Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-17, 02:20
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Jag ska vara ärlig, jag har aldrig provat pulvermos men jag har sett att det finns folk som handlat det. Jag har ingen åsikt om att andra kör något annat. Jag är nyfiken på vad det är för skillnad eftersom jag aldrig testat det. Jag brukar handla potatis och göra eget men det tar sin lilla tid att få allt på plats.
Kul.
Jag har hållt på med mat mer eller mindre i snart femtio år.
Reagerar när jag är på ica o ett barn som är kanske tio år frågar sin mamma om vilken hylla står Bean på hallå
Mina barn har aldrig fått pulvermos eller kall Bea de har fått potatis pure och sauce bearnaise är kanske lite lätt slav under mitt eget kall ibland kan jag erkänna men det är faktiskt min hobby med älskar att laga mat alltid
Citera
2019-03-17, 02:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabagol
Detta fordrar att pulvermoset är bra till att börja med, eller ja, bättre än majoriteten av mos. Har funnit Felix varit på den godare sidan.

Går att äta. Hittade ett tyskt pulvermos där pulvret var mer som flingor/flagor än pulver. Tror det var på Lidl. Rätt många år sedan, sällan jag käkar pulvermos.. Detta moset var faktiskt nästan till förväxling likt äkta mos.

Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Ersätt vattnet med mjölk så behöver du inget smör. Det smakar iofs inte så gott ändå.

Nä, smör ska det allt vara. Inget kan ersätta smörsmak!
Gott blir det väl inte, men i alla fall godare än utan smör. Gör man enligt påsens anvisningar, får man alldeles för löst mos.

I äkta mos har jag alltid i smör.
Citera
2019-03-17, 02:26
Medlem
Dofternas avatar
Skillnaden är väl ungefär som den mellan skäggbiff och skäggröv, alltså stor. Men med lite muskot, smör och vitpeppar så funkar pulvret rätt bra. Nån nypa gräslök är inte heller fy skam.
Citera
2019-03-17, 02:28
Bannlyst
Har ätit pulvermos under en vecka nu lite fattig denna månad. Är lat pallar ej laga mat heller.

Jag tillsätter smör som man har på mackorna bara så det inte blir så torrt.

Om du pallar göra riktig mos så gör det istället smakar mycket bättre.
Citera
2019-03-17, 02:35
Medlem
Charlemanges avatar
Vidrigt en total förflackning och degenerering av den Svenska matkulturen läser jag här.
Att inte kunna eller hinna göra potatis pure själv är så jävla dåligt ryck upp er för fan.
Finns inga ursäkter inga undanflykter ni är inte på en livflotte på atlanten nu alltså .
Köp aldrig sådan smörja som pulvermos det är en skamfläck mot er själva så äckligt.
Jobbade för tre år sedan och lagade mat till skolor 1200 portioner varannan vecka gjorde vi mos potatismos äkta till så många portioner på tre personer var vi .
Ni klarar orkar inte kan inte kan inte googla fråga mamma pappa mormor eller i affären hur gör man potatis mos utan handlar tapetklister i stället för det är vad ni får.
I stället för att skala potatis dela dom koka 15-18 minuter värma fet mjölk med en rejäl klick äkta smör riva lite muskotnöt några varv med pepparkvarnen mosa salt mmmmmmmmmmmmmmm så jävla gott och sedan så infaller mos koman o vila middag en halvtimme
Citera
2019-03-17, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Har ätit pulvermos under en vecka nu lite fattig denna månad. Är lat pallar ej laga mat heller.

Jag tillsätter smör som man har på mackorna bara så det inte blir så torrt.

Om du pallar göra riktig mos så gör det istället smakar mycket bättre.

Jag tror alla svar pekar på att pulvermos kan ätas men att man ska göra eget potatismos om man har tid och lust.
Citera
2019-03-17, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Vidrigt en total förflackning och degenerering av den Svenska matkulturen läser jag här.
Att inte kunna eller hinna göra potatis pure själv är så jävla dåligt ryck upp er för fan.
Finns inga ursäkter inga undanflykter ni är inte på en livflotte på atlanten nu alltså .
Köp aldrig sådan smörja som pulvermos det är en skamfläck mot er själva så äckligt.
Jobbade för tre år sedan och lagade mat till skolor 1200 portioner varannan vecka gjorde vi mos potatismos äkta till så många portioner på tre personer var vi .
Ni klarar orkar inte kan inte kan inte googla fråga mamma pappa mormor eller i affären hur gör man potatis mos utan handlar tapetklister i stället för det är vad ni får.
I stället för att skala potatis dela dom koka 15-18 minuter värma fet mjölk med en rejäl klick äkta smör riva lite muskotnöt några varv med pepparkvarnen mosa salt mmmmmmmmmmmmmmm så jävla gott och sedan så infaller mos koman o vila middag en halvtimme

Jag är lite imponerad att ni gjorde riktig potatismos åt barnen. Oftast är det något halvfabrikat som skapas för det blir "billigare". Jag brukar skala potatisen en dag innan och låta den ligga i vatten så vattnet drar ur en del av stärkelsen...för mig blir det inte så påtaglig mos-koma när jag gör så annars blir jag helt utslagen.
Citera
2019-03-17, 02:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Håller med dig. Har pulvermos hemma i beredskapssyfte (man ska ju klara några veckor i kris/krig sägs det, och i beredskapslagret ingår bland annat pulvermos), käkar bara när jag behöver byta ut lagret hemma.

Men med smör i, går det att äta.
Nä, det är inget svårt att göra egen potatismos, dock svårt under sommarperioden då potatis duglig till mos är svår att finna.. (Blir bara klister om man försöker göra mos på färskpotatis/nypotatis)

Sedan måste jag påtala skillnaden mellan puré och mos: Puré är lösare än mos, och just puré har jag svårare att äta än till och med pulvermos. (Tål inte den lösa konsistensen)
Senast redigerad av kraftfoder 2019-03-17 kl. 02:44.
Citera
2019-03-17, 02:48
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Jag är lite imponerad att ni gjorde riktig potatismos åt barnen. Oftast är det något halvfabrikat som skapas för det blir "billigare". Jag brukar skala potatisen en dag innan och låta den ligga i vatten så vattnet drar ur en del av stärkelsen...för mig blir det inte så påtaglig mos-koma när jag gör så annars blir jag helt utslagen.
Tack men de förbannade ungarna var inte nöjda de tålde nästan ingenting vi hade ca 38 procent avvikande kost varje dag förutom kost som berodde på andra livs stilar än vår normala avvikande religion främst veganer vegetarianer mm mm mmm konstigt eller hur för när jag gick i skolan på sextiotalet så fick vi en maträtt och när jag gjorde lumpen 1980 åt vi en och samma maträtt samma när jag gjorde fn tjänst men nu nu skall vi tillgodose alla jävla exter som min mormor hade sagt det.
Citera
2019-03-17, 02:57
Medlem
Europes avatar
Jag är uppväxt på pulvermos (utom när jag var hos morföräldrarna i Finland) och åt väl det ibland som ung. Jag vill minnas att jag tyckte att Felix pulvermos gick att äta, medan alla andra jag har smakat har varit nästan oätliga.

Jag har väl fått hyggligt bra potatismos ibland på bättre restauranger, samt ännu bättre potatismos när jag har gjort det själv hemma. Skillnaden är enorm jämfört med pulvermos, men när jag nu försöker komma på ett sätt att formulera hur riktig potatismos är godare, så är det faktiskt lite svårare. Dels är konsistensen på riktig potatismos bättre, oavsett om jag gör helt slät mos eller mos med lite klumpar, medan pulvermos på något sätt antingen är märkligt torrt eller vattnigt, utan att det verkar finnas något mellanläge. Vanlig potatismos känns helt enkelt mer som riktig, redig mat, med en fylligare och ändå saftigare konsistens. Dessutom tycker jag pulvermos har mindre smak, samtidigt som det på något sätt ändå kan smaka lite 'kemiskt'. Vanlig potatismos smakar mer potatis och rena råvaror, medan pulvermos smakar eventuellt lite kemiskt, samt dessutom väldigt mycket av något vagt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kan det smaka mer stärkelse? Sedan tenderar jag väl i desperation att överkrydda pulvermoset för att det smakar så skumt och platt, men det kanske man inte kan klandra pulvermoset för?

Nu vill jag inte låta som en matnazi. Visst kan jag fortfarande tänka mig att någon gång använda Felix pulvermos om jag skulle t.ex. göra något där det endast ska utgöra en liten del i något. Speciellt på sommaren, då färskpotatis inte riktigt fungerar. Men ska man äta ordentligt med potatismos, så rekommenderar jag starkt att göra egen mos hemma. Det är dessutom billigt.
Senast redigerad av Europe 2019-03-17 kl. 03:08.
Citera
2019-03-17, 03:03
Medlem
Citat:
Tack men de förbannade ungarna var inte nöjda de tålde nästan ingenting vi hade ca 38 procent avvikande kost varje dag förutom kost som berodde på andra livs stilar än vår normala avvikande religion främst veganer vegetarianer mm mm mmm konstigt eller hur för när jag gick i skolan på sextiotalet så fick vi en maträtt och när jag gjorde lumpen 1980 åt vi en och samma maträtt samma när jag gjorde fn tjänst men nu nu skall vi tillgodose alla jävla exter som min mormor hade sagt det.

Det var lite andra tider. Man fick det som var på menyn (en rätt) och serverades för dagen, alla åt upp och man var mätt fram tills dess att man skulle hem fast man var i rörelse hela tiden. Det existerade inte att man klagade. Gjorde man det kom man inte igenom nålsögat. Lärare var respekterade och varje yrke var krävande och man drillades hela tiden så man låg över gränsen. Jag skulle gissa att barnen blev bortskämda när det gäller mat och inte visste vad som var mat som ni serverade. Jag har testat vegan-mat och då provade jag det där man visste vad man gjorde.

Ska säga att jag var lite tagen nyligen när jag insåg att förväntningarna på en kurs var mycket lägre än när jag gick i skolan. Jag antar att nya tider för med sig nya regler och gränser. Alla ska slussas igenom nålsögat, alla ska ha en pokal med sig hem.
Citera
2019-03-17, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag är uppväxt på pulvermos (utom när jag var hos morföräldrarna i Finland) och åt väl det ibland som ung. Jag vill minnas att jag tyckte att Felix pulvermos gick att äta, medan alla andra jag har smakat har varit nästan oätliga.

Jag har väl fått hyggligt bra potatismos ibland på bättre restauranger, samt ännu bättre potatismos när jag har gjort det själv hemma. Skillnaden är enorm jämfört med pulvermos, men när jag nu försöker komma på ett sätt att formulera hur riktig potatismos är godare, så är det faktiskt lite svårare. Dels är konsistensen på riktig potatismos bättre, oavsett om jag gör helt slät mos eller mos med lite klumpar, medan pulvermos på något sätt antingen är märkligt torrt eller vattnigt, utan att det verkar finnas något mellanläge. Vanlig potatismos känns helt enkelt mer som riktig, redig mat, med en fylligare och ändå saftigare konsistens. Dessutom tycker jag pulvermos har mindre smak, samtidigt som det på något sätt ändå kan smaka lite 'kemiskt'. Vanlig potatismos smakar mer potatis och rena råvaror, medan pulvermos smakar eventuellt lite kemiskt, samt dessutom väldigt mycket av något vagt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kan det smaka mer stärkelse?

Nu vill jag inte låta som en matnazi. Visst kan jag fortfarande tänka mig att någon gång använda Felix pulvermos om jag skulle t.ex. göra något där det endast ska utgöra en liten del i något. Speciellt på sommaren, då färskpotatis inte riktigt fungerar. Men ska man äta ordentligt med potatismos, så rekommenderar jag starkt att göra egen mos hemma. Det är dessutom billigt.

Jag misstänker att det är en industriell process med pulvermos, att man kanske göra en potatismos men industriellt gör sig av med vaten och en del annat som binder vatten så att man kan få till ett pulver och det får plats i en liten påse. Tillsätter man vatten eller mjök blir det lite tunnt för det går inte riktigt att återskapa konsistensen efter den industriella processen. Jag tänker hålla fast vid att göra min egen potatismos. Det spelar ju egentligen ingen roll om det är slät potatismos eller med klumpar i, man märker på en gång att det är hemlagat och att det smakar som hemlagat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in