Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Pulvermos är något som jag inte kan tänka mig att äta annat än i skogen.
Hemlagad slår pulvret alla gånger, dessutom blir det en trevlig smakvariation när man byter potatissort.
Pulverätare är antagligen uppfödda på eländet sedan barnsben och tror därför att mos ska smaka som Felix.
Stackare!

Precis! Det är ju inte utan anledning man snackar om "riktigt mos"
Nästan allt blir ju godare om man gör det själv, köttbullar t.ex. Det går ju knappt att jämföra med färdigköpta.
Citera
2008-08-03, 00:17
Medlem
Chalfs avatar
Hemmagjord mos med grillkrydda, ugnsbakad (heter det så?) falukorv och lingon, det är mums det. Pulvermos går om det inte finns något annat, men då ska det i kryddor och så får man slänga på lite gurkmajonäs!
Citera
2008-08-03, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Jag tycker av någon anledning inte om "riktigt" mos utan äter bara felix pulvermos (brun förpackning/Klassiskt Potatismos).
Och då skall det bara riktigt tjockt dvs. mkt pulver.

Hur ställer ni er till denna fråga?

Hmm svår fråga faktiskt. Ett "riktigt" mos finner jag en njutning i sig att tillaga och äta. Men pulvermos är faktiskt ganska gott det med om får krydda det lite. Fast ärligt talat. Pulvermos är enklare och snabbare att göra. Och Felix mos är riktigt bra. Fast jag kan även rekomendera Hemköp's mos. Billigare och riktigt bra det med.

Som tips för att bättra på pulvermos så kan jag varm rekomendera att hyvla ost och röra i och krydda med svartpeppar och riven muskotnöt tillsammans med en skvätt mjölk.
Citera
2008-08-03, 02:13
Medlem
meepers avatar
Föredrar vanligt hemlagat mos framför pulvermos i alla situationer.

Riktigt potatismos gjort på grädde och smör går inte att jämföra med Felix pulversubstitut.

Erkänner dock att jag har ett paket pulver hemma som änvänds i nödfall. Ibland är det praktiskt och enkelt. Ibland finns det inte potatis hemma.

Pulvermos i allmänhet ger mig klara skolmats-vibbar. Lukten påminner mig alltför mycket om de sliskiga korvar man fick med moset i matsalen. Nej, inga trevliga associationer det...
Citera
2008-08-03, 02:20
Medlem
defyras avatar
Fyfan för pulvermos! Minns att jag har ätigt det en gång i skolan för längesedan, ALDRIG mera, FYYYYYYYFAN tvi tvi..

Hur jobbigt är det att göra ett eget?
Citera
2008-08-03, 02:38
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Fyfan för pulvermos! Minns att jag har ätigt det en gång i skolan för längesedan, ALDRIG mera, FYYYYYYYFAN tvi tvi..

Hur jobbigt är det att göra ett eget?

Svinjobbigt eftersom det enligt följande suger att; skala potatis, koka potatis, mosa potatis, blanda in fler ingredienser, röra längre och sen få det klumpfritt.
Citera
2008-08-03, 08:33
Medlem
Att få det klumpfritt är lätt.
Mosa potatisen med potatisstöten ordentligt INNAN du har i något annat.
Vill man sen ha det riktigt luftigt använder man en ballongvips på slutet.

/Roland
Citera
2008-08-03, 09:07
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolandKassens
Att få det klumpfritt är lätt.
Mosa potatisen med potatisstöten ordentligt INNAN du har i något annat.
Vill man sen ha det riktigt luftigt använder man en ballongvips på slutet.

/Roland

Enklast är att använda potatispressen först och sedan pärstampen för att blanda in godsakerna som ska vara i moset.
Den tekniken går lika bra till rotmos också.
Citera
2008-08-03, 09:30
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag vill inte ha det klumpfritt, gillar när det är lite variation
Citera
2008-08-03, 13:59
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Jag vill inte ha det klumpfritt, gillar när det är lite variation
Samma här, lite persilja i också. Ska kännas att den är egen gjord!
Citera
2008-08-03, 14:20
Medlem
systems avatar
De få gånger jag i butik sett någon ta ett paket pulvermos har det visat sig vara någon stackare ur samhällets bottenskikt. En förlorare. En feluppfostrad individ som inte förstår bättre.

Pulvermos är nödproviant.
Citera
2008-08-03, 15:44
Bannlyst
pulvermos är bra skit. Snabbt, billigt och relativt gott. Klart att det är godare att göra allt själv, men va fan, 45minuter sparad tid är 45minuter som man kan lägga på annat än att skala potatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in