Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-20, 01:17
Medlem
TraXzmans avatar
Ni vet mos potatis, testa att gambla i köpt räksallad och skagenröra och riven ost av stark karaktär samt dill gräslök och riven vitlök och blanda propert i riktigt potatis mos och servera med citron sås med stekt röding , hlelvetss va gott det är , do it
Senast redigerad av TraXzman 2018-05-20 kl. 01:25.
Citera
2018-05-20, 01:25
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kul att du uppdaterar tio år senare!!!

Jag äter pulvermos och riktigt mos om vartannat. Tycker inte det är nån större skillnad, men då gör jag mitt pulvermos på mjölk och eller en stor klick smör i.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, givetvis är "mammas äkta potatismos gjort på King Edward bäst"!!
-Tyvärr närmar vi oss med stormsteg säsongen där potatisen (färskpotatis/nypotatis) inte går att göra vettigt mos på. Undvik då helst mos fram till typ oktober!!.

Men måste man absolut stilla sin moshunger, kan faktiskt pulvermos funka rätt bra, absolut inte perfekt men ändå rätt bra:

Så här gör jag:
Säger "receptet" på pulverpåsen 5dl vatten, ta 4dl. Då blir moset "fastare". Lägg i en stor klick smör i moset, rör om lite så smöret blandas i moset. KLART!
-Helt ätbart, men ändå ett surrogat.. Jag minns från förr att det var US. Army som tog fram pulvermoset som en "lättburen nödproviant" för soldater i fält under andra världskriget, vatten finns det ju nästan överallt.. Exakt detta är pulvermos: "Nödproviant om kriget kommer"!

Jo såhär är det ofta.
Man tar det som så faller bäst och man gör lite piff på Pulvermos.
Och vips, är det ok.....

Ok är också andra mos.
Potatis med t.ex. en del Jordärtsärtskockor.
Potatispuré med Parmensanost
Potatismos som blir Rotmos....
M.m M.m...... oändligt finns.

Citera
2018-05-20, 01:41
Föredrar helt klart riktigt mos. Lagat med grädde och äkta smör, åsså rödmjölk förståss.
Stampat med mosstampen. Elvisp går fetbort.

När jag ligger ute på jobb däremot så brukar det bli felix pulver på kvällen ifall inte pizza frestar för stunden.

Men när jag gör pulvermos (50% mjölk 50% vatten) så brukar jag steka lite bacon tärningar eller hackad stekt lök och blanda i.
Blir lite matigare då. Blir skitgott ihop med falukorven.
Citera
2019-03-17, 02:01
Medlem
Skillnad mellan pulvermos och "riktig" potatismos

Jag är ny och är det så att det finns något lämpligare forum för denna tråd så flytta tråden dit.

Jag undrar om det finns någon smakskillnad mellan pulvermos och vanlig potatismos?
Om det finns en skillnad kan man "höja" smaken med något lämpligt, ha du något tips?
Citera
2019-03-17, 02:07
Medlem
Gabagols avatar
Det är väldigt stor skillnad både i textur och smak. Det enda man kan göra med pulvermos är att krydda det ordentligt så det inte smakar som barnmat.
Citera
2019-03-17, 02:09
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Jag är ny och är det så att det finns något lämpligare forum för denna tråd så flytta tråden dit.

Jag undrar om det finns någon smakskillnad mellan pulvermos och vanlig potatismos?
Om det finns en skillnad kan man "höja" smaken med något lämpligt, ha du något tips?
Trollar du inte nu.
Det existerar inte något så vidrigt som pulvermos för en Göteborgare.
När jag var liten käka man halvspecial hos Lasse på Heden de hade ju gött mos.
Det är ju lättare att göra äkta mos så klart inte tapetklister.
Citera
2019-03-17, 02:11
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Finns det nån skillnad mellan trä och plast...? Ja, det finns det - och det gäller även potatismos förstås - pulvermos har en mer trist och torftig smak och konsistens än riktigt mos - dock går det självfallet bra att äta ändå...

Fast det är ju riktigt lätt att göra eget mos - det är bara att dela några potatisar med skalet på och koka i tio minuter och sedan tillsätta lite mjölk. smör och kryddor och använda en potisstöt - det går fort och smakar bättre än pulvermos...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2019-03-17 kl. 02:14.
Citera
2019-03-17, 02:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Pulvermos kan göras till något ätbart genom att för det första ta i mindre vatten än det står angivet. Detta ger ett fastare mos. Och så lägger man i en rejäl klick smör (smör alltså), när man rör ihop pulvret med vattnet. Då kan det till och med vara nästan gott, om man är totalt vrålhungrig.
Citera
2019-03-17, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Trollar du inte nu.
Det existerar inte något så vidrigt som pulvermos för en Göteborgare.
När jag var liten käka man halvspecial hos Lasse på Heden de hade ju gött mos.
Det är ju lättare att göra äkta mos så klart inte tapetklister.

Jag ska vara ärlig, jag har aldrig provat pulvermos men jag har sett att det finns folk som handlat det. Jag har ingen åsikt om att andra kör något annat. Jag är nyfiken på vad det är för skillnad eftersom jag aldrig testat det. Jag brukar handla potatis och göra eget men det tar sin lilla tid att få allt på plats.
Citera
2019-03-17, 02:15
Medlem
Gabagols avatar
Citat:
Pulvermos kan göras till något ätbart genom att för det första ta i mindre vatten än det står angivet. Detta ger ett fastare mos. Och så lägger man i en rejäl klick smör (smör alltså), när man rör ihop pulvret med vattnet. Då kan det till och med vara nästan gott, om man är totalt vrålhungrig.

Detta fordrar att pulvermoset är bra till att börja med, eller ja, bättre än majoriteten av mos. Har funnit Felix varit på den godare sidan.
Citera
2019-03-17, 02:16
Medlem
Voelsens avatar
Citat:

Ersätt vattnet med mjölk så behöver du inget smör. Det smakar iofs inte så gott ändå.
Citera
2019-03-17, 02:17
Medlem
Gabagols avatar
Citat:
Jag ska vara ärlig, jag har aldrig provat pulvermos men jag har sett att det finns folk som handlat det. Jag har ingen åsikt om att andra kör något annat. Jag är nyfiken på vad det är för skillnad eftersom jag aldrig testat det. Jag brukar handla potatis och göra eget men det tar sin lilla tid att få allt på plats.

Homogent, mosliknande sörja, som påminner om potatissmak. Duger i krig, men inget man sitter och dagdrömmer om direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in