Citat:
Tänker inte bemöda mig med att ge ett längre svar på din enorma utläggning kring varför man inte ska bli programmerare. Däremot kortfattat tänker jag konstatera att du inte verkar ha en susning om vad en systemvetare gör. Det är bara ett fåtal som aktivt ger sig in i en roll som programmerare och sedan exklusivt håller sig till denna. Systemvetenskap/informatik handlar egentligen om väldigt mycket mera, allt från modellering, människa-dator-interaktion, organisationsgranskning, mjuka och hårda frågor etc. etc.
Jag tror snarare att de som söker sig till en systemvetenskaplig utbildning gör det för att just ha programmeringen som ett extra verktyg i sitt arbetsliv. Att ha en förståelse för hur saker fungerar nu och kommer att göra i åtminstone 10-20 år till är inte bara bra, utan ett absolut måste- för att kunna få den där rollen som länk mellan människa, teknik och organisation.
Sen står de renodlade programmerarna inför en tuffare framtid. Det håller jag med om, men den apokalypsartade beskrivning du ger saknar i nuläget verklighetsförankring. MÖJLIGEN är den sann när det kommer till webbprogrammering. Men programmering är som bekant ett mycket bredare fält än så, för fan vi sitter fortfarande och tragglar med COBOL på många företag.
Systemvetare går en ljus arbetsmarknad tillmötes, sen åligger det var och en att nischa sig och hitta en profil som är konkurrensstark och framtidssäker.
Jag tror snarare att de som söker sig till en systemvetenskaplig utbildning gör det för att just ha programmeringen som ett extra verktyg i sitt arbetsliv. Att ha en förståelse för hur saker fungerar nu och kommer att göra i åtminstone 10-20 år till är inte bara bra, utan ett absolut måste- för att kunna få den där rollen som länk mellan människa, teknik och organisation.
Sen står de renodlade programmerarna inför en tuffare framtid. Det håller jag med om, men den apokalypsartade beskrivning du ger saknar i nuläget verklighetsförankring. MÖJLIGEN är den sann när det kommer till webbprogrammering. Men programmering är som bekant ett mycket bredare fält än så, för fan vi sitter fortfarande och tragglar med COBOL på många företag.
Systemvetare går en ljus arbetsmarknad tillmötes, sen åligger det var och en att nischa sig och hitta en profil som är konkurrensstark och framtidssäker.
psst.
1) Jag är systemvetare (dock utbildad i Danmark vilket är irrelevant i sammanhanget).
2) De flesta systemvetare börjar jobba med programmering.
3) Programmering är ett skityrke som endast kan tilltala mattenördar och inte har ett skit att göra med datorreparation eller vad som normalt brukar kallas "dataintresse".
4) De flesta systemvetenskapliga utbildningar i Sverige inriktar sig på just webbutveckling. Webbutveckling utgör en stor andel av de programmeringsjobb i Sverige. Därav är den högst aktuell.
I övrigt hänvisar jag till mitt föregående inlägg och amerikanens utmärkta text "why a career in computer programming sucks".
Slutsats: du som läser denna tråd vill sannolikt inte bli systemvetare, framförallt om du inte gillar matte.