2009-07-14, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Det är en samhällsutbildning i IT.
Antalet som hävdat att den kan läsas som en flumutbildning är högt.
Detta betyder inte att utbildningen är dålig, utan snarare att man kan gliiiiiiida igenom den om man inte besitter hög inlärningsförmåga.

och vitsen med att gliiiiida igenom en utbildning och dra på sig en halv förmögenhet i studieskulder är vad? man lär för livet, som en kursare en (nåja) gång sa.
Citera
2009-07-14, 04:01
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
och vitsen med att gliiiiida igenom en utbildning och dra på sig en halv förmögenhet i studieskulder är vad? man lär för livet, som en kursare en (nåja) gång sa.
Jag har aldrig hävdat att det är särskilt medvetet att välja en utbildning man inte har ambitioner för, och sedan festa i fem år medan man ändå får betyg.
Vad sannon undrade var om utbildningen var svår i sig själv, dvs att den lägsta möjliga prestationen är väldigt hög. På detta svarade jag däremot Nej.
Citera
2009-07-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sannon
Jag ska plugga i Uppsala som sagt, men kan väl inte uttala mig så mycket ännu. Betvivlar att den är särskilt jobbig faktiskt.
okej samma här.. Men är dock inte säker på om jag vill läsa den längre.. Men alternativ läsa den och jobba samtidigt eller att läsa dubbelt i så fall
Citera
2009-07-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
Ska plugga systemvetenskap i Linköping Någon som är på eller?

aaah!
Citera
2009-07-20, 10:42
Medlem
Bump!

Har vi några examinerade data- och systemvetare här? Det hade varit kul att höra lite mer om vad ni och era kurspolare gör idag.
Citera
2009-07-20, 14:23
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LouClech
Bump!

Har vi några examinerade data- och systemvetare här? Det hade varit kul att höra lite mer om vad ni och era kurspolare gör idag.
Kanske inte är tillräckligt topic? Skicka ett PM med frågor.
Citera
2009-07-20, 15:14
Medlem
*nickNames avatar
Jag kör på här då.

Tog examen i maj fick direkt en tillsvidare anställning och arbetar med systemutveckling (.NET). Bland kurskamrater så arbetar de flesta med systemutveckling/programmering, vissa arbetar med testning och det finns någon som arbetar med drift/underhåll av servrar. Några har valt att läsa vidare.

Mitt tips till blivande studenter är att lägga ribban högt, var inte nöjd med att klara kurser, se till att grotta ner er i detaljer och hitta gärna på egna komplicerade labbar. Vill ni bli programmerare så hoppa på nått open source projekt eller starta ett eget och häng på diverse programmeringsforum (ex www.stackoverflow.com).

Läs programmeringsböcker utöver kurslitteratur t.ex Code complete, Pragmatic programmer och Refactoring - improving design of existing code.

Lycka till!
Citera
2009-07-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Jag kör på här då.

Tog examen i maj fick direkt en tillsvidare anställning och arbetar med systemutveckling (.NET). Bland kurskamrater så arbetar de flesta med systemutveckling/programmering, vissa arbetar med testning och det finns någon som arbetar med drift/underhåll av servrar. Några har valt att läsa vidare.

Mitt tips till blivande studenter är att lägga ribban högt, var inte nöjd med att klara kurser, se till att grotta ner er i detaljer och hitta gärna på egna komplicerade labbar. Vill ni bli programmerare så hoppa på nått open source projekt eller starta ett eget och häng på diverse programmeringsforum (ex www.stackoverflow.com).

Läs programmeringsböcker utöver kurslitteratur t.ex Code complete, Pragmatic programmer och Refactoring - improving design of existing code.

Lycka till!

Vart läste du någonstans? Hur är det bäst att inrikta sig? Är det så många programmeringskurser som möjligt eller är det management och verksamhetsfrågor? Det senare låter mer intressant för min egen del fast man vill ju inte slänga massa värdefulla poäng i sjön heller.
Citera
2009-07-20, 16:04
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rSon
Vart läste du någonstans? Hur är det bäst att inrikta sig? Är det så många programmeringskurser som möjligt eller är det management och verksamhetsfrågor? Det senare låter mer intressant för min egen del fast man vill ju inte slänga massa värdefulla poäng i sjön heller.
Jag har inte läst management eller verksamhetsfrågor överhuvudtaget. Har inte full klarhet i det där, men jag har en examen med inriktning på datavetenskap och inte systemvetenskap. Det jag tyckte var viktigast var att det var så mycket programmering som möjligt.

Jag läste även ett par extra datavetenskapliga kurser. Det kan vara ett tips om man känner sig ambitiös och studierna i övrigt funkar.
Citera
2009-07-20, 16:28
Medlem
Citat:
Jag har inte läst management eller verksamhetsfrågor överhuvudtaget. Har inte full klarhet i det där, men jag har en examen med inriktning på datavetenskap och inte systemvetenskap. Det jag tyckte var viktigast var att det var så mycket programmering som möjligt.

Jag läste även ett par extra datavetenskapliga kurser. Det kan vara ett tips om man känner sig ambitiös och studierna i övrigt funkar.

Okey, datavetenskap är ju mer tekniskt inriktat med mer programmering osv. Jag kollade lite snabbt angående ditt tips om extra kurser men det verkar knappt finnas några sådana man kan läsa i Linköping. Systemvetenskap är ju dock inte det smartaste man kan läsa om man vill åt programmeringen. :P

Man kan ju iofs välja att inrikta sig mot webbprogrammering senare i utbildningen. Det känns som det även kan vara bra att bredda utbildningen lite mer åt det tekniska hållet också. Tack för din input.
Citera
2009-07-20, 16:52
Medlem
boolas avatar
Blev antagen till systemvetenskap på LiU men börjar bli lite fundersam huruvida jag ska tacka ja till min plats eller inte. Tycker det verkar som det finns väldigt lite konkret information att tillgå och på så sätt känns det hela en aning oklart, tänker främst på karriärsvägar efter utbildningen. Hur ska man någonsin kunna konkurrera med någon med en civ.ing-examen? Man vill liksom inte sitta fast på något kass helpdesk/support-jobb efter tre års utbildning.
Citera
2009-07-21, 02:48
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Mitt tips till blivande studenter är att lägga ribban högt, var inte nöjd med att klara kurser, se till att grotta ner er i detaljer och hitta gärna på egna komplicerade labbar.

Mycket bra råd, håller helt med om detta! Välj ett relevant område du är mer intresserad av än de andra att spetsa dig själv på (och inte MDI det vill tusen pers hålla på med och det finns typ tio jobb), ytterst få klarar av att vara riktigt bra på allt.

Citat:

"Code complete" var litteratur på en CTH kurs en kompis läste, en annan bra bok "Practice of programming" var kurslitteratur på på en Informatik GU kurs.

Den var de dock tvungna att ta bort och lägga ner för några år sedan eftersom för många studenter helt enkelt inte klarade av att lära sig C och skrapa lite på ytan kring datastrukturer och algoritmer (och detta var ändå C-nivå!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in