Citat:
Ursprungligen postat av xob2
Sitter nu och försöker rangordna vad jag vill läsa till hösten. Byggteknik på Uppsala Universitet är högst upp och är i stort sett det enda jag haft som alternativ, fick 77 på HP vilket blir 1,2 enligt förra årets skala men kan ju bli 1,1 också, det vet vi inte än. Förra året hade det räckt precis till att komma in, men inte heller det vet vi hur det blir i år. Så jag skulle gärna vilja ha någon "plan-B" till detta. Jag är intresserad av datorer också och jag snubblade över några utbildningar på UU som verkade intressanta.
Den ena är kandidatprogram i Systemvetenskap och den andra i Datavetenskap. Det står lite flummigt om vad dessa utbildningar innebär och jag kan inte riktigt skilja dem åt, så kan någon hjälpa mig lite här? Behöver svar på dessa frågor:
1. Vad jag förstått är att systemvetenskap har mindre med själva IT-delen och göra utan är mer hur det ska fungera med samhället medan datavetenskap är mer eller mindre endast fokuserat på IT. Korrekt?
2. Hur är utbildningarna på UU?
3. Vilken utbildning ger störst chans till ett bra jobb?
4. Hur ser framtiden ut för examinerade från dessa utbildningar? (Jobbsituation osv)
Jag läser Datavetenskap, och vad jag hört så är Systemvetenskap enklare men ofta sämre än DV. Det är flera Systemvetare som bytit till Data senaste åren, och en som tog ut en Master i System som sen började läsa Kand Data. Data är, som du säger, mer fokuserat på ren datavetenskap med en massa programmering medan System är mer överblick över större system.
Utbildningarna håller hög klass, IT-institutionen på UU ansågs som en av de bästa sist den inspekterades vad jag vet (också den enda institutionen på Teknisk- Naturvetenskapliga Fakulteten som inte fick en enda anmärkning).
Kand Data är ganska ungt, de första tar examen i höst, men DVP som fanns innan gick det bra för. Det finns ett par företag i Uppsala - Stockholmstrakten som rekryterar datavetare nästan uteslutande från DV enligt folk på programmet. Mer osäker på system, men det går väl okej för dem också.
Alla behöver IT-tekniker, anställning bör inte vara något jätteproblem, inte ens nu när ekonomin är ledsen och den lär väl vara gladare när du tar examen.