2009-06-21, 23:57
Medlem
Citat:
någon som vet om arbetsgivare gör en stor distinktion mellan folk som har gått systemvetenskapligtprogram och folk som "bara" plockat en filkand i ämnet? har nämligen själv läst en massa humaniora, filosofi och dyl, och vill gärna använda dem i ITexamen.

Det beror helt på. Har du en fil.kand och det visar sig att du kan väldigt mkt, och till stor del självlärd borde det väll inte vara större bekymmer?
Som sagt, det beror ju på.
Citera
2009-06-22, 00:37
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
Det beror helt på. Har du en fil.kand och det visar sig att du kan väldigt mkt, och till stor del självlärd borde det väll inte vara större bekymmer?
Som sagt, det beror ju på.

jo men det visar väl oftast sig efter att man fått jobbet? asså är det mycket mer meriterande att ha gått på programmet än att bara ha en fil kand?
Citera
2009-06-22, 01:05
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
jo men det visar väl oftast sig efter att man fått jobbet? asså är det mycket mer meriterande att ha gått på programmet än att bara ha en fil kand?

Beror väl på vad din fil. kand. innehåller, har du läst vettiga och bra kurser på C och D (ingår det?) nivå och har en bra uppsats att komma med så kan du slå systemvetarna på samma nivå.

Om du har två A-kurser i informatik och resten något annat blir det svårare, då får du vara väldigt driven och lämplig pga. icke-skolförvärvade kunskaper alternativt nischa dig mot jobb där dina övriga kurser är relevanta och en konkurrensfördel.

Är du student idag så ta en relevant master, det är väl värt det extra året!
Citera
2009-06-22, 01:46
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Beror väl på vad din fil. kand. innehåller, har du läst vettiga och bra kurser på C och D (ingår det?) nivå och har en bra uppsats att komma med så kan du slå systemvetarna på samma nivå.

Om du har två A-kurser i informatik och resten något annat blir det svårare, då får du vara väldigt driven och lämplig pga. icke-skolförvärvade kunskaper alternativt nischa dig mot jobb där dina övriga kurser är relevanta och en konkurrensfördel.

Är du student idag så ta en relevant master, det är väl värt det extra året!

jag menar en fil kand i det relevanta ämnet, typ 90p filosofi och 90p "systemvetenskap"
Citera
2009-06-28, 09:59
Medlem
Ursäktar bumpen men jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.

Till hösten kommer jag eventuellt börja plugga systemvetenskap på heltid, jag har givetvis förstått att man ska ha en laptop. Frågan är bara hur bra bör den vara?
Kan någon som har lite erfarenhet av studier inom IT ge mig lite hjälp med detta?

Mvh Verus
Citera
2009-06-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verus
Ursäktar bumpen men jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.

Till hösten kommer jag eventuellt börja plugga systemvetenskap på heltid, jag har givetvis förstått att man ska ha en laptop. Frågan är bara hur bra bör den vara?
Kan någon som har lite erfarenhet av studier inom IT ge mig lite hjälp med detta?

Mvh Verus
Jag skulle vilja påstå att det går bra med vilket gammalt tröskverk som helst. Det finns såklart hundra argument att investera i en snabb dator, men det är inget krav för att klara av utbildningen.
Senast redigerad av Syra 2009-06-28 kl. 10:15.
Citera
2009-07-09, 20:13
Medlem
Någon som kom in på systemvetenskap i Linköping?

Samt någon som går där och kan säga något om utbildningen? Förmodar att det är relativt mansdomenerat?
Citera
2009-07-09, 20:33
Medlem
Jag kom in i Linköping. Gällande könsfördelningen har jag inte en aning, känns som om det är mest killar som söker. Jag är kille tex. :P
Citera
2009-07-09, 22:24
Medlem
xarohs avatar
Kom in i linköping jag med! tror med på mansdominering tyvärr..men hallå vi får göra de bästa av situationen? Jag kan klä ut mig nån dag så kan ni känna lite
Citera
2009-07-09, 22:36
Medlem
En_Tavlas avatar
Kandidat Datavetenskap på Stockholms Universitet här
Citera
2009-07-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaroh
Kom in i linköping jag med! tror med på mansdominering tyvärr..men hallå vi får göra de bästa av situationen? Jag kan klä ut mig nån dag så kan ni känna lite

Du kan väl ta och programmera någon fin tös åt oss alla att dela på?

Så vad är ni för krabater?

Roliga tentafester det kommer bli om det enbart är killar. Den eller dom få tjejerna som kommer finnas lär ju inte ha ont om uppmärksamhet i alla fall.
Citera
2009-07-09, 22:48
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL
Den eller dom få tjejerna som kommer finnas lär ju inte ha ont om uppmärksamhet i alla fall.
Jag kan ju säga att det oftast inte är playboy brudar som väljer att läsa datavetenskap/systemvetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in