Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-26, 10:50
Medlem
undervattenfisks avatar
Har jag inte tid att göra POTATISMOS så äter jag inte mos heller.. fy fan för pulvermos käkade det som barn och sen slutade jag äta mos helt till fram till för ett par år sen då jag testade mos, smakar ju för fan bara mjöl/pulver. det är inte ens potatismos ju det är något pulver med potatissmak som blir till MOS
Citera
2012-10-26, 13:32
Medlem
BRZMs avatar
Pulvermos är väl det som serveras i skolmatsalen. Fy helvete vad vidrigt det är. Kan tänka mig att flytande cement smakar lika illa.
Citera
2012-10-26, 14:36
Medlem
dePauls avatar
Pulvermos är helt OK. Dock inte att äta utan att använda som stärkelse och konsistensgivare i t ex bakverk, redningar, färsrätter, soppor, såser samt kinesmat.

Funkar också som panad i samband med friterade/stekta rätter. Fiskkakor som man doppar i pulvermos, vispat ägg, återigen pulvermos och därefter friterar i ister är kanon! Potatisbullar och kroketter likaså.

Har du inte Maizena hemma? Kör på pulvermos .

~Paul~
Citera
2012-10-27, 07:03
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Pulvermos är helt OK. Dock inte att äta utan att använda som stärkelse och konsistensgivare i t ex bakverk, redningar, färsrätter, soppor, såser samt kinesmat.

Funkar också som panad i samband med friterade/stekta rätter. Fiskkakor som man doppar i pulvermos, vispat ägg, återigen pulvermos och därefter friterar i ister är kanon! Potatisbullar och kroketter likaså.

Har du inte Maizena hemma? Kör på pulvermos .

~Paul~

Hm.. Jag blir inte helt glad när du skriver att du gillar "pulvermos" Du är ju känd här som elitmannen här i kanalen.

Och just pgr av det blir jag lite ledsen... Jag trodde bättre faktiskt bättre från dig!
Citera
2012-10-27, 08:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Hm.. Jag blir inte helt glad när du skriver att du gillar "pulvermos" Du är ju känd här som elitmannen här i kanalen.

Och just pgr av det blir jag lite ledsen... Jag trodde bättre faktiskt bättre från dig!
Fast du bör nog läsa en gång till vad jag har skrivit .

~Paul~
Citera
2012-10-27, 16:07
Medlem
Traveller2007s avatar
Testade att göra eget mos för första gången och det blev riktigt gott. Pulver mos har jag inte ätis på år men kommer inte ihåg det som speciellt gott.
Citera
2012-10-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Testade att göra eget mos för första gången och det blev riktigt gott. Pulver mos har jag inte ätis på år men kommer inte ihåg det som speciellt gott.

Riktigt mos slår pulvermos på fingrarna, alla gånger.

Jag skulle nog gå så långt att jag hävdar att pulvermos inte räknas som mos. Möjligtvis mosextrakt. Om jag ska vara snäll.
Citera
2012-10-27, 18:51
Medlem
[Strange Days]s avatar
Vill minnas att Keith Floyd använde pulvermos i pulverform som toppredning i några av sina matlagningssketcher.

Själv tycker jag definitivt att det går bra att använda pulvermos vid vissa tillfällen, men föredrar "riktigt" mos i vanliga fall.
Citera
2012-10-27, 20:32
Att föredra pulvermos framför riktig potatispuré är likvärdigt med att föredra Jan Guillou framför Dostojevskij. Det tyder inte bara på dålig utan på fullständigt outvecklad smak. Det avslöjar en grav bildningsbrist och en fullständig avsaknad av känsla för kvalitet som är så svårartad att den snarast är att likna vid en sorts karaktärsdefekt.

Citat:
Att blanda vatten och grädde resulterar i en tunn sörja om man inte ser upp. Vad har du emot att använda mjölk? Den vanligaste kombon är ju fullfetmjölk och smör.

Det bästa är att använda hälften grädde (40 %) och hälften standardmjölk. Bara mjölk blir för tunt och dessutom färglöst. Bara grädde blir för fett, tungt och klistrigt. Så det bästa är att kombinera.

Här har du mitt recept:

• 150 g mandelpotatis (skalad vikt)
• 25 g osaltat smör
• 40 g grädde (40 %)
• 40 g mjölk (3 %)
Citera
2012-10-27, 20:39
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Fast du bör nog läsa en gång till vad jag har skrivit .

~Paul~

Hm.. Jag kan möjligen då med din pistol riktad emot mig omvärdera mina åsikter om pulvermos dårå..

Vad har du för åsikt om Buck Knifes? eller S.O.G?

Jag är stolt ägare av två knivar av dessa märken. Inga kockknivar utan en jaktkniv och en liten fällkniv.Min Buck är ju ett amerikansk legendariskt märke som jag använder när jag är ute i naturen och pysslar.

Den lilla fällkniven är en annan gynnare. Jag skulle ljuga om jag sa att jag är nöjd med inköpet. För det var det sannerligen inte.

Jag tror att det det är ett bra märke, men den är svår fantastiskt svårt att få vass. Stålet är så jäkligt hårt. Förlåt om jag lite gick från kanalens ursprungliga ämnesområde.

Jag är dock betydligt nöjdare med min Buck Vanguard. Stålet är betydligt mjukare och lättare att skärpa upp. Jag är mycket nöjd med den!

En stabil jaktkniv som passar bra när man är ute i skogen och jagar!

http://www.outdoorexperten.se/p-13535-buck-vanguard.aspx
Senast redigerad av mernilio 2012-10-27 kl. 21:01.
Citera
2012-10-27, 21:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Att föredra pulvermos framför riktig potatispuré är likvärdigt med att föredra Jan Guillou framför Dostojevskij. Det tyder inte bara på dålig utan på fullständigt outvecklad smak. Det avslöjar en grav bildningsbrist och en fullständig avsaknad av känsla för kvalitet som är så svårartad att den snarast är att likna vid en sorts karaktärsdefekt.

Det bästa är att använda hälften grädde (40 %) och hälften standardmjölk. Bara mjölk blir för tunt och dessutom färglöst. Bara grädde blir för fett, tungt och klistrigt. Så det bästa är att kombinera.

Här har du mitt recept:

• 150 g mandelpotatis (skalad vikt)
• 25 g osaltat smör
• 40 g grädde (40 %)
• 40 g mjölk (3 %)
Ser bra ut. Tackar .

~Paul~
Citera
2012-10-27, 21:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Hm.. Jag kan möjligen då med din pistol riktad emot mig omvärdera mina åsikter om pulvermos dårå..

Vad har du för åsikt om Buck Knifes? eller S.O.G?

Jag är stolt ägare av två knivar av dessa märken. Inga kockknivar utan en jaktkniv och en liten fällkniv.Min Buck är ju ett amerikansk legendariskt märke som jag använder när jag är ute i naturen och pysslar.

Den lilla fällkniven är en annan gynnare. Jag skulle ljuga om jag sa att jag är nöjd med inköpet. För det var det sannerligen inte.

Jag tror att det det är ett bra märke, men den är svår fantastiskt svårt att få vass. Stålet är så jäkligt hårt. Förlåt om jag lite gick från kanalens ursprungliga ämnesområde.

Jag är dock betydligt nöjdare med min Buck Vanguard. Stålet är betydligt mjukare och lättare att skärpa upp. Jag är mycket nöjd med den!

En stabil jaktkniv som passar bra när man är ute i skogen och jagar!

http://www.outdoorexperten.se/p-13535-buck-vanguard.aspx
OK .

Det är lite för mycket OT för den här tråden. Skriv ner alla dina funderingar kring knivar och skicka sedan PM till mig! Jag lovar att svara .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in