Citat:
Ursprungligen postat av
Lillatokigajag
Läser Svenska 3 och ska nu skriva en litterär analys. Det jag ska analysera är antingen ett tema, en genre eller ett författarskap. Helt kört fast, vad menas med detta? Något som gjort det och kan förklara för mig? Ska jag läsa en bok och analysera den utifrån dess genre?
Ja precis. Jag valde att analysera Jane Austens författarskap, om hennes böcker är feministiska. Jag läste två olika böcker och ställde böckerna mot varandra i min analys. Finns det en röd tråd? Hur var det på den tiden som böckerna skrevs?
Jag förstod inte riktigt heller så jag frågade läraren och fick följande svar "Det räcker fint att du har med några väl valda belägg från texten för att ge stöd för din tolkning. Läs mer om källhänvisning och citatteknik i Konsten att tala och skriva (Strömquist 2008:224-232). Du väljer själv om du vill ha med rubrikerna i din text."
Utifrån tiden som böckerna skrevs på, vilket språk och synsätt författaren har osv fick jag fram min analys. Jag beskrev den röda tråden som jag hittade i hennes författarskap mellan de två böckerna, berättade likheter i historierna och la in några citat ur båda böckerna som hjälp för att styrka det jag kom fram till. Svårt att förklara hur jag menar! Ställ frågor så ska jag försöka hjälpa dig 🙂