Citat:
Ursprungligen postat av
Charlemange
Vidrigt en total förflackning och degenerering av den Svenska matkulturen läser jag här.
Att inte kunna eller hinna göra potatis pure själv är så jävla dåligt ryck upp er för fan.
Finns inga ursäkter inga undanflykter ni är inte på en livflotte på atlanten nu alltså .
Köp aldrig sådan smörja som pulvermos det är en skamfläck mot er själva så äckligt.
Jobbade för tre år sedan och lagade mat till skolor 1200 portioner varannan vecka gjorde vi mos potatismos äkta till så många portioner på tre personer var vi .
Ni klarar orkar inte kan inte kan inte googla fråga mamma pappa mormor eller i affären hur gör man potatis mos utan handlar tapetklister i stället för det är vad ni får.
I stället för att skala potatis dela dom koka 15-18 minuter värma fet mjölk med en rejäl klick äkta smör riva lite muskotnöt några varv med pepparkvarnen mosa salt mmmmmmmmmmmmmmm så jävla gott och sedan så infaller mos koman o vila middag en halvtimme
Håller med dig. Har pulvermos hemma i beredskapssyfte (man ska ju klara några veckor i kris/krig sägs det, och i beredskapslagret ingår bland annat pulvermos), käkar bara när jag behöver byta ut lagret hemma.
Men med smör i, går det att äta.
Nä, det är inget svårt att göra egen potatismos, dock svårt under sommarperioden då potatis duglig till mos är svår att finna.. (Blir bara klister om man försöker göra mos på färskpotatis/nypotatis)
Sedan måste jag påtala skillnaden mellan puré och mos: Puré är lösare än mos, och just puré har jag svårare att äta än till och med pulvermos. (Tål inte den lösa konsistensen)