram:
http://www.edu.mah.se/TGSUV/

Det är ett nystartat program from i höst som jag har kommit in på.

Intresseområden för mig arbetsmässigt: Mer övergripande såsom användarbarhet, utveckling av befintliga nya system, informationshantering än programmering.

Dvs yrken som t.ex. IT-arkitekt, systemutvecklare och systemadministratör
Citera
2009-07-21, 09:53
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
har man talang för att programmera vet man i regel det. om du inte vet det så har du nog sannolikt inte det. med det inte sagt att du inte kan lära dig programmera på en okej nivå, men mitt tips är att du håller dig där. helt meningslöst att konkurrera med bra programmerare om man inte har det inom sig, kompetensen skadar dock aldrig, långt därifrån.
Jag tycker att det är något av en myt att man måste vara en övermänsklig superprogrammerare med en medfödd fallenhet för programmering för att få jobb och att det skulle räcka.

Det finns flera faktorer som avgör om man skall bli en duktig programmerare, en nästan lika viktig egenskap som man bör ha i yrkeslivet är en god kommunikativ förmåga för att kunna verka i en grupp. Visst kan man skriva komplicerad kod emellanåt men i de allra flesta fall vill man hålla det så enkelt som möjligt: "Simplicity is the ultimate sophistication.". Det beror ju såklart också på vart man jobbar och hur organisation och företagskultur ser ut där.

Sen finns det såklart folk som är ytterligt talanglösa, men vi bortser från sådana
Citera
2009-07-21, 10:10
Medlem
hur mycket programmering läser man på systemvetenskapsutbildningen?
Citera
2009-07-21, 14:26
Medlem
Lund

Antagen till Systemvetenskapliga kandidatprogrammet - Design av informationssystem i Lund. Fler som börjar på denna till hösten? Eller har någon erfarenhet av kurserna inom systemvetenskap/informatik i Lund sen tidigare?
Citera
2009-07-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback_l0ver
hur mycket programmering läser man på systemvetenskapsutbildningen?

Nästan inget alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in