Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Att föredra pulvermos framför riktig potatispuré är likvärdigt med att föredra Jan Guillou framför Dostojevskij. Det tyder inte bara på dålig utan på fullständigt outvecklad smak. Det avslöjar en grav bildningsbrist och en fullständig avsaknad av känsla för kvalitet som är så svårartad att den snarast är att likna vid en sorts karaktärsdefekt.

Det bästa är att använda hälften grädde (40 %) och hälften standardmjölk. Bara mjölk blir för tunt och dessutom färglöst. Bara grädde blir för fett, tungt och klistrigt. Så det bästa är att kombinera.

Här har du mitt recept:

• 150 g mandelpotatis (skalad vikt)
• 25 g osaltat smör
• 40 g grädde (40 %)
• 40 g mjölk (3 %)

Det ska testas nästa gång det ska lagas mos.
Citera
2012-10-27, 21:34
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK .

Det är lite för mycket OT för den här tråden. Skriv ner alla dina funderingar kring knivar och skicka sedan PM till mig! Jag lovar att svara .

~Paul~

"-Alla mina funderingar kring knivar"

Vet du att tanto betyder En förbipasserade bonde som man halshugger på japanska?

Det korta samurajsvärdet. Nåt för dig att fundera kring! Med all respekt givetvis!

Jag vet att du är duktig när det gäller hårda knivstål!

Och du får ett svar från mig i morrn!
Senast redigerad av mernilio 2012-10-27 kl. 21:38.
Citera
2012-10-27, 21:42
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ser bra ut. Tackar .

~Paul~

Jo alltså glömde nämna saltet, det tillsätter man givetvis mot slutet. Jag tycker förresten att potatispuré alltid smakar bäst au naturel. Bara salt som smakförhöjare, inga andra kryddor.

Citat:
Det ska testas nästa gång det ska lagas mos.

Äh, kom hit och käka i stället. C'est la fameuse FunkyKitchen® all inclusive...
Citera
2012-10-27, 21:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Jag tycker förresten att potatispuré alltid smakar bäst au naturel. Bara salt som smakförhöjare, inga andra kryddor.
Precis. Låt potatisens egen smak tala. Det gäller dock att handla bra potatis. Både smak, konsistens och kvalité måste stämma.

~Paul~
Citera
2012-10-27, 22:14
Medlem
mernilios avatar
Nåväl!

Det skarpa knivstålets eggiga vasshet är nåt för dig att fundera kring! Själv befann jag mig kring Himalya och mount Everest sydspets när jag skriver detta!

Med all respekt givetvis!
Citera
2012-10-28, 01:01
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Nåväl!

Det skarpa knivstålets eggiga vasshet är nåt för dig att fundera kring! Själv befann jag mig kring Himalya och mount Everest sydspets när jag skriver detta!

Med all respekt givetvis!

Förlåt om jag lät lite "dissrespektfull"

Givetvis respekterar jag dina uppenbara kunskaper när det gäller knivar och stålets härdning... Ingen är väl bättre än dig att tramsa om det tyska Solingenstålets fantastiska egenskaper.

Och dina matlagningskunskaper, icke att förglömma!!
Senast redigerad av mernilio 2012-10-28 kl. 01:04.
Citera
2012-10-28, 01:21
Medlem
Extremegrinders avatar
Riktig mosad potatis med mycket smör slår allt.
Citera
2012-10-28, 02:07
Medlem
Hur fan har denna tråden kunnat komma upp i 14 sidor?

Skillnaden mellan att äta pulvermos och riktig mos är lika stor som skillnaden att runka sig själv och att runka en dildo.
Citera
2012-10-28, 02:48
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Förlåt om jag lät lite "dissrespektfull"

Givetvis respekterar jag dina uppenbara kunskaper när det gäller knivar och stålets härdning... Ingen är väl bättre än dig att tramsa om det tyska Solingenstålets fantastiska egenskaper.

Och dina matlagningskunskaper, icke att förglömma!!

Förlåt Paul!

Jag känner mig som en idiot nu. Oss emellan så hoppas jag vi kan låta udda vara jämt.

Som befälhavare inom ubåtsflottan, och stationerad vid Berga örlogsbas, känns det tarvligt att påstå det jag nyss skrev.

Jag ber om ursäkt för det!
Senast redigerad av mernilio 2012-10-28 kl. 02:39.
Citera
2012-10-28, 02:54
Medlem
Det bästa moset är alltid det hemmagjorda.
Citera
2012-10-28, 09:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Förlåt Paul!

Jag känner mig som en idiot nu. Oss emellan så hoppas jag vi kan låta udda vara jämt.

Som befälhavare inom ubåtsflottan, och stationerad vid Berga örlogsbas, känns det tarvligt att påstå det jag nyss skrev.

Jag ber om ursäkt för det!
Ingen fara, förstod ändå inte vad du menade .

~Paul~
Citera
2012-10-28, 12:41
Medlem
Quorthons avatar
Mandelpotatisen är väl dock en riktig stärkelsebomb?
Finns ju två skolor när det gäller potatismos. De som anser att det ska göras på stärkelserik potatis och de som hävdar att potatis med låg stärkelse är bäst. Låg stärkelsehalt anses kräva mer jobb för ett bra resultat men ger en fylligare smak och minskar risken för att det blir klister av alltihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in