2010-03-07, 17:51
Medlem
TopZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Jag genomled 3 år på DSVL på 90-talet och det är utan konkurrens det träigaste och mest 'soul destroying' jag varit med om. Att det ligger (låg?) i Kista gör inte prospektet mer lysande. Slappt är det också, så om Du vill lyfta CSN och göra annat under tiden så visst, varför inte. Systemvetenskap är bara lull-lull.

Skulle du kunna motivera dina åsikter om lärosätet i Kista? Jag har under en längre period funderat på att studera just där.
Nu vet jag inte om det är så pass mycket annorlunda än vad det var under 90-talet. Men utifrån det jag har hört så ska utbildningen hålla en relativt hög takt, inte vara slapp dvs. Dessutom hörde jag att majoriteten av de nyexaminerade får jobb relativt fort.
Citera
2010-03-08, 22:58
Medlem
minutz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopZz
Skulle du kunna motivera dina åsikter om lärosätet i Kista? Jag har under en längre period funderat på att studera just där.
Nu vet jag inte om det är så pass mycket annorlunda än vad det var under 90-talet. Men utifrån det jag har hört så ska utbildningen hålla en relativt hög takt, inte vara slapp dvs. Dessutom hörde jag att majoriteten av de nyexaminerade får jobb relativt fort.
Jag går där just nu och DSV är ju liksom "it" när det gäller IT...
Det är ju landets främsta institution på området, och många av lärarna förekommer ju ofta i media (trots att KTH ofta får kredd för lärare som faktiskt är anställda av Stockholms Universitet... ) med mycket aktuell forskning. Det är långt ifrån en flumm-utbildning, utan kräver ganska mycket av en.
Beror ju delvis förvisso på vad man väljer för kurser, men jag skulle vilja påstå att det är svårt att välja kurser på DSV nu som inte faktiskt kräver en hel del av dig som student. De allra flesta kurserna bygger mycket på projektarbeten, och förvisso skiljer det sig en del mellan kurserna vad de kräver av dig. Läser just nu en kurs som kräver extremt mycket av mig (och resten av projektgruppen förstås också) men som är intressant samtidigt också.

Som skrivet, DSV är grymt, men det är ingen slöutbildning direkt.
De allra flest får för övrigt kämpa i (åtminstone?) ett år efter ordinarie examen för att få sin examen...
Citera
2010-03-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mleczny
Någonting som är anmärkningsvärt, är att i Göteborg så får man en kandidatexamen i informatik.
I Stockholm får man en kandidatexamen i data- och systemvetenskap.
Det säger ju att det borde vara endel skillnad i utbildningen?

Hej!
Data- och systemvetenskap är namnet på Informatik med mer fokus på databehandling. En examen i Data- och systemvetenskap är samma examen som en examen i Informatik. Det är skillnad på utbildningarna men examina från båda utbildningarna är ekvivalenta. Se HSVs rapportserie 2004:10R om ämnet.

MVH
Citera
2010-03-12, 12:39
Medlem
Är det någon som har koll på kvalitén när det gäller informatik/systemvetenskap i Lund och Linköping? Kan dessa lärsäten betraktas likvärdiga när det gäller val av systemvetenskap eller är den ena bättre än den andra? Funderar nämligen på att bygga på min kandidat med en magister/master i systemvetenskap om jag nu inte får jobb till sommaren.
Citera
2010-04-13, 00:12
Medlem
Sitter nu och försöker rangordna vad jag vill läsa till hösten. Byggteknik på Uppsala Universitet är högst upp och är i stort sett det enda jag haft som alternativ, fick 77 på HP vilket blir 1,2 enligt förra årets skala men kan ju bli 1,1 också, det vet vi inte än. Förra året hade det räckt precis till att komma in, men inte heller det vet vi hur det blir i år. Så jag skulle gärna vilja ha någon "plan-B" till detta. Jag är intresserad av datorer också och jag snubblade över några utbildningar på UU som verkade intressanta.

Den ena är kandidatprogram i Systemvetenskap och den andra i Datavetenskap. Det står lite flummigt om vad dessa utbildningar innebär och jag kan inte riktigt skilja dem åt, så kan någon hjälpa mig lite här? Behöver svar på dessa frågor:

1. Vad jag förstått är att systemvetenskap har mindre med själva IT-delen och göra utan är mer hur det ska fungera med samhället medan datavetenskap är mer eller mindre endast fokuserat på IT. Korrekt?

2. Hur är utbildningarna på UU?

3. Vilken utbildning ger störst chans till ett bra jobb?

4. Hur ser framtiden ut för examinerade från dessa utbildningar? (Jobbsituation osv)
Citera
2010-06-17, 19:55
Medlem
OK. Jag funderar på att starta eget i utlandet. För det behöver jag bl a bygga en webbsida som t ex Mrsvensson.se och underhålla den.

Vilka kurser vid SU finns att ta för att lära sig detta? Jag kan tänka mig även ta hela kandidatprogrammet...

Någon?
Citera
2010-06-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanjabugi
OK. Jag funderar på att starta eget i utlandet. För det behöver jag bl a bygga en webbsida som t ex Mrsvensson.se och underhålla den.

Vilka kurser vid SU finns att ta för att lära sig detta? Jag kan tänka mig även ta hela kandidatprogrammet...

Någon?

Lära sig bygga och underhålla en webbsida? Kolla guider på nätet eller gå KY-utbildning inriktad på webbmaster/webbprogrammering etc.
Universitetssutbildningar handlar om något helt annat.
Citera
2010-06-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xob2
Sitter nu och försöker rangordna vad jag vill läsa till hösten. Byggteknik på Uppsala Universitet är högst upp och är i stort sett det enda jag haft som alternativ, fick 77 på HP vilket blir 1,2 enligt förra årets skala men kan ju bli 1,1 också, det vet vi inte än. Förra året hade det räckt precis till att komma in, men inte heller det vet vi hur det blir i år. Så jag skulle gärna vilja ha någon "plan-B" till detta. Jag är intresserad av datorer också och jag snubblade över några utbildningar på UU som verkade intressanta.

Den ena är kandidatprogram i Systemvetenskap och den andra i Datavetenskap. Det står lite flummigt om vad dessa utbildningar innebär och jag kan inte riktigt skilja dem åt, så kan någon hjälpa mig lite här? Behöver svar på dessa frågor:

1. Vad jag förstått är att systemvetenskap har mindre med själva IT-delen och göra utan är mer hur det ska fungera med samhället medan datavetenskap är mer eller mindre endast fokuserat på IT. Korrekt?

2. Hur är utbildningarna på UU?

3. Vilken utbildning ger störst chans till ett bra jobb?

4. Hur ser framtiden ut för examinerade från dessa utbildningar? (Jobbsituation osv)
Jag läser Datavetenskap, och vad jag hört så är Systemvetenskap enklare men ofta sämre än DV. Det är flera Systemvetare som bytit till Data senaste åren, och en som tog ut en Master i System som sen började läsa Kand Data. Data är, som du säger, mer fokuserat på ren datavetenskap med en massa programmering medan System är mer överblick över större system.

Utbildningarna håller hög klass, IT-institutionen på UU ansågs som en av de bästa sist den inspekterades vad jag vet (också den enda institutionen på Teknisk- Naturvetenskapliga Fakulteten som inte fick en enda anmärkning).

Kand Data är ganska ungt, de första tar examen i höst, men DVP som fanns innan gick det bra för. Det finns ett par företag i Uppsala - Stockholmstrakten som rekryterar datavetare nästan uteslutande från DV enligt folk på programmet. Mer osäker på system, men det går väl okej för dem också.

Alla behöver IT-tekniker, anställning bör inte vara något jätteproblem, inte ens nu när ekonomin är ledsen och den lär väl vara gladare när du tar examen.
Citera
2010-06-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framp
Jag läser Datavetenskap, och vad jag hört så är Systemvetenskap enklare men ofta sämre än DV. Det är flera Systemvetare som bytit till Data senaste åren, och en som tog ut en Master i System som sen började läsa Kand Data. Data är, som du säger, mer fokuserat på ren datavetenskap med en massa programmering medan System är mer överblick över större system.

Utbildningarna håller hög klass, IT-institutionen på UU ansågs som en av de bästa sist den inspekterades vad jag vet (också den enda institutionen på Teknisk- Naturvetenskapliga Fakulteten som inte fick en enda anmärkning).

Kand Data är ganska ungt, de första tar examen i höst, men DVP som fanns innan gick det bra för. Det finns ett par företag i Uppsala - Stockholmstrakten som rekryterar datavetare nästan uteslutande från DV enligt folk på programmet. Mer osäker på system, men det går väl okej för dem också.

Alla behöver IT-tekniker, anställning bör inte vara något jätteproblem, inte ens nu när ekonomin är ledsen och den lär väl vara gladare när du tar examen.

Tack för ett bra svar! Men hur tror du det kommer vara i framtiden angående jobbsituationen när man ser till antalet IT-jobb som flyttas till Indien osv?
Citera
2010-06-26, 22:56
Medlem
Svårt att säga, och folk som har bättre koll än jag har semester nu :/ Men jag tror nog det ska gå bra, det finns ändå ganska mycket som man inte kan/vill outsourca, och sen så är det folk som vill ha Datavetare från UU (och andra universitet) för att de vet vad man kan och de vet vilken kvalité de kan förvänta sig. Bwin t.ex. anställer till stor del Datavetare från UU för att de själva kommer därifrån. Det är bra att komma ihåg att med DV-examen så kan man göra ganska många olika saker, och det finns många olika områden man kan vidareutbilda sig i (Kandidat i matematik är ganska lätt att läsa upp, sen finns det tre Datavetiga Masterprogram etc.).

Inte så mycket med arbetslivet att göra, men sammanhållningen på programmet är väldigt bra bland de som umgås. Vi har vårt eget klubbverk (anordnar fester, pubbrundor etc.), en spelförening (brädspel, kortspel m.m.) och en kiosk, och det händer mycket på programmet. Vi är det overallsgladaste programmet i Uppsala och åker på overallsfester varje år som är riktigt fint.
Citera
2010-08-09, 18:29
Medlem
JackieDans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanjabugi

Någon?

http://dsv.su.se/utbildning/distans/ip/

Kan det här vara något för dig?
Citera
2010-10-11, 11:08
Medlem
Butchrs avatar
Hej allt datorfolk!

Jag har funderat på att Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram, det som får mig att tveka är nämligen att jag har INGEN erfarenhet av programmering. Så jag undrar hur pass svårt det är att börja från NOLL och klara den utbildingen, jag vill tillägga att jag fick upp ögonen för programmering väldigt nyligen !
Sen en viktig fråga, hur pass är framtiden för dessa människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in