Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Pulvermos är enbart tjänligt som campingmat - precis som burkravioli, burkskinka, hotdogs i bröd och billig potatissallad.

Burkravioli är ALDRIG tjänligt som människoföda.

Visst fuskar jag själv med pulvermos ibland, men att jämföra det med ett riktigt mandelpotatismos det går inte ens samma årtusende.
Citera
2012-10-06, 18:37
Medlem
Sandragos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Pulvermos är enbart tjänligt som campingmat - precis som burkravioli, burkskinka, hotdogs i bröd och billig potatissallad.

Håller med om det. Jag skulle aldrig få för mig att laga pulvermos, eller för den delen att köpa hem ett paket till skafferiet.

Bukfyllnad - men inte mycket mer. Kan inte riktigt förstå hur någon kan tycka pulvermos är godare än "riktig" mos? Men smaken är ju som baken och alla får ju tycka som de vill
Citera
2012-10-06, 20:27
Medlem
shady_ladys avatar
Pulvermos är vidrigt!!!!
Citera
2012-10-07, 19:52
Medlem
Dom som står och rör i pulvermoskastrullen och inte har 3 barn, är ensamstående och jobbar 125% bör skämmas.
Citera
2012-10-25, 13:28
Medlem
Nej fy, hemmagjort mos ska det vara
Citera
2012-10-25, 13:49
Medlem
Jag skulle aldrig få för mig att äta pulvermos och än mindre köpa hem det.
Citera
2012-10-25, 13:51
Medlem
mernilios avatar
Det är en gammal tråd, jag vet!

Men att använda pulvermos... Har barnen just lärt sig klockan så kan dom mycket väl koka potatis med godkänt resultat. Att sedan instruera dem att koka sönder potäterna, lägga i en klick smör och lite grädde för potatismos!

Det är så man bygger upp intresset för matlagning. Potatis, potatismos, pressad potatis, råstekt potatis. Från 7 års ålder är det högst möjligt att grunda med dylika saker och att låta småglinen vara med i köket.

Att sen kanske fråga knoddarna om dom vill ha köttbullar eller korv till moset kommer inte heller att stöta på problem. Dom vet (men ändå inte) att man kan göra ganska mycket med just potatis!

Nästa steg är att lära dom om pasta. Som jag sa, har dom just lärt sig om klockan, och att tiden är viktig. Själv har jag en fånig kärlek till tricolorpasta. På en direkt fråga så är det den typen som man vill ha.

Du har lärt dom att behandla potatis på ett värdigt sätt. Vad som passar till potatis. Nu är fråga vad som passar till pasta?

Poängen är att bygga upp kunskapen utifrån grundförutsättningarna. Veta man hur man hanterar rotsaker, pasta och ris. Hålla koll på tider, ha flera saker i huvudet samtidigt.

Då får man en solid grund att stå på. Ska jag dra ut denna utläggning tror jag att ungdomar med "problem" skulle må bättre av att få instruktioner i ett restaurangkök, än att som nu "tros är bra för svartskallar" gå till negerkungen "Dallas" i Malmö och lära sig att boxas. Det finns en slags rasism i det att svartskallar mår bäst av att sluta slåss på gatan, genom att börja boxas i en förening.... Det finns ju ingen rim och reson i det resonemanget. Medan att om samma person faktiskt gör ett bra jobb i köket och man uppskattar hans matlagning.

Förstå mig rätt. Det finns en stolthet när man vill presentera nåt bra man har gjort. Det är sånt som bygger ens självkänsla. Oavsett om det gäller matlagning eller vad som helst som kommer från hjärtat.
Senast redigerad av mernilio 2012-10-25 kl. 14:18.
Citera
2012-10-25, 13:58
Medlem
Quorthons avatar
Egentligen ska man väl inte koka sönder potatisen. Frigör man inte för mycket stärkelse då?

Hursomhelst så är pulvermos till för de gånger man inte hinner göra vanligt potatismos för att man måste iväg någonstans och då gör man en tunnbrödrulle eller något simpelt som går fort. Pulvermos är trots allt färdigt på samma tid som det tar för potatisvattnet att koka upp om man gör vanligt mos. Ska man sedan göra potatismos på Hestonvis tar det ju över en timme.

Om ni tycker vanligt pulvermos är vedervärdigt så skall ni smaka pulverrotmos. Det platsar på en lista över det äckligaste jag någonsin ätit. Då, älskar jag riktigt rotmos.
Citera
2012-10-25, 17:16
Medlem
mernilios avatar
<raderat>
Senast redigerad av mernilio 2012-10-25 kl. 17:20.
Citera
2012-10-26, 09:07
Medlem
Brumelbryns avatar
Potatismos är ju verkligen att föredra framför pulver. Sen är de bara en myt att man måste skala potatisar. Går utmärkt att äta skalet. Har inte skalat en potatis de senaste året iaf.

För en riktigt god mos:

*Koka oskalad potatis, dela gärna för kortare koktid.
*Slå av nästan allt vatten och tillsätt grädde.
*salt, vitpeppar, muskottnöt och persilja.
*vispa med elvisp och vispa efter en stund ner en äggula och smör.
Citera
2012-10-26, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Potatismos är ju verkligen att föredra framför pulver. Sen är de bara en myt att man måste skala potatisar. Går utmärkt att äta skalet. Har inte skalat en potatis de senaste året iaf.

För en riktigt god mos:

*Koka oskalad potatis, dela gärna för kortare koktid.
*Slå av nästan allt vatten och tillsätt grädde.
*salt, vitpeppar, muskottnöt och persilja.
*vispa med elvisp och vispa efter en stund ner en äggula och smör.
Visst kan man strunta i att skala potatisen. Problemet är att de eventuella gifter som finns ligger precis i pulpan under skalet och således påverkar din hälsa. Det är med andra ord inte endast vitaminer, metaller, spårämnen och mineraler som finns där .

En annan nackdel med att lämna skalen i moset är att denna inte upplevs som len och mjäll. Matupplevelsen blir så att säga störd pga ideliga konsistensskiftningar.

Att blanda vatten och grädde resulterar i en tunn sörja om man inte ser upp. Vad har du emot att använda mjölk? Den vanligaste kombon är ju fullfetmjölk och smör.

Att vispa med elvisp resulterar obönhörligen i en tapetklister-lik konsistens eftersom du piskar ut all luft ur emulsionen. Att dessutom blanda i en äggula förstärker denna effekt ytterligare.

Din kryddning är OK men en nypa socker ger moset en helt annan dimension . Likaså att toppa moset med en sked skirat smör i samband med servering. Att dessutom strö på lite rostad lök är aldrig fel .

~Paul~
Citera
2012-10-26, 10:48
Medlem
Pontrs avatar
Beroende på vad man ska ha till, så brukar jag lägga i olik mängd energi. Just för den här tiden som det tar. Om jag till exempel gör en fin gryta av vilt, eller något annat rikigt smakrikt tidskrävande, så finns det hål för att hinna göra vanlig potatismos också.

Ska man bara äta lite korv, fiskpinnar eller kassler som bara behöver värmas, duger pulvret bra då det blir färdigt nästan lika snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in