2022-05-20, 12:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ingen kan se på någon och avgöra sanningshalten i vad denne säger eller sätta psykiatriska diagnoser på denne.

Det var inte vad jag bad dig göra. Jag bad dig förklara vad du känner när du ser henne "gråta" i rätten i 15 minuter utan tårar och snor, berättandes om "våldtäkten". Människor tenderar ju att få tårar och snor när de gråter. Jag får det, du får det, alla får det. Amber får det inte. Jodi Arias fick det inte.

Vad tror du det beror på? Kan du svara på det utan att prata om häxjakter?

Citat:
Det går inte att bedöma vittnen, målsäganden eller åtalade på det sättet.

Man kan göra mer eller mindre kvalificerade bedömningar. Det handlar inte om 100%-ig säkerhet utan om sannolikheter. Det finns t ex kroppspråksexperter inom rättsväsendet m.m. som är väldigt träffsäkra. (Gissa vad sådan experter har att säga om Amber)

Citat:
Det man känner är irrelevant. Det handlar om vantro, vidskepelse. Man kan lika gärna anlita en haruspex. Det är i fallet Amber Heard som när folk på 1600-talet trodde sig kunna identifiera häxor.

Tramsanalogi. Du kan inte jämföra kroppsspråksbedömningar med häxjakt. Skärpning. Människor och djur är av naturen i allmänhet väldigt bra på att bedöma andras känslor genom hur de ser ut. Det är inte 100 % men det är långt ifrån hokus-pokus. Och det vet du mycket väl om, så sluta.

Citat:
Om man tror man kan det är man ett typexempel på Dunning Kruger-effekten, dvs när folk utan kvalifikationer grovt överskattar sin förmåga att bedöma något samtidigt som de inte förstår att de överskattar sin förmåga.

Ett annat exempel Dunning Kruger-effekten kan vara folk som säger att andra har Dunning Kruger-effekten.

Citat:
Speciellt frapperande är det förstås när människor som redan från början vet att Depp är oskyldig och Heard den verkliga förövaren tror sig kunna se på Heard att de hade rätt.

Trots att jag vet att detta händer i sådana här fall förundras jag ändå av att folk inte förstår att de har ett så starkt bias att de borde förstå att de inte har möjligheten att göra en objektiv bedömning i frågan.

Men DU är objektiv?
Citera
2022-05-20, 12:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarbukett
Om man inte visste vad hon sa så skulle det nog hennes rörelser se seamless ut.

Håller verkligen inte med, det ser otroligt fejk ut.
Citera
2022-05-20, 12:33
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Kontaktförbudet, som nog är en bättre översättning av restraining order, upprättades en liten tid efter händelsen den 21 maj 2016 då Depp besökte Heard i penthouset där hon bodde och började anklaga henne och röja enligt flera vittnen och i samma veva ansökte Heard om skilsmässa.

https://amp.theguardian.com/film/201...estic-violence

Heard man födelsedagsfest var ca en månad före den 21 maj och de sågs inte dessemellan. 20 maj hade Depps mor avlidit.

Trodde det enbart rörde besöksförbud och att AH försökte få JD att bryta det när hon gick till hans hotell och ville träffa honom. Istället fick hon bara prata med honom (finns röstinspelning).
Då betyder det ju att JD bröt mot kontaktförbudet (dvs pratade med AH)? Eller gäller det inte när den som ansökt om förbudet själv tar kontakt?

Okej, jag har hela tiden trott att det var tvärtom gällande datumen (har bara följt rättegången via rörlig bild och alltså inte läst några tidningar/artiklar så rört till det).
Citera
2022-05-20, 12:49
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Utifrån det intryck de ger såklart. Depps expert var i mitt tycke klart överlägsen. Gav ett kompetent intryck. Bra förklaringar. Bra korsförhör.

Jag är såklart inte felfri, men jag har sett hundratals timmar av just den här sortens vittnesmål så jag har en ganska bra näsa för att nosa mig till vilka experter som är fulla av skit.

Grejen är att man inte behöver vara någon expert för att se att något är "off" med en persons vittnesmål. AH samt de flesta av hennes vittnen är extremt off medan några få framstår som äkta.

JD och hans vittnen framstår som äkta med några få off-moment. Alltså tvärtom mot AH och hennes vittnen.

Juryn ser exakt samma saker som vi och det är de som avgör utgången.

Personligen tror jag att JD är helt oskyldig till AH:s ansklagelser om misshandel och våldtäkt och att AH är skyldig till misshandel av JD.
Detta baserat på röstinspelningar, videoinspelningar samt vad som framkommit under rättegången.
Citera
2022-05-20, 12:51
Medlem
okok1s avatar
Skulle det bli någon rättegång idag? Igår sa de på livestreamen att det inte skulle vara det men det verkade oklart.
Citera
2022-05-20, 12:55
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Skulle det bli någon rättegång idag? Igår sa de på livestreamen att det inte skulle vara det men det verkade oklart.
Rättegången återupptas på Måndag.
Citera
2022-05-20, 13:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Really? Ingenting?

1. De hade småhundar som skiter ut typ harpluttar och plötsligt ligger det en stor jävla korv där.

2. En säkerhetsvakt/chaufför vittnar om att Amber Heard sagt till honom att det var ett practial joke som gick snett.

3. Bajset råkade vara där dagen efter att Johnny lämnat lägenheten p.g.a. bråk.

4. Hon såg extremt skyldig ut i rättssalen under både Depps och säkerhetsvaktens/chaufförens vittnesmål om bajset

5. Amber Heard har personlighetsstörningar i linje med sådant agerande

Är det INGENTING?

Du behöver inte tro på det, men du kan inte säga att det är "ingenting". Du verkar vara glad i att komma med absoluta påståenden som du inte kan backa upp. Nyss hette det att du inte kunde komma på en enda sak som pekar på att Amber Heard hittar på anklagelser, "Absolut ingenting", som du uttryckte det.

Det blir snabbt lite fånigt.

Nej, det finns inget som tyder på att Amber Heard bajsat i sängen.

Att det skulle vara mänsklig avföring har vi bara Depps åsikt om. Hundarna kissade och bajsade frekvent i lägenheten enligt vittnet Josh Drew. Även små hundar kan producera mycket skit om det vill sig illa. Att Depp anser att det är för mycket bajs för att komma från en hund. Visst, det är en åsikt, men det är en allvarlig och bisarr anklagelse där man bör kräva mer verifikation än så för att tro på det.

Om vi förutsätter att chauffören minns och fattat rätt osv innebär ändå inte uttalandet att det är någon människa som bajsat i sängen. Vad jag förstår fick aldrig Starling Jenkins III några uppföljningsfrågor som gav möjlighet att utveckla, vilket var synd. Heard har väl inte heller pressats i frågan.

Att Heard ”såg skyldig ut” är helt subjektivt och saknar betydelse, vilket jag ju utvecklat i annat svar. Att hon har personlighetsstörningar förnekas av Heards expertvittne. Oavsett bevisar det ingenting i det enskilda fallet. Att paret haft ett bråk strax innan talar väl som Heard säger emot att det handlade om ett praktikal joke, men det kan för all del vara en bisarr hämnd.

Det skulle ju kunna vara så att Heard medvetet lämnat kvar det hunden förorenat i sängen, eller t o m hjälpt hunden. Det skulle också vara ganska stört förvisso, men relativt mindre.

Summa summarum kräver Depps bisarra anklagelse mer för att tas för gott
Citera
2022-05-20, 13:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Att det skulle vara mänsklig avföring har vi bara Depps åsikt om. Hundarna kissade och bajsade frekvent i lägenheten enligt vittnet Josh Drew. Även små hundar kan producera mycket skit om det vill sig illa. Att Depp anser att det är för mycket bajs för att komma från en hund. Visst, det är en åsikt, men det är en allvarlig och bisarr anklagelse där man bör kräva mer verifikation än så för att tro på det.

Om vi förutsätter att chauffören minns och fattat rätt osv innebär ändå inte uttalandet att det är någon människa som bajsat i sängen. Vad jag förstår fick aldrig Starling Jenkins III några uppföljningsfrågor som gav möjlighet att utveckla, vilket var synd. Heard har väl inte heller pressats i frågan.

Att Heard ”såg skyldig ut” är helt subjektivt och saknar betydelse, vilket jag ju utvecklat i annat svar. Att hon har personlighetsstörningar förnekas av Heards expertvittne. Oavsett bevisar det ingenting i det enskilda fallet. Att paret haft ett bråk strax innan talar väl som Heard säger emot att det handlade om ett praktikal joke, men det kan för all del vara en bisarr hämnd.

Det skulle ju kunna vara så att Heard medvetet lämnat kvar det hunden förorenat i sängen, eller t o m hjälpt hunden. Det skulle också vara ganska stört förvisso, men relativt mindre.

Det var ett väldigt (och obefogat) allt-eller-inget-sätt att se på saken. Du verkar tro att allt som inte bevisar något till 100 % tyder på något till 0 %. Så fungerar inte bevisvärdering. Man måste se det som en skala, låt oss säga från 0-100 där olika faktorer har olika värde på skalan. Du sätter 0 på allt direkt om det inte når upp till 100. Om du läser vad jag skriver en gång så ser du att jag inte resonerat på så vis. Jag säger inte att det är helt fastställt att hon bajsat i sängen. Jag säger att det finns vissa saker som TYDER på det, som svar till ditt påstående att det finns INGENTING som ens antyder det. Det är återigen dina ABSOLUTA termer jag anmärker på. Ett ögonvittnesmål är inte INGENTING. Det är NÅNTING. Skyldigt kroppsspråk är NÅNTING. Omständigheterna i tid är NÅNTING. Personlighetsstörningar är NÅNTING. Bajsstorleken är NÅNTING. Är det tillräckligt? Det är en bedömningsfråga. Återigen kan vi ta till skalan. Förstår du skillnaden?

Citat:

Det här däremot är en bedömning. Det är ok att tycka att det kräver mer och bättre omständigheter för att man ska tro att nånting skett. Men skriv då inte i absoluta termer. Ord har betydelser.
Citera
2022-05-20, 13:43
Medlem
Citat:
Håller verkligen inte med, det ser otroligt fejk ut.

Om jag inte hade haft någon kontext där skulle jag bara se det som om hon strök sig lite i ansiktet, kanske för att hon var sömnig och behövde lite stimulans genom att stryka sig i ansiktet för att vakna till. Det är helt vanliga rörelser för mig. Men nu när jag vet sammanhanget och att hon sa att TMZ skulle göra det offentligt så inser jag ju att hon sa det som ett misstag. För hur skulle hon kunna veta vad TMZ skulle komma med angående henne och Johnny Depp? Så då är det självklart en tabbe från hennes sida.

Och det är en sån sak som förfölja henne i framtiden. För när man vet så förstår man och vet att hon tabbade sig i sitt manipulerande. Det var ju en del utav alla andra delar som hon planerat att sätta dit Johnny om.
Citera
2022-05-20, 13:44
Medlem
Citat:

Jag har småhundar och katter, finns inte en suck att de skiter så stora korvar!
Men som tidigare skribent skrev, du är så total i din bedömning att du känns långt ifrån objektiv.
Citera
2022-05-20, 13:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
man inte behöver vara någon expert för att se att något är "off" med en persons vittnesmål.

Så är det. Men erfarenhet av liknande situationer underlättar enormt. Man lär sig liksom vad man ska leta efter.

Citat:
Personligen tror jag att JD är helt oskyldig till AH:s ansklagelser om misshandel och våldtäkt och att AH är skyldig till misshandel av JD.
Detta baserat på röstinspelningar, videoinspelningar samt vad som framkommit under rättegången.

Det är en rimlig bedömning, skulle jag säga.

Amber Heards uppgifter måste bedömas med stor försiktighet med tanke på hennes verifierade lögner, kluster-B-personlighet och målets omständigheter. Jag skulle dömt mot henne i skrivande stund. En oskyldig person ljuger inte på det sättet och beter sig inte på det sättet. Och gör personen det så är det faktiskt inte mitt fel som jurymedlem. Även om hon har "grundsanningen" på sin sida så kommer faktiskt eventuella överdrifter med ett pris. Vill du inte bli dömd? Ljug inte för mig. Skulle man kunna säga.
Citera
2022-05-20, 13:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Små knähundar bajsar ungefär i ostbågsstorlek. En mänsklig bajskorv borde man kunna mäta sig till.
Hon har väl redan erkänt att hon sett till att bajset hamnade i sängen ( a prank whent wrong) oavsett ursprungskällan.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-05-20 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in