Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-02, 13:59
Medlem
Jag tycker av någon anledning inte om "riktigt" mos utan äter bara felix pulvermos (brun förpackning/Klassiskt Potatismos).
Och då skall det bara riktigt tjockt dvs. mkt pulver.

Hur ställer ni er till denna fråga?
Citera
2008-08-02, 14:08
Medlem
TheBings avatar
Ska det vara pulvermos ska det vara Felix. Där håller jag med helt. Men det ska inte vara för tjockt då blir det bara "stabbigt". För övrigt brukar jag blanda upp med lite mjölk och ha i lite vitpeppar för att förhöja smaksensationen ytterligare.

Den värsta mos-upplevelslen jag har haft är Willys pulvermos. Fy tusan säger jag bara... den sörjan köper jag aldrig igen. Billig skit.

Det ultimata moset är ändå det äkta hemlagade.

Gött mos!
Senast redigerad av TheBing 2008-08-02 kl. 14:54.
Citera
2008-08-02, 14:08
Medlem
Dia Psalmas avatar
Riktigt mos är väl snäppet godare, men använder man mjölk, smör och kryddor, så kan man få pulvermos att bli väldigt gott också. Jag föredrar också Felix klassiska potatismos.

Jag brukar inte göra det så jättetjockt, det blir så jobbigt att vispa det då. Men ändå inte för löst.
Citera
2008-08-02, 14:11
Medlem
Puntis avatar
hehe håller faktist med dig, felix pulvermos är fasen godare än riktig
Citera
2008-08-02, 14:18
Medlem
barkeepers avatar
Jag....

...tycker att det ar tva helt olika ratter, faktiskt. Pulvermos kan vara kanongott nar man ar sugen pa det, men riktig perstampa ar ockso kanon. Tycker inte dom gar att jamfora med vrandra.
Citera
2008-08-02, 14:21
Medlem
Läskigs avatar
Äter bara riktig potatismos, klarar verkligen inte av pulversmaken, varför stoppar man i sig sånt frivilligt när det inte tar många extra minuter att göra ett ordentligt potatismos som smakar hundra gånger bättre.
Citera
2008-08-02, 14:21
Medlem
Chalfs avatar
Riktig mos är ju självklart godare, men det beror endån på vem som gjort den och hur den är gjord. Vanlig potatismos utan kryddor är ju inte speciellt gott, i med lite vitpeppar och grillkrydda så blir det riktigt gott, det kan tillochmed göra pulvermos gott.
Citera
2008-08-02, 14:22
Medlem
Sconemans avatar
Själv avskyr jag pulvermos. Äter det när man är ute och seglar/vandrar men har jag tillgång till ett riktigt kök så kommer det inte på fråga.
Iofs har jag aldrig provat att krydda upp det utöver vad som eventuellt står på förpackningen men ska man göra sånt så tycker jag att man lika gärna kan göra riktigt från start.

/ Sconeman.
Citera
2008-08-02, 14:49
Medlem
TheBings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Äter bara riktig potatismos, klarar verkligen inte av pulversmaken, varför stoppar man i sig sånt frivilligt när det inte tar många extra minuter att göra ett ordentligt potatismos som smakar hundra gånger bättre.

Det innebär ju många extramoment att göra ordentligt potatismos (skala, koka, mosa) och det tar mycket längre tid!

Pulvermos tar ju bara en bråkdel av tiden att tillaga och det är just denna besparing av tid och extramoment som jag tycker är det bästa. Kalla mig slö men så är det
Citera
2008-08-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Jag delar helt din åsikt. Pulversmaken får mig att må illa.
Citera
2008-08-02, 16:25
Bannlyst
Pulvermos är ju bra mycket godare än riktigt potatismos.

Som sagt:

Felix pulvermos.
Gräddmjölk.
Vitpeppar/muskot

Grymt smaskigt!
Citera
2008-08-02, 16:30
Medlem
StigAllans avatar
Pulvermos är något som jag inte kan tänka mig att äta annat än i skogen.
Hemlagad slår pulvret alla gånger, dessutom blir det en trevlig smakvariation när man byter potatissort.
Pulverätare är antagligen uppfödda på eländet sedan barnsben och tror därför att mos ska smaka som Felix.
Stackare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in