Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-28, 06:16
Medlem
Vad är egentligen förträffliges med pulvermos? Att göra vanligt mos är ju något av det enklaste du kan göra, och smakmässigt vida överlägset alternativet. Förutsatt att du faktiskt ska laga mat, kokar ju potatis under tiden.

Det enda ”arbetet” som krävs är ju att skala potatisen, och ställa den på spisen för att koka. När detta är klart behöver du addera smör, gräddmjölk, salt, peppar och riva i lite muskot. Allt som allt kanske 10 minuter i total arbetsinsats om du gör mos för 3-4 personer.
Citera
2023-02-28, 07:17
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Känns som trash som köper och konsumerar pulvermos men det är bara min tanke.. Jag har aldrig gått på middag och blivit serverad pulvermos där går fan gränsen
Är nog bara du. Och klart som fan är det inget man bjuder på på en middag annat än det är grannungarna. Pulvermoset används väl när man på en random tisdag är trött och inte orkar laga till något mer komplicerat. Lite som med nudlar tex. Tar liksom 3 minuter att fixa pulvermos om man har vattenkokare.
Citera
2023-02-28, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Är nog bara du. Och klart som fan är det inget man bjuder på på en middag annat än det är grannungarna. Pulvermoset används väl när man på en random tisdag är trött och inte orkar laga till något mer komplicerat. Lite som med nudlar tex. Tar liksom 3 minuter att fixa pulvermos om man har vattenkokare.
Så du serverar pulvermos och snabbnudlar hemma? Det är ju helt förskräckligt vad vissa kan vara lata…
Skulle aldrig få tanken att servera något så näringsfattigt och dålig kost här hemma trots att både jag och frugan heltidsjobbar och har huset fullt av ungar.

Du får nog prioritera om livet så du slutar servera pulvermos och snabbnudlar
Citera
2023-02-28, 09:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Vad är egentligen förträffliges med pulvermos? Att göra vanligt mos är ju något av det enklaste du kan göra, och smakmässigt vida överlägset alternativet. Förutsatt att du faktiskt ska laga mat, kokar ju potatis under tiden.

Det enda ”arbetet” som krävs är ju att skala potatisen, och ställa den på spisen för att koka. När detta är klart behöver du addera smör, gräddmjölk, salt, peppar och riva i lite muskot. Allt som allt kanske 10 minuter i total arbetsinsats om du gör mos för 3-4 personer.

Vi åt rätt mycket halvfabrikat när vi inte hade spis som vi inte hade för att vi inte hade el. Maten lagades på spritkök.

Sedan finns det folk som arbetar hårt och absolut inte orkar stå och laga mat när de kommer hem. Då är det pulvermos och färdiga köttbullar eller mackor.
Citera
2023-02-28, 09:10
Medlem
Farfarsfars avatar
Jäkligt smidigt och spar både tid och disk. Bara att göra en sats i kastrull, tippa i en burk tonfisk, peppra och röra runt. Kan sen med fördel ätas direkt ur kastrullen med sked.

Ibland tycker jag faktiskt pulvermos är godare än vanlig. Tunnbrödsrulle blir alldeles utmärkt med pulvermos och färdig räksallad.
Citera
2023-02-28, 09:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Så du serverar pulvermos och snabbnudlar hemma? Det är ju helt förskräckligt vad vissa kan vara lata…
Skulle aldrig få tanken att servera något så näringsfattigt och dålig kost här hemma trots att både jag och frugan heltidsjobbar och har huset fullt av ungar.

Du får nog prioritera om livet så du slutar servera pulvermos och snabbnudlar
Ja det är inget jag serverar, bara om jag själv snabbt vill få i mig något. Men är ungkarl så självklart är det en skillnad. Uppenbarligen finns det ju en marknad då det finns och ärligt talat är det ganska gott om man drar i smör och lite kryddor.
Citera
2023-02-28, 09:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Jäkligt smidigt och spar både tid och disk. Bara att göra en sats i kastrull, tippa i en burk tonfisk, peppra och röra runt. Kan sen med fördel ätas direkt ur kastrullen med sked.

Ibland tycker jag faktiskt pulvermos är godare än vanlig. Tunnbrödsrulle blir alldeles utmärkt med pulvermos och färdig räksallad.
Haha, blir som en fiskvariant av klassikern lappskojs. Måste testa detta.
Citera
2023-02-28, 09:32
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Haha, blir som en fiskvariant av klassikern lappskojs. Måste testa detta.

Gör så, kan rekommenderas. Experimenterade fram detta recept under studenttiden. Använd avrunnen tonfisk i olja och peppra utav helvete så smakar det faktiskt lite som lappskojs. Bra näringsvärde också.
Citera
2023-02-28, 09:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar

Tycker det är räksalladen som inte passar med egengjort mos.
Citera
2023-02-28, 11:28
Medlem
slagskotts avatar
Felix Mos går faktiskt att äta men jag föredrar ju hemmagjord, speciellt med klumpar men det gillar inte ungarna
Citera
2023-02-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi åt rätt mycket halvfabrikat när vi inte hade spis som vi inte hade för att vi inte hade el. Maten lagades på spritkök.

Sedan finns det folk som arbetar hårt och absolut inte orkar stå och laga mat när de kommer hem. Då är det pulvermos och färdiga köttbullar eller mackor.

Problemet är inte att familjer ibland tar genvägar i köket när de är stressade eller trötta, utan att pulvermos, pulversåser och färdiga köttbullar är stapelvaror hos vissa familjer, tillsammans med Findus färdiga rätter och billys pizza.

Barn förtjänar att få uppleva hur hemlagad mat smakar. Att göra egna köttbullar, potatismos, gräddsås tar inte mer än någon timme. Att baka bröd kräver 10-20 minuters effektiv arbetstid om man har en hushållsassistent. Långkok sköter sig själva 95 procent av tiden, och det fantastiska är att både köttbullar, bröd och grytor går utmärkt att frysa in och ta fram de där dagarna där allt verkligen är stressigt.
Citera
2023-02-28, 19:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Problemet är inte att familjer ibland tar genvägar i köket när de är stressade eller trötta, utan att pulvermos, pulversåser och färdiga köttbullar är stapelvaror hos vissa familjer, tillsammans med Findus färdiga rätter och billys pizza.

Barn förtjänar att få uppleva hur hemlagad mat smakar. Att göra egna köttbullar, potatismos, gräddsås tar inte mer än någon timme. Att baka bröd kräver 10-20 minuters effektiv arbetstid om man har en hushållsassistent. Långkok sköter sig själva 95 procent av tiden, och det fantastiska är att både köttbullar, bröd och grytor går utmärkt att frysa in och ta fram de där dagarna där allt verkligen är stressigt.

Jag tänkte mer på ensamstående utan barn eller där barnen flyttat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in