2019-12-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aitc
Är det någon som läst eller läser samhällskunskap 1a2? Jag har ganska snart mitt slutprov samt min muntliga examination och tänkte ifall det är någon som vet på ett ungefär vad som kommer att komma på respektive prov?

OCH också ifall man verkligen kan få F ifall man inte gör den muntliga delen?

Den muntliga delen utgör ett obligatoriskt moment. Du kan nog räkna ut resten.
Citera
2019-12-10, 15:31
Medlem
Undrar hur betygsmatrisen fungerar? Har betygsmål på A, men fick precis tillbaka rättning på ett uppdrag där de säger att jag bara uppfyller E, och delvis C (på just det uppdraget) Innebär det här att det i princip är kört att få A i slutbetyg?
Det konstiga är att jag läst kursen tidigare men var tvungen att avbryta pga tidsbrist, men när jag lämnade in exakt samma arbete på uppdraget då som nu, fick jag mycket bättre betyg. Konstigt hur de betygsätter..
Citera
2019-12-10, 18:55
Medlem
har någon uppdrag på fysik 1? och skulle ni rekommendera att göra prövning i fysik 1 hos hermods, eller ska jag ta min chans i en annan komvux skola ?
Citera
2019-12-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohboui
Undrar hur betygsmatrisen fungerar? Har betygsmål på A, men fick precis tillbaka rättning på ett uppdrag där de säger att jag bara uppfyller E, och delvis C (på just det uppdraget) Innebär det här att det i princip är kört att få A i slutbetyg?
Det konstiga är att jag läst kursen tidigare men var tvungen att avbryta pga tidsbrist, men när jag lämnade in exakt samma arbete på uppdraget då som nu, fick jag mycket bättre betyg. Konstigt hur de betygsätter..

Dom gör en helhetsbedömning av din insats på kursen. Kämpa på och skriv A på resten så kommerdet nog att ordna sig.
Citera
2019-12-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nl20
Hej! Vet att det var längesen nu men vem var din lärare på muntan i ledarskap och organisation?

Han hette Martin Eriksson
Citera
2019-12-11, 18:44
Medlem
Någon som vet om man kan göra omprov?
Citera
2019-12-11, 23:03
Medlem
Läser Svenska 3 och ska nu skriva en litterär analys. Det jag ska analysera är antingen ett tema, en genre eller ett författarskap. Helt kört fast, vad menas med detta? Något som gjort det och kan förklara för mig? Ska jag läsa en bok och analysera den utifrån dess genre?
Citera
2019-12-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av decibella133
Någon som vet om man kan göra omprov?

Du får avsluta kursen och omregistrera dig om du vill göra om något moment
Citera
2019-12-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillatokigajag
Läser Svenska 3 och ska nu skriva en litterär analys. Det jag ska analysera är antingen ett tema, en genre eller ett författarskap. Helt kört fast, vad menas med detta? Något som gjort det och kan förklara för mig? Ska jag läsa en bok och analysera den utifrån dess genre?

Ja precis. Jag valde att analysera Jane Austens författarskap, om hennes böcker är feministiska. Jag läste två olika böcker och ställde böckerna mot varandra i min analys. Finns det en röd tråd? Hur var det på den tiden som böckerna skrevs?
Jag förstod inte riktigt heller så jag frågade läraren och fick följande svar "Det räcker fint att du har med några väl valda belägg från texten för att ge stöd för din tolkning. Läs mer om källhänvisning och citatteknik i Konsten att tala och skriva (Strömquist 2008:224-232). Du väljer själv om du vill ha med rubrikerna i din text."
Utifrån tiden som böckerna skrevs på, vilket språk och synsätt författaren har osv fick jag fram min analys. Jag beskrev den röda tråden som jag hittade i hennes författarskap mellan de två böckerna, berättade likheter i historierna och la in några citat ur båda böckerna som hjälp för att styrka det jag kom fram till. Svårt att förklara hur jag menar! Ställ frågor så ska jag försöka hjälpa dig 🙂
Citera
2019-12-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Ja precis. Jag valde att analysera Jane Austens författarskap, om hennes böcker är feministiska. Jag läste två olika böcker och ställde böckerna mot varandra i min analys. Finns det en röd tråd? Hur var det på den tiden som böckerna skrevs?
Jag förstod inte riktigt heller så jag frågade läraren och fick följande svar "Det räcker fint att du har med några väl valda belägg från texten för att ge stöd för din tolkning. Läs mer om källhänvisning och citatteknik i Konsten att tala och skriva (Strömquist 2008:224-232). Du väljer själv om du vill ha med rubrikerna i din text."
Utifrån tiden som böckerna skrevs på, vilket språk och synsätt författaren har osv fick jag fram min analys. Jag beskrev den röda tråden som jag hittade i hennes författarskap mellan de två böckerna, berättade likheter i historierna och la in några citat ur båda böckerna som hjälp för att styrka det jag kom fram till. Svårt att förklara hur jag menar! Ställ frågor så ska jag försöka hjälpa dig 🙂

TACK!! För ditt svar, det underlättade verkligen. Jag funderar på att läsa två av Astrid Lindgrens verk och se om det finns likheter i hur hon framställer barnets roll. Tror du det är något som skulle funka? Eller borde jag utgå från en teori, sedan styrka den genom att skriva ner exempel från böckerna?
Citera
2019-12-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillatokigajag
TACK!! För ditt svar, det underlättade verkligen. Jag funderar på att läsa två av Astrid Lindgrens verk och se om det finns likheter i hur hon framställer barnets roll. Tror du det är något som skulle funka? Eller borde jag utgå från en teori, sedan styrka den genom att skriva ner exempel från böckerna?

Jag tror det blir bra vilket som du gör! Jag hade väl en tanke på att Jane Austen var lite "före sin tid" i och med att hon levde när hon levde (mansdominerad samhälle) och jag kom fram till att min teori stämde. Jag tycker att det låter väldigt spännande det du tänker med Astrid Lindgren och hennes böcker! Hon stred ju för barns rättigheter att få vara just barn och få leka och busa. När hon växte upp var ju samhället mer stelt och barnen skulle finnas men inte höras. Hon sa en gång hur viktigt det var att hennes barn skulle få känna kärlek, få utlopp för sina påhitt och fantasier, och vilken sorg det var att hon tvingades adoptera bort sin äldste son. Detta kan man ju se i hennes böcker och olika karaktärer, och faktiskt var hon lite unik som lekte lekar med sina barn till skillnad mot andra föräldrar på den tiden!
Citera
2019-12-16, 11:19
Medlem
Hej! Har någon haft muntlig examination i etnicitet & kulturmöten? Vad tas upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in