2015-04-01, 23:19
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Tänker inte bemöda mig med att ge ett längre svar på din enorma utläggning kring varför man inte ska bli programmerare. Däremot kortfattat tänker jag konstatera att du inte verkar ha en susning om vad en systemvetare gör. Det är bara ett fåtal som aktivt ger sig in i en roll som programmerare och sedan exklusivt håller sig till denna. Systemvetenskap/informatik handlar egentligen om väldigt mycket mera, allt från modellering, människa-dator-interaktion, organisationsgranskning, mjuka och hårda frågor etc. etc.

Jag tror snarare att de som söker sig till en systemvetenskaplig utbildning gör det för att just ha programmeringen som ett extra verktyg i sitt arbetsliv. Att ha en förståelse för hur saker fungerar nu och kommer att göra i åtminstone 10-20 år till är inte bara bra, utan ett absolut måste- för att kunna få den där rollen som länk mellan människa, teknik och organisation.

Sen står de renodlade programmerarna inför en tuffare framtid. Det håller jag med om, men den apokalypsartade beskrivning du ger saknar i nuläget verklighetsförankring. MÖJLIGEN är den sann när det kommer till webbprogrammering. Men programmering är som bekant ett mycket bredare fält än så, för fan vi sitter fortfarande och tragglar med COBOL på många företag.

Systemvetare går en ljus arbetsmarknad tillmötes, sen åligger det var och en att nischa sig och hitta en profil som är konkurrensstark och framtidssäker.

psst.

1) Jag är systemvetare (dock utbildad i Danmark vilket är irrelevant i sammanhanget).

2) De flesta systemvetare börjar jobba med programmering.

3) Programmering är ett skityrke som endast kan tilltala mattenördar och inte har ett skit att göra med datorreparation eller vad som normalt brukar kallas "dataintresse".

4) De flesta systemvetenskapliga utbildningar i Sverige inriktar sig på just webbutveckling. Webbutveckling utgör en stor andel av de programmeringsjobb i Sverige. Därav är den högst aktuell.

I övrigt hänvisar jag till mitt föregående inlägg och amerikanens utmärkta text "why a career in computer programming sucks".

Slutsats: du som läser denna tråd vill sannolikt inte bli systemvetare, framförallt om du inte gillar matte.
Citera
2015-04-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
psst.

1) Jag är systemvetare (dock utbildad i Danmark vilket är irrelevant i sammanhanget).

2) De flesta systemvetare börjar jobba med programmering.

3) Programmering är ett skityrke som endast kan tilltala mattenördar och inte har ett skit att göra med datorreparation eller vad som normalt brukar kallas "dataintresse".

4) De flesta systemvetenskapliga utbildningar i Sverige inriktar sig på just webbutveckling. Webbutveckling utgör en stor andel av de programmeringsjobb i Sverige. Därav är den högst aktuell.

I övrigt hänvisar jag till mitt föregående inlägg och amerikanens utmärkta text "why a career in computer programming sucks".

Slutsats: du som läser denna tråd vill sannolikt inte bli systemvetare, framförallt om du inte gillar matte.
Du verkar ju vara helt bakom flötet. Min systemvetarutbildning har endast en kurs som är inriktad på webbutveckling - 7,5hp. Sett från dina inlägg verkar du vara sjukt hatisk utan anledning. Kan det vara så att du inte kom in, inte klarade utbildningen (orimligt att vara så svagbegåvad iofs) eller liknande?
Citera
2015-04-10, 16:50
Medlem
Jordnots avatar
Någon här som sitter på erfarenheter från Göteborgs Universitets systemvetenskapliga program?
Undrar bland annat hur mycket programmering man läser, svårighetsgrad, samt hur ni upplevt utbildningen i allmänt.

Tacksam för svar.
Citera
2015-04-10, 18:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordnot
Någon här som sitter på erfarenheter från Göteborgs Universitets systemvetenskapliga program?
Undrar bland annat hur mycket programmering man läser, svårighetsgrad, samt hur ni upplevt utbildningen i allmänt.

Tacksam för svar.
3 mindre programmeromgskurser har jag för mig. Svårt för nybörjare men inget övermäktigt. Dock många timmars självstudier för just programmeringen. Resten vad jag vet... Att jobba med system och systemlösningar det första året. Om man inte tycker det verkar kul att diskutera och projektarbeta för att skapa dessa, med hjälp av mängder av teoretiskt flum... Så kommer man avlida själsligt.
Citera
2015-04-10, 19:52
Medlem
Jordnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
3 mindre programmeromgskurser har jag för mig. Svårt för nybörjare men inget övermäktigt. Dock många timmars självstudier för just programmeringen. Resten vad jag vet... Att jobba med system och systemlösningar det första året. Om man inte tycker det verkar kul att diskutera och projektarbeta för att skapa dessa, med hjälp av mängder av teoretiskt flum... Så kommer man avlida själsligt.
Är inte särdeles orolig för just programmeringen. Däremot är jag mindre sugen på kopiösa mängder flummig teori som bara ska bankas in inför tenta och sedan glömmas bort då den är tämligen flummig och knappast applicerbar i verkligheten.

Vill nog egentligen ha ett program mellan systemvetenskap och ett ingenjörsprogram men systemvetenskap verkar iallafall vara det närmaste jag hittat där man läser programmering, IT-system, människa-IT interaktion och liknande utan att röra el eller liknande.
Citera
2015-04-12, 16:45
Medlem
checkthisout.s avatar
Det som inte är programmering/datalogi är flummkunskaper om "system" och "metoder" som väldigt få arbetsgivare bryr sig om.

"Systemvetenskap" är ett flummämne helt enkelt. De flesta av mina kursare som blev färdiga systemvetare antingen söker jobb eller jobbar nu som programmerare. Fattar dessutom inte vad som skulle vara sexigt med ett flummyrke som "projektledare" eller "systemstrateg". Man måste verkligen vara bög för att trivas i korvfesten.

Summa summarum, och återigen, om du inte gillar programmering är det bättre att du satsar på något annat. "Dataingenjör" är en till utbildning som i verkligheten betyder knacka kod för resten av livet.

Gillar du att "pyssla med datorn", konfigurera, reparera, osv som tex Linus Sebastian gör bli då IT-tekniker.
Gillar du människor/organisationer/regler bli då jurist.
Gillar du vetenskapen bakom datorn bli ingenjör (dock INTE programmerings ehh "data"-ingenjör).

Citat:
Du verkar ju vara helt bakom flötet. Min systemvetarutbildning har endast en kurs som är inriktad på webbutveckling - 7,5hp. Sett från dina inlägg verkar du vara sjukt hatisk utan anledning. Kan det vara så att du inte kom in, inte klarade utbildningen (orimligt att vara så svagbegåvad iofs) eller liknande?

Och du tror på allvar att det räcker med endast en kurs för att kunna bli webbutvecklare? Webbprogrammeringskursen är ofta en samlingskurs för dina programmeringskunskaper som du förvärvade under utbildningen.

Anledningen till att jag är skeptisk till utbildningen är för att jag gick klart den och kan titta tillbaka och vara ärlig med mig själv.
Senast redigerad av checkthisout. 2015-04-12 kl. 17:13.
Citera
2015-04-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
.. "Systemvetenskap" är ett flummämne helt enkelt. De flesta av mina kursare som blev färdiga systemvetare antingen söker jobb eller jobbar nu som programmerare. ..

Delar inte alls din uppfattning. Är inne på sista terminen som systemvetare. Vi är kanske 70st i klassen och jag vet ~20st som redan nu har ett påskrivet anställningsavtal som projektledare, systemutvecklare, konsult etc. Det kan vara ännu fler för man har knappast daglig kontakt med alla. Dessutom är det många som ska köra vidare på magister/master. Av de jag vet som har sökt men inte fått något jobb är 90% av dem oseriösa latmaskar. Har man lite ambitioner är systemvetenskap en kanonutbildning sett till svårighet, längd, ingångsjobb/-lön samt karriärmöjligheter. Men det är bara mina åsikter och jag är långt ifrån objektiv
Citera
2015-04-13, 22:58
Medlem
Hur är programmet på SU? Någon med erfarenhet?
Citera
2015-04-13, 23:45
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Extremt liten och inte så superbra. Ö Stockholm är det KTH som gäller och UU är närmast bra alternativ.
Citera
2015-04-14, 04:01
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av get1
Delar inte alls din uppfattning. Är inne på sista terminen som systemvetare. Vi är kanske 70st i klassen och jag vet ~20st som redan nu har ett påskrivet anställningsavtal som projektledare, systemutvecklare, konsult etc. Det kan vara ännu fler för man har knappast daglig kontakt med alla. Dessutom är det många som ska köra vidare på magister/master. Av de jag vet som har sökt men inte fått något jobb är 90% av dem oseriösa latmaskar. Har man lite ambitioner är systemvetenskap en kanonutbildning sett till svårighet, längd, ingångsjobb/-lön samt karriärmöjligheter. Men det är bara mina åsikter och jag är långt ifrån objektiv
Vad är det som du inte delar?

Du inser att utvecklare == programmerare?

"Konsult"?

Och vilket företag anställer projektledare rakt från utbildningen?

Dels förstår du inte själv vad du skriver om, dels är ditt svar fullständigt irrelevant.
Citera
2015-04-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Extremt liten och inte så superbra. Ö Stockholm är det KTH som gäller och UU är närmast bra alternativ.

Vad menar du med extremt liten? Att det tas in väldigt få på programmet?

Syftar du på datateknik när du skriver KTH? Har man bättre chans att få ett likadant jobb som en systemvetare om man pluggat högskoleingenjör i datateknik exempelvis?
Citera
2015-04-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Jag har erfarenhet från Data- och systemvetenskapliga kandidatprogrammet på SU.
Vad vill du veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in