Citat:
Det var inte vad jag bad dig göra. Jag bad dig förklara vad du känner när du ser henne "gråta" i rätten i 15 minuter utan tårar och snor, berättandes om "våldtäkten". Människor tenderar ju att få tårar och snor när de gråter. Jag får det, du får det, alla får det. Amber får det inte. Jodi Arias fick det inte.
Vad tror du det beror på? Kan du svara på det utan att prata om häxjakter?
Citat:
Det går inte att bedöma vittnen, målsäganden eller åtalade på det sättet.
Man kan göra mer eller mindre kvalificerade bedömningar. Det handlar inte om 100%-ig säkerhet utan om sannolikheter. Det finns t ex kroppspråksexperter inom rättsväsendet m.m. som är väldigt träffsäkra. (Gissa vad sådan experter har att säga om Amber)
Citat:
Det man känner är irrelevant. Det handlar om vantro, vidskepelse. Man kan lika gärna anlita en haruspex. Det är i fallet Amber Heard som när folk på 1600-talet trodde sig kunna identifiera häxor.
Tramsanalogi. Du kan inte jämföra kroppsspråksbedömningar med häxjakt. Skärpning. Människor och djur är av naturen i allmänhet väldigt bra på att bedöma andras känslor genom hur de ser ut. Det är inte 100 % men det är långt ifrån hokus-pokus. Och det vet du mycket väl om, så sluta.
Citat:
Om man tror man kan det är man ett typexempel på Dunning Kruger-effekten, dvs när folk utan kvalifikationer grovt överskattar sin förmåga att bedöma något samtidigt som de inte förstår att de överskattar sin förmåga.
Ett annat exempel Dunning Kruger-effekten kan vara folk som säger att andra har Dunning Kruger-effekten.
Citat:
Speciellt frapperande är det förstås när människor som redan från början vet att Depp är oskyldig och Heard den verkliga förövaren tror sig kunna se på Heard att de hade rätt.
Trots att jag vet att detta händer i sådana här fall förundras jag ändå av att folk inte förstår att de har ett så starkt bias att de borde förstå att de inte har möjligheten att göra en objektiv bedömning i frågan.
Trots att jag vet att detta händer i sådana här fall förundras jag ändå av att folk inte förstår att de har ett så starkt bias att de borde förstå att de inte har möjligheten att göra en objektiv bedömning i frågan.
Men DU är objektiv?