2019-08-01, 21:20
Medlem
Rippless avatar
Finns det någon som har erfarenhet av att läsa Ma4 genom Hermods? Hur såg upplägget ut i så fall? Var det småprov inför ett muntligt samt skriftligt sluttest? Utveckla gärna!

Jag läste spanska 3 genom Hermods och allt kändes väldigt enkelt och välorganiserat.
Citera
2019-08-02, 01:01
Medlem
JW12345s avatar
Behöver läsa upp Tyska 3 för att komma in på HHS. Behörigehtskravet är minst C i moderna språk. Hur svårt är detta? Fick E/D i högstadiet utan plugg, hoppade av tyskan i gymnasiet då det var tråkigt men är allmänt duktig på att plugga (har 18,xx i betyg utan meritpoäng).

Hur svårt är det att få C i morderna språk 3? Ska man välja Hermods eller NTI?
Citera
2019-08-02, 11:18
Medlem
lillaflippens avatar
Hej!

Undrar om någon nyligen läst svenska 3 och engelska 6 och har uppdragen att dela med sig av?
Citera
2019-08-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebo115
Jag upplevde generellt sett att största fokus läggs på uppdragen och hur välskrivna de är. Den muntliga examinationen är mer att verifiera att det är du som skrivit uppsatsen och att detär dina tankar och resonemang.

De lärare jag har haft ställde ofta ledande frågor och lät en prata till punkt. Om du gör ett bra jobb med uppdragen och följer betygsmatrisen kommer allt gå galant. Det är sällan punkt- och detaljfrågor utan mer "om jag säger Strindberg, vad säger du då?" och så får man själv utveckla men nästan alla frågor har sin grund i uppdragens frågor. T.ex fick jag frågan "hur blir en lag till" i rätten och samhället och då var en av uppdragens delfrågor just lagatiftning.

I rättningen av uppdragen brukar läraren skriva en notis om vad som hen ev. önskar att du tittade på lite mer. Detta kan kommapå examinationen och jag rekommenderar att du läser på lite mer om det utifall att. Om inte annat kan du själv ta upp det då det visar på intresse och ambition.

Det är det jag kommer på såhär på rak arm. Har du fler frågor är det bara att ställa dom

Tack så sjukt mycket, precis det här svaret jag letade efter!
Citera
2019-08-06, 11:55
Medlem
Någon som gjort naturkunskap 2 och dessa laborationer??
Citera
2019-08-06, 21:12
Medlem
Hej har någon haft Karin Alfredsson som lärare på biologi 1/2.. hur är hon under muntliga provet? Tänk om man inte svarar så bra under muntan men fick bra på uppdragen hur blir det då? Hur är hon som person? Snälla svara någon är skit nervös
Citera
2019-08-07, 22:04
Medlem
Ungefär hur lång tid kan det ta att köra igenom kurser som Fysik, Kemi, Matte C, Engelska 7 om man studerar i intensiv takt?
Citera
2019-08-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sossebidrag12
Ungefär hur lång tid kan det ta att köra igenom kurser som Fysik, Kemi, Matte C, Engelska 7 om man studerar i intensiv takt?

Heltid är 5 veckor / kurs.
Citera
2019-08-08, 02:14
Medlem
Någon som vet ifall man kan säga till läraren att man bara vill ha ett E på en kurs,så han/hon tar några enkla frågor under muntliga och tar de lite lungt med frågorna och så kanske man blir klar på 5-10 minuter? Att han/hon tar endast grundläggande frågor? Funkar detta?

Och vad skulle hända ifall man skulle faila muntliga? Kan man boka om att göra den? eller måste man söka om kursen och göra om alla uppdragen? Finns de stor chans att de kan faila en?
Citera
2019-08-08, 17:35
Hejsan! Jag undrar ifall det är någon av er som haft muntlig examination i psykologi 2b och som kan berätta lite om vad som tas upp? Är det endast tal om fördjupningsuppgiften, eller annat övrigt också såsom minnet, perceptionen, försvarsmekanismer etc?

Tack på förhand!
Citera
2019-08-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bollen1234
Någon som gjort naturkunskap 2 och dessa laborationer??

Ja jag har gjort det men det är 3 år sedan om jag inte minns fel
Citera
2019-08-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henken094
Någon som vet ifall man kan säga till läraren att man bara vill ha ett E på en kurs,så han/hon tar några enkla frågor under muntliga och tar de lite lungt med frågorna och så kanske man blir klar på 5-10 minuter? Att han/hon tar endast grundläggande frågor? Funkar detta?

Och vad skulle hända ifall man skulle faila muntliga? Kan man boka om att göra den? eller måste man söka om kursen och göra om alla uppdragen? Finns de stor chans att de kan faila en?

Många lärare frågar vilket betyg man siktar mot när man börjar examinationen och anpassar sina frågor efter betygsmålet. Hur lång tid själva examinationen tar beror nog inte helt på betygsmålet i sig. Läraren frågar tills han/hon anser sig ha fått tillräckligt med information om dina kunskaper och sätter ett betyg efter det.
Man får inte göra om en examination, då får du nog göra om hela kursen.
Jag har aldrig varit med om att misslyckas på en kurs men en bekant gjorde det. Hon hade kort och gott inte pluggat på och kunde inte svara på några frågor alls, så det blev ett F trots att hon gjort rätt bra ifrån sig på uppdragen. Men kan man inte svara på examinationen så vet ju inte läraren om det är du eller någon annan som har gjort uppdragen som blivit inskickade. Så kan du svara ytligt och grundläggande utan att gå in djupare på något så tror jag att det är svårt att få underkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in