Hej, Jag ska nämligen också börja läsa fysik 2 och matte 4 på distans via Hermods. För mig är det hela systemet väldigt nytt och jag känner mig även lite osäker om hur jag ska ta till väga med dessa uppgifter och laborationer eftersom jag har glömt rätt mycket. Har inte heller nåt formelblad till hjälp. Jag hade uppskattat om ni vill dela med er av era studieteknik angående distansutbildning, råd, tips osv!
Behöver läsa upp Tyska 3 för att komma in på HHS. Behörigehtskravet är minst C i moderna språk. Hur svårt är detta? Fick E/D i högstadiet utan plugg, hoppade av tyskan i gymnasiet då det var tråkigt men är allmänt duktig på att plugga (har 18,xx i betyg utan meritpoäng).
Hur svårt är det att få C i morderna språk 3? Ska man välja Hermods eller NTI?
Jag har än så länge fått A på mina tyskakurser jag läst på Hermods (jag har en kvar).
Det som läraren testar dig på i kursen är framförallt grammatiken och det är även här mest vikt läggs på din muntliga examination tycker jag.
Utöver detta ska du även kunna skriva och prata om ett litet tema.
Det är ganska lite övningar där du kan testa din grammatik (tycker jag) generellt sätt i kursboken och därför köpte jag en övningsbok från Liber som förklarar närmre (https://www.adlibris.com/se/bok/libe...-9789147120505) Denna räcker gott och väl för steg 3.
De har ju även en person (gå till språkforumslänken) som du kan maila och boka in tider med som enbart kommer att fokusera på att testa dig i grammatik.
Den huvudsakliga grammatiken som jag minns från steg 3:
Ha koll på hur du tar ut subjekt, predikat, ackusativ och dativ i en enkel mening.
I steg 3 bör du ha bra koll på när du använder dig av haben eller sein i perfekt+ verb. (framst att det är sein när det gäller en förflyttning; att springa, att cykla, att rida, att gå, att resa eller skiftning av ett tillstånd; att vakna/ att dö)
Du bör lära dig vilka prepositioner som alltid gör att dina pronomen/ bestämda/ obestämda former står i ackusativ/dativ. (Du måste ju också lära dig hur dessa pronomen och former böjs).
(ackusativ: durch, für, gegen, ohne, um) -> einen Mann.
(Dativ: bei, von, mit, aus, außer, zu, nach, gegenüber, zeit) -> einem Mann.
Och även de gånger där prepositionerna kan ge både ackusativ eller dativ och där detta bestäms utav
RiA: riktning, något läggs där, är påväg dit -> ackusativ BeDa : befintlighet, något ligger där/ är där/ står där -> dativ
Senast redigerad av Marimu 2019-08-12 kl. 12:51.
Hej har någon haft Karin Alfredsson som lärare på biologi 1/2.. hur är hon under muntliga provet? Tänk om man inte svarar så bra under muntan men fick bra på uppdragen hur blir det då? Hur är hon som person? Snälla svara någon är skit nervös
Jag ska ha prov med henne snart jag också. Ställer hon en massa irrelevanta frågor som inte har med uppdragen att göra eller frågor som har med uppdragen att göra? Är också sjukt nervös... usch.
Har du redan haft provet med henne btw?
Senast redigerad av Glamazonas 2019-08-18 kl. 11:07.
Anledning: Glömde att fråga
Till alla er som ska börja med Geografi 1 på Hermods... Jag har köpt onlineboken Geografi 1 och 2, så om någon inte vill lägga pengar på den så har jag inget emot att ta några bilder på sidorna, ifall ni inte vill lägga 250kr på den .
Någon som haft muntlig examination med Per Ahlén i Fysik 2? Hade honom i Fysik 1 och då fick jag bara räkneuppgifter men undrar ifall han har samma upplägg i Fysik 2?
Citat:
Ursprungligen postat av vmanbajosas
Jag har haft honom i Fy 2, det var både teoretiska frågor och räknefrågor, de flesta frågorna kretsade kring uppdragen faktiskt så löser du dessa själv är du "hemma" så att säga
mvh
Jag antar att ni båda har erfarenhet om muntlig examination med Per Ahlen, så undrar om man har möjlighet att välja en nivå på sina frågor t.ex. E/C/A.
Ungefär hur många frågor dyker upp under en muntlig examination?
Jag fick nyligen ett omdöme men fattar inte den, alla kunskapskrav såsom e och c var uppfyllda men a var gult och stöd att den delvis uppfylldes. vad fick man då?
Är du säker? Kanske betyder det att man fått ett C? Förstår inte riktigt hur hela den grejen fungerar. Jag menar hade A nivån inte markerats så innebär det att jag fick ett C? Men nu är den ju markerad fast med gul, och står även att den delvis är uppfylld. Sorry är lite trög.
Är du säker? Kanske betyder det att man fått ett C? Förstår inte riktigt hur hela den grejen fungerar. Jag menar hade A nivån inte markerats så innebär det att jag fick ett C? Men nu är den ju markerad fast med gul, och står även att den delvis är uppfylld. Sorry är lite trög.
Någon som läst kursen rätten och samhället? Vad kommer på muntliga ungefär ifall man angett att man vill ha ett E i slutbetyg? Kommer det enbart från uppdragen eller kan läraren fråga om vad t.ex olika begrepp betyder som t.ex:
- Ha kunskap om hur lagstiftningsprocessen går till
- känna till fördelning av makt mellan riksdag, regering och kungahuset
- känna till internationella institutioner som påverkar den svenska rättsordningen
Jag fick nyligen ett omdöme men fattar inte den, alla kunskapskrav såsom e och c var uppfyllda men a var gult och stöd att den delvis uppfylldes. vad fick man då?
Jag fick precis samma som du, pluggar också fysik. Det jag undrar dock är att jag inte har fått nånting markerat på kunskapskrav 5? betyder det att jag har fått F på den delen eller är det bara så att dem inte kan bedöma p.g.a. muntliga saker osv?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!