Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Som jag påpekat några gånger går det inte att se på någon och avgöra om de varit offer för misshandel, om de ljuger, eller har psykiska problem. Det finns inget som utmärker en misshandlad kvinna, vem som helst kan råka ut för det.
Here we go again. Absoluta påståenden. Märkliga sådana, dessutom.
(Vill börja med att påpeka att du förvanskar min fråga genom att skriva "se på någon" när min fråga gällde "t ex rättssalen och i inspelningar", dvs intagande av målets alla omständigheter. Jag utgår från att det skedde av skrivbekvämlighetsskäl och kommer svara nedan med det rimliga antagandet att du faktiskt har svarat i enlighet med min frågeställnings premisser.)
Så om vi undersökte 1000 kvinnor som blivit upprepat misshandlade i en relation så skulle vi alltså enligt dig inte hitta några som helst skillnader gentemot kontrollgrupp? Absolut ingenting? Vi skulle t ex inte på något som helst sätt upptäcka en tendens hos kvinnorna med innebörden att de är rädda för att göra sin partner upprörd och riskera stryk/mord och därför försöker göra sin partner till lags i så stor utsträckning som möjligt? Inte ens en liten tillstymmelse? De skulle argumentera precis lika mycket och hårt med sina partners och vid dess argumentationer håna och förlöjliga sina partners i exakt samma utsträckning som en kontrollgrupp?
Och experter på kroppsspråk har exakt samma förmåga som gemene man att se om någon ljuger? Vi är alla lika bra som t ex en polisförhörsledare med 30 års erfarenhet?
Och psykologer kan inte - i större utsträckning än gemene man - genom att observera och lyssna på någon bedöma om någon har personlighetsstörningar?
Kom igen nu, det här börjar bli löjligt.
Jag vill också påpeka att vi redan vet att HON HAR LJUGIT om ett antal saker, vilket också måste tas med i ekvationen. Men på dig verkar det som att man kan ljuga om 10 saker utan att det påverkar tillförlitligheten till den 11:e?
Citat:
Däremot är hans tunga missbruk, hans svartsjuka och kontrollbehov och hans vredesutbrott klara indikationer på att han är urtypen för en kvinnomisshandlare.
Så för Depp går det bra att använda indikationer för att fastställa sannolikhet för skuld, men inte för Amber? Lustigt det där. Men vad vet jag, det är ju du som är den "objektiva". Vi andra har ju Dunning-Kruger.
Ser du förresten några tecken för om Amber Heard uppfyller någon av kriterierna missbruk, svartsjuka, kontrollbehov och vredesutbrott?