Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-17, 03:13
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Jag är ny och är det så att det finns något lämpligare forum för denna tråd så flytta tråden dit.

Jag undrar om det finns någon smakskillnad mellan pulvermos och vanlig potatismos?
Om det finns en skillnad kan man "höja" smaken med något lämpligt, ha du något tips?

Lite mjölk, svartpeppar.
Salt förstås.
Citera
2019-03-17, 03:49
Medlem
stelexs avatar
Knäck i ett rått ägg och i med en rejäl klick smör. Krydda sedan med muskotnöt, salt och peppar
Citera
2019-03-17, 03:51
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Jag är ny och är det så att det finns något lämpligare forum för denna tråd så flytta tråden dit.

Jag undrar om det finns någon smakskillnad mellan pulvermos och vanlig potatismos?
Om det finns en skillnad kan man "höja" smaken med något lämpligt, ha du något tips?

Muskot, vitpeppar och så naturligtvis en massa smör. Kanske lite persilja och/eller nån Parmesanliknandeost. Precis som man gör med vanligt mos alltså.

Och istället för vatten som det står på paketet, kör minst 1/4 mjölk/grädde.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Pulvermos kan göras till något ätbart genom att för det första ta i mindre vatten än det står angivet. Detta ger ett fastare mos. Och så lägger man i en rejäl klick smör (smör alltså), när man rör ihop pulvret med vattnet. Då kan det till och med vara nästan gott, om man är totalt vrålhungrig.

Nja. Hur skulle det gå till? Det är ju på tok för fast även om man kör så mycket som det står på paketet. Börja med minst 1 dl extra och kör därifrån.

Varierar väl säkert mellan olika märken men ändå.
Citera
2019-03-17, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Finns det nån skillnad mellan trä och plast...? Ja, det finns det - och det gäller även potatismos förstås - pulvermos har en mer trist och torftig smak och konsistens än riktigt mos - dock går det självfallet bra att äta ändå...

Fast det är ju riktigt lätt att göra eget mos - det är bara att dela några potatisar med skalet på och koka i tio minuter och sedan tillsätta lite mjölk. smör och kryddor och använda en potisstöt - det går fort och smakar bättre än pulvermos...

Måste bara kasta mig in lite snabbt i denna delen. Testa att använda elvispen istället så blir moset bra mycket mer luftigare. Bara hur jag gör/gillar det, men smaken är som baken och vissa gillar ju mer "bastant" mos.

Mvh apan
Citera
2019-03-17, 03:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Muskot, vitpeppar och så naturligtvis en massa smör. Kanske lite persilja och/eller nån Parmesanliknandeost. Precis som man gör med vanligt mos alltså.

Och istället för vatten som det står på paketet, kör minst 1/4 mjölk/grädde.

Nja. Hur skulle det gå till? Det är ju på tok för fast även om man kör så mycket som det står på paketet. Börja med minst 1 dl extra och kör därifrån.

Varierar väl säkert mellan olika märken men ändå.

Oavsett om jag gör egen mos eller pulver har jag den smaken att jag vill att moset ska kunna "stå" på tallriken. Hoppas att det jag menar framgår; dvs bildas det inte ett "berg" utan det mer ser ut som något som "inte kan stå", är moset för löst, då är det oätlig puré.

Grädde är bra, och smör. Men enbart så mycket att moset inte blir puré. Pulvermoset är "bra" på så vis, att man kan kompensera detta genom att minska på vattnet för att behålla fastheten.
(Riktigt mos kan man ju inte minska på vattnet, men å andra sidan behöver riktigt mos inte så mycket grädde eller smör, då smaken är hyfsad "från början".)
Citera
2019-03-17, 07:22
Medlem
Sunimods avatar
Det heter inte "riktigt potatismos" för det heter "potatismos"
Skit man gör av pulver är inte potatismos och kan bara kallas för mos eller pulvermos.

Precis som vissa kallar margarin för smör, nej det är inte smör utan olja man med kemikaliers hjälp fått till att se ut som smör.
Smör görs av mjölk från kor.

Samma med osten på McDonalds hamburgare som inte är ren ost utan smältost
Innehåll 51% ost samt vatten och 9 andra ingredienser och ost arom.
Hade det varit riktig ost hade man givetvis inte behövt ost arom.

Man ska inte äta konstgjorda saker.
Köp potatis, skala och koka och mosa sedan med en klick smör, lite mjölk och salt o peppar.
Citera
2019-03-17, 07:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Jag tror alla svar pekar på att pulvermos kan ätas men att man ska göra eget potatismos om man har tid och lust.
Pessis! Mha pulvermos kan man slänga ihop en bra tunnbrödsrulle på någon minut, riktigt mos gör man när det är moset i sig som har huvudrollen. Med fläsk eller annan gudagåva.
Citera
2019-03-17, 08:07
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Kul.
Jag har hållt på med mat mer eller mindre i snart femtio år.
Reagerar när jag är på ica o ett barn som är kanske tio år frågar sin mamma om vilken hylla står Bean på hallå
Mina barn har aldrig fått pulvermos eller kall Bea de har fått potatis pure och sauce bearnaise är kanske lite lätt slav under mitt eget kall ibland kan jag erkänna men det är faktiskt min hobby med älskar att laga mat alltid

Precis samma här. Älskar att laga mat och riktig mat ska lagas från grunden, ta den tid det tar.
Skulle jag ge mina barn pulvermos så skulle de säkert spotta ut första tuggan.

Är man fyllehungrig så kan en halv special gå ner, med kioskmos.
Pulvermos borde inte ens få kallas mat.
Citera
2019-03-17, 08:08
Medlem
paggans avatar
Det är ok när man inte har tid. Man förskönar den med salt, en skvätt mjölk, en nypa socker och lite vitpeppar.
Citera
2019-03-17, 09:01
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har också i smör, när jag använder pulvermos. Eller använde, för det har jag inte gjort sedan ungarna var små och det var bråttom med matlagningen ibland. Min erfarenhet av pulvermos är annars, att det kan vara riktigt gott förutsatt att pulvret är helt färskt. Men det försämras fort, redan före sista förbrukningsdatum smakar det illa.
Citera
2019-03-17, 09:07
Medlem
Citat:

Man måste inte vara utbildad kock i detta fallet.
Ja, till och med vanligt folk kan känna smakskillnad.
Dessutom så innehåller pulvermos mjölk, troligtvis utländsk mjölk. Sedan är det diverse annat konstigt i pulvermoset.
Gör eget mos på potatis istället.
Citera
2019-03-17, 09:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Pulvermos duger bra. Orka bära, skala, koka, mosa och hålla på att gegga när man kan ta några skedar pulver och få samma resultat. På med lite smör och kryddor bara. Det är 2019 inte 1919.

Pulvermos utan tillsatser.

Btw:

(FB) Pulvermos vs. "Riktigt" mos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in