Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forhyrd
pulvermos är bra skit. Snabbt, billigt och relativt gott. Klart att det är godare att göra allt själv, men va fan, 45minuter sparad tid är 45minuter som man kan lägga på annat än att skala potatis.

45 minuter?

5 min skala och klyva, 15 min koka, 5 min tillreda....

25 minuter får jag det till...
Citera
2008-08-04, 02:58
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Svinjobbigt eftersom det enligt följande suger att; skala potatis, koka potatis, mosa potatis, blanda in fler ingredienser, röra längre och sen få det klumpfritt.

Klunpfritt?

Visst att helt slätt potatismos ä gott till vissa rätter, men godast av allt är ändå potatismos med lite textur och klumpar kvar. Själv mosar jag min potatis med en stomp direkt i kastrullen. Sedan har man bara i mjölk och smör samt vispar lite med en ballongvisp. Lätt som en plätt och gott som tusan.
Citera
2008-08-04, 13:01
Medlem
This_is_me_s avatar
Är jag sugen på pulvermos äter jag det och vill jag har vanlig mos äter jag helt enkelt det. Gillar båda.
Citera
2008-08-04, 13:19
Medlem
Jag väljer riktigt mos alla dagar i veckan.

Kommer ihåg när jag åt (pulver)mos och korv på något hamburgerhak och moset var saltare än Döda havet. Sedan dess har jag aldrig ätit mos på något uteställe.
Citera
2008-08-04, 17:49
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos

Är helt klart bäst, jag har smakat ca 10 personers egen gjorda mos, alla har lovordat sin hemmagjorda mos "min mos är kanon, jag har mina knep"
bla bla bla Jag är helt opartisk när jag smakar ny mos, men ingen har lyckats i nu, jag har inte gett upp det hemma gjorda moset.
Men än så länge har ingen lyckats överbevisa.

Felix klassiska potatismos är det bästa moset!!! Precis som andra säger, i med peppar, smör, salt så slår den allt!!
Citera
2008-08-04, 18:14
Medlem
Hur ligger det till på Sibylla. Jag ogillar pulvermos men Sibyllas mos smakar helt okej. Någon som vet hur dem får den där goda smaken? Hur gör dem och vad andvänder de, Felix?
Citera
2008-08-04, 18:31
Medlem
Vem var först med pulvermos och hur kom man på tanken att "mos av pulver måste vi ha"?

/Roland
Citera
2008-08-04, 18:44
Medlem
En sak jag såg igår i matbutiken. Fiberrikt potatismos, jag tror det var Felix. Potatis innehåller väl inte fibrer?
Någon som provat?

/Roland
Citera
2008-08-04, 18:50
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos Felix klassiska potatismos

Är helt klart bäst, jag har smakat ca 10 personers egen gjorda mos, alla har lovordat sin hemmagjorda mos "min mos är kanon, jag har mina knep"
bla bla bla Jag är helt opartisk när jag smakar ny mos, men ingen har lyckats i nu, jag har inte gett upp det hemma gjorda moset.
Men än så länge har ingen lyckats överbevisa.

Felix klassiska potatismos är det bästa moset!!! Precis som andra säger, i med peppar, smör, salt så slår den allt!!
Helt OK, men ännu bättre är Lidl's 'Puree' (Kartoffel Püree~Gut Frielingshof). Dessutom drygt 20% billigare.
Citera
2008-08-04, 19:09
Medlem
Kiress avatar
Felix potatismos, ingredienser:
Citat:
Mosad och torkad potatis (89%), mjölkpulver, salt, gräddpulver, stabiliseringsmedel (E471 [vegetabiliskt] och E450), smörarom, vitamin C, antioxidationsmedel (E223 och E304) samt svartpepparextrakt.

Enda "riktiga" ingrediensen verkar vara potatis. Denna verkar dock vara så processad att man måste lägga till stabiliseringsmedel(!) och vitamin C.

Skulle inte ge skiten till min hund ...
Citera
2008-08-04, 19:20
Medlem
Riktigt mos smakar bättre än pulvret i alla lägen! Men tiden och bekvämligheten talar tyvärr för pulvret. Dock så det går aldrig att få det att smaka riktigt bra, dvs som riktigt mos. En annan aspekt, förutom extramomenten med skalning etc., så blir det mycket mer disk med riktigt mos. Återigen fördel pulver. Så förutom smak så slår pulvret det riktiga moset på fingrarna.
Citera
2008-08-04, 20:26
Medlem
balzams avatar
Riktigt mos, alla gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in