2020-02-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Där jag läser är din bakgrund inom IT inte speciellt relevant, vi är många som tagit oss igenom programmet galant utan att ha haft den minsta kunskap om prog och liknande sen tidigare.

Läser sista terminen nu och tror vi är fler i "klassen" som inte hamnar i kategorin dator- och spelnördar kontra de som faktiskt kvalar in där. En rejäl blandning med allt från de som kommer direkt från gymnasiet till 40+ som hänger på och tar någon öl efter en tenta. Vi är ett gäng som tränar och lirar padel ihop bland annat. Jag har även en polare som läser på ett annat Universitet och intygar att det är samma där.

Hur är arbetsmarknaden? Har bekanta som är ekonomer och de har det väldigt tufft och jag vill själv undvika att hamna i en sådan situation. Är systemvetenskap rätt utbildning för den som vill ha jobb "snabbt och lätt" och därtill OK betalt? Jag menar inte att jobbet måste vara "lätt", bara att det inte ska vara så svårt att få jobb och inte heller att byta om man skulle vilja.

Tack på förhand!
Citera
2020-02-03, 20:29
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlux
Hur är arbetsmarknaden? Har bekanta som är ekonomer och de har det väldigt tufft och jag vill själv undvika att hamna i en sådan situation. Är systemvetenskap rätt utbildning för den som vill ha jobb "snabbt och lätt" och därtill OK betalt? Jag menar inte att jobbet måste vara "lätt", bara att det inte ska vara så svårt att få jobb och inte heller att byta om man skulle vilja.

Tack på förhand!

Du får jobb, inga problem alls.
Citera
2020-02-05, 00:51
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:

Tack på förhand!

Hur kan ekonomer ha det tufft? Deras arbetsmarknad ska ju inte vara dålig i dagläget.
Citera
2020-03-23, 15:35
Medlem
erwynns avatar
Citat:

Tack på förhand!
Sorry för lite sent svar. Arbetsmarknaden är förhållandevis god, gör för tillfället mitt ex-jobb på ett företag som har erbjudit mig en roll som Junior Systemutvecklare med start i sommar. Nu är det lite speciellt iom Coronas framfart och en del i klassen har fått höra från rekryterare att man stänger ner för tillfället och avvaktar framtiden innan man anställer nya, men vi är flera som hunnit få jobb och kommer få jobb innan studierna tar slut.

Lön beror såklart vart du bor och hur pass flink du blir på programmera om det är vad man är intresserad av. Jag och studiekamraterna verkar ligga mellan 28-33.00 beroende på stad och tjänst, 6 mån provanställning tillämpas i princip alltid och efter har du goda möjligheter att göra din första löneökning.

För min del är inte ingångslönen det primära, utan förmåner och ett bra företag med ett sunt klimat där du får en bra start inom yrket. Jobba något/några år och skapa dig erfarenhet så har du riktigt fina möjligheter att ha en fin procentuell ökning på bara några få år.
Citera
2020-08-13, 01:26
Medlem
Jag har en fundering som jag hoppas någon kan svara på.. Är en kandidat i data- och systemvetenskap (tänker främst på den som finns vid DSV/SU) en bra utgångspunkt om man vill jobba som supporttekniker (2nd/3rd line)? Just supporttekniker verkar vara ett vanligt första jobb inom IT-branschen som jag förstått det. Jag undrar detta som någon som har ett allmänt intresse av IT och funderar på söka till DSV, men har ingen tidigare erfarenhet av programmering osv. Hur är det med yrken som IT-samordnare?
Citera
2020-08-13, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davidlu
Jag har en fundering som jag hoppas någon kan svara på.. Är en kandidat i data- och systemvetenskap (tänker främst på den som finns vid DSV/SU) en bra utgångspunkt om man vill jobba som supporttekniker (2nd/3rd line)? Just supporttekniker verkar vara ett vanligt första jobb inom IT-branschen som jag förstått det. Jag undrar detta som någon som har ett allmänt intresse av IT och funderar på söka till DSV, men har ingen tidigare erfarenhet av programmering osv. Hur är det med yrken som IT-samordnare?
Det känns lite onödigt att läsa tre/fyra år på DSV för att hjälpa bittra Agda som hatar datorer och ny teknik att via telefon lägga in en ny printer och koppla in skärmar och tangentbord på heltid.
Utan att ha läst utbildningsplanen tror jag att väldigt få kurser tar upp supportarbete.
Du kan ju få jobb som löneadministratör också efter fyra år på handelshögskolan i Stockholm men det är ju lite slöseri med utbildning.
Citera
2020-08-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Det känns lite onödigt att läsa tre/fyra år på DSV för att hjälpa bittra Agda som hatar datorer och ny teknik att via telefon lägga in en ny printer och koppla in skärmar och tangentbord på heltid.
Utan att ha läst utbildningsplanen tror jag att väldigt få kurser tar upp supportarbete.
Du kan ju få jobb som löneadministratör också efter fyra år på handelshögskolan i Stockholm men det är ju lite slöseri med utbildning.

Det är väl knappast det 2:nd och 3:rd line support sysslar med?
Citera
2020-08-13, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det är väl knappast det 2:nd och 3:rd line support sysslar med?
Fast nu skrev användaren supportTEKNIKER inte support.
Supporttekniker = kopplar skärmar och lägger till skrivare.
Support = det du menar.
Citera
2020-08-13, 15:20
Medlem
Citat:
Support = det du menar.

Det stod väl
Citat:
jobba som supporttekniker (2nd/3rd line)?
Citera
2020-08-13, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det stod väl
Det finns säkert olika 2, 3 line inom supporttelnik också.
Citera
2020-08-13, 22:07
Medlem
Citat:
Support = det du menar.

Jag menade support, och inte supporttekniker. Och detta som ett jobb som skulle kunna vara aktuellt direkt efter examen, och inte nödvändigtvis som något mål med utbildningen i sig. Jag har alltså ingen vidare tidigare erfarenhet av IT/programmering etc. så tänker att ett jobb som IT-support vore en bra start för vidare karriär inom andra delar av IT-branschen, eller har jag fel? Har också bekanta som jobbar med 2nd/3rd line support och drar in upp emot 40k/mån, vilket inte känns så pjåkigt
Citera
2020-08-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davidlu
Jag menade support, och inte supporttekniker. Och detta som ett jobb som skulle kunna vara aktuellt direkt efter examen, och inte nödvändigtvis som något mål med utbildningen i sig. Jag har alltså ingen vidare tidigare erfarenhet av IT/programmering etc. så tänker att ett jobb som IT-support vore en bra start för vidare karriär inom andra delar av IT-branschen, eller har jag fel? Har också bekanta som jobbar med 2nd/3rd line support och drar in upp emot 40k/mån, vilket inte känns så pjåkigt

Det är rätt svårt att avancera från support till andra jobb, även om den del retarderade rekryterare som skulle förlora i schack mot en uppstoppad fågel hävdar detta för att få fler att söka deras kundtjänstjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in