Citat:
Ursprungligen postat av
zodsters
Du har nog helt rätt i det du säger angående datavetenskap, de flesta duktiga programmerare börjar ju redan i 10-års åldern. Sen finns det ju dock ett helt spektrum av olika typer inom IT-världen, systemvetarna läser ju inte alls på samma nivå men de verkar ju klara av många programmeringsjobb.
Lite dit jag ville komma. Jag känner folk som knackat java-kod sedan de var 15 barre och de har välbetalda jobb idag inom systemutveckling, helt utan formell utbildning. Visst kräver de flesta arbetsgivare papper idag, men när det gäller programmering så väger erfarenhet och möjlighet att visa upp egna projekt bra mycket tyngre. Där får de ett kvitto på vad man kan.
Självklart räcker utbildningen till en anställning, fast man bör vara medveten om att det handlar väldigt mycket om att leka och testa programmeringsspråken själv genom att göra egna projekt. Det är där man lär sig mest. Att bara göra skoluppgifter och tentor tror jag inte kommer räcka. Därför är det extra viktigt att vara en flitig programmerare på fritiden också, utöver det man lär sig i skolan. Och någonstans där låg mitt misstag. Jag såg det bara som en utbildning. Ser man programmering bara som ett jobb så kommer man inte anstränga sig nog för att lära sig. För det är så pass svårt att man måste vara beredd att offra mycket annat på sin fritid.